#1
|
|||
|
|||
Opgevoerde GT (GK sleeptuimelaar) probleem
Heren, en dames natuurlijk.
Ik ben op het 86c forum al een geruime tijd actief, en heb 2 Polo's type 2 in bezit. Een AAV, met ABU nokkenas, bewerkte kop, en snelle uitlaat voor het vrouwtje, geen hoge pk's, maar een koppel waar je eng van wordt. Trekt in z'n 1 vanaf rollen op de koppeling gelijk de bandjes om. Maar dat is niet waar het probleem mee is. Ik ben voor mezelf al een tijd bezig met een '83-er Polo GT met het oude sleeptuimelaar blokje met de platte kop en verbrandingsruimtes in de zuigers. Hier heb ik ondertussen zo enorm veel aan gedaan dat ik gemakkelijk richting de 120pk aan de wielen moet gaan, maar dat lukt niet, en ik kan er maar niet achter komen waar het 'm in zit. Vandaar dat ik jullie hier om hulp vraag! Ik zal eerst eens vertellen wat er met het blok gedaan is. Het is een standaard 75pk onderblok, met een ATV versnellingsbak (G40). Beide zijn volledig los geweest, bak is overnieuw opgebouwd, onderblok is gereinigd en de toleranties gecontroleerd. Kop is volledig bewerkt. Dubbele klepveren van Schrick, zwaardere sleeptuimelaars van Schrick, 296/296 nokkenas ook van Schrick. MH ontsteking in het huis van de GK ontsteking gebouwd, dus electronische vervroeging zonder toerenbegrenzer. Verstelbaar nokkenastandwiel, en een electronische Facet brandstofpomp 0,6bar met een drukregelaar afgesteld op exact 0,15bar wat de fabrieksopgave is van de Honda CBR600 (1996) 36mm Keihin CV carburateurs die er ook op zitten. Dit alles raakt zijn afval kwijt door een spaghetti spruitstuk, adsorbtie middendemper van een 6N, en een Novus einddemper. Ik ben gister een dag naar Goes geweest, naar Tovami, waar Ruud Fredriks werkt, die zelf dynobanken bouwt, en echt een meester is in het afstellen van dit soort gekkigheden. Hij is samen met mij een dikke 4 uur bezig geweest om van 74pk waarmee ik aan kwam, naar 84pk te gaan waarmee ik weg ging. AFR is vanaf 1200 tot 7000rpm perfect, rijdt ook heel soepel, Koppelcurve en vermogenscurve zijn netjes, alleen véél te laag allebei. (zal ff plaatje erbij doen) Enige wat ik kan merken wat nog niet helemaal lekker gaat is de auto op constante snelheid houden. Dan kan je merken dat ie iets wil pruttelen en hobbelen, maar met gas los of iets gas bij is dat weg. Ik heb menig Polo met dit soort setups gezien en ervaren, en dit hoort veel gekker te lopen dan wat de mijne doet. Ik zou écht niet weten waar het 'm in moet zitten en ben dringend op zoek naar wat ideeën en kenners. Alles wat ik heb gedaan, heb ik zelf gedaan, op de kopbewerking na. Alle afstelmogelijkheden (nokkenastiming, klepstoterspeling, ontstekingstiming) heb ik zelf gedaan. Hellup???? Last edited by Robert vd Berg : 26-01-2014 at 14:10. |
#2
|
|||
|
|||
gemakkelijk 120 pk? heb je voorbeelden van autos met deze setup en zoveel pk?
en hoe weet je dat je met 74 pk aan kwam? |
#3
|
|||
|
|||
Eerste run zonder veranderingen was 74,3
En met tammere onderblokjes, zwakkere nokkenassen, lagere compressie wordt 94,7 gehaald aan de wielen. En ook weet ik dat zelfde blok, met een 316 nokkenas 127pk haalt, en een 324 zelfs naar de 140 wil gaan. Dit zijn getallen die ik van meerdere mensen heb gekregen. Niet om op te scheppen, maar om te laten zien dat er iets niet klopt bij mij. En ik kan aan de auto merken dat er meer in zit. Het rijdt allemaal goed, begrijp me niet verkeerd, maar ik kan het op de 1 of andere manier voelen. Alsof ie ergens geknepen wordt ofzo. Ik kan niet merken of het de nokkenastiming is, of dat de uitlaat niet klopt, of wat dan ook. En van beide weet ik dat het geen 40pk (bwvs) op gaat leveren, dus er zit iets anders niet lekker, of ik doe iets helemaal verkeerd. Ontsteking heb ik bijvoorbeeld weinig verstand van, en ik weet niet hoe te controleren dat dit helemaal goed staat, of juist niet. |
#4
|
||||
|
||||
Meneer Fredriks zal toch ook wel wat tips hebben meegegeven zeker?
Als alles naar behoren werkt zal er toch iets niet goed zitten in je uitlaatsysteem lijkt het! |
#5
|
|||
|
|||
Heb je ook een dyno uitdraai van een van die vergelijkbare blokken?
|
#6
|
|||
|
|||
Ik heb een enigszins vergelijkbare setup. 1.4 aex met vol bewerkte kop, spagetti uitlaat groep n demper met de zelfde carburateurs en een 268 nokkenas . Ik hoop 100pk te halen. (Woensdag naar tovami)
Ik hoop 120 pk voor je maar lijkt me erg veel.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#7
|
||||
|
||||
Heb je 84pk aan de wielen gemeten of op de krukas?
Gk heeft van fabriek af 75pk op de krukas, dus als jij nu 84pk op de wielen zou hebben lijkt het me netjes ... Volgens mij verwacht je gewoon teveel, 120pk haal je nooit met die setup ... |
#8
|
|||
|
|||
idd 84 pk aan de wielen is erg veel ....
120 pk dan moet ie veel meer toeren draaien kijk als je een bergrenner heb bv die draait veel meeer toeren geeeft vulling en pkaaas
__________________
quintus.....de grote race |
#9
|
|||
|
|||
Ik krijg geen bericht van reacties op dit topic, dus excuus voor de late reactie! Idd 84pk op de wielen gemeten..
|
#10
|
|||
|
|||
Ondertussen al iets gevonden wat mogelijk de motor terughoud?
Ik heb met mijn setup 89,4 pk gehaald op de wielen vorige week. Met jou as zou het nog wat meer moeten kunnen.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#11
|
|||
|
|||
Nope.. Wat voor blok heb jij??
|
#12
|
|||
|
|||
Ik heb een 1.4 aex motor (golf 3) met standaard 60 pk op de krukas. nu dus 103 pk op de krukas. kop is bewerkt en gevlakt, 268 nokkenas, zelfde carburateurs als jij en een groep n uitlaat, of enkel een achterdemper achter een spaghetti spruitstuk.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#13
|
|||
|
|||
Welke diameter heeft de pijp? En hoe heb jij de ontsteking?
|
#14
|
|||
|
|||
Volgens mij is het een standaard groep n rvs van powersprint. 45 mm. De ontsteking weet ik niet helemaal zeker, maar ik geloof ongeveer op 16 graden voor. Kan iets meer zijn misschien. Maar hier liep die t hardst mee. Verder zit de vacuumvervroeging afgedopt.
Veel rijden rond met 14 graden voor ontsteking. Maar dat is bij elke auto anders geloof ik zo. Mijn kop is maximaal gevlakt, dus komt het weer iets anders uit
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#15
|
|||
|
|||
Niet verkeerd hoor op de wielen die pk,s
Wil je wat meer er uit halen moet je heel wat meer doen. De witte derby van Thijs heeft die pk's Die heeft n 1.3 blok wat tot 9000 toeren gaat met KMS trottle body's enz. (Hydro) Misschien kan je naar cbr900 carbs (38mm) Succes met pk zoeken
__________________
VW POLO 1f 1981 project VW Touran familie cross VW POLO GTI 6r 2011 WIT is nu de daily |
#16
|
||||
|
||||
Ik dacht dat groep N 52mm was ,bij mij tussenpijp en tussen demper aansluiting en verder naar achteren ieder geval wel.
Maar of dit het verschil gaat geven wat je verwacht ?
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#17
|
|||
|
|||
Ben zelf met een HH bezig.
Ik lees uit je eerste post niet wat er is gedaan aan het onderblok en de uitlaatlijn? Mechanische pk's zijn niet de makkelijkste. Mocht meer over mijn setup willen weten dan staat dat op het 86c en PoloClubHolland forum. |
#18
|
|||
|
|||
Onder ook is opnieuw opgebouwd, maar verder niet "verbouwd".
Uitlaat is supersprint spaghetti met recht lijn naar Novus demper.. |
#19
|
|||
|
|||
Een gk met 280° schrick nokkenas & 40'er webers of aangepaste register carburator haalt +-90 (motor) pk. Dus dan lijkt me 85pk + aan de wielen zeker niet slecht!? Die 296/296 nokkenas werkt dan toch hoogst wss niet met de standaard zuigers??
120 (motor) pk lijkt me ook wel wat hoog gegrepen...maar niet onmogelijk. Mss grotere kleppen overwegen? Vraag is ook, aan welk toerental komen die 120pk dan naar boven???
__________________
retropilots.be Last edited by Rétrokroezer : 04-03-2014 at 17:16. |
#20
|
|||
|
|||
Inderdaad wat hierboven gezegd wordt, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb van een AAV motor standaard voor compressie heeft. (of nog betere informatie wat die nu heeft) Maar als het onderblok niet fatsoenlijk de tijd om te vullen werkt dat tegen. Dat zien je overigens ook aan het vermogen wat maar blijft klimmen, meer toeren maken kan ook een optie zijn maar vermoed dat het onderblok dat niet leuk gaat vinden.
opzich is bijna 85pk aan de wielen niet heel slecht voor een 1300tje edit, vindt overigens dat het koppel wel gek gaat werken bij hogere toeren..... Last edited by arthur : 04-03-2014 at 18:00. |