Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-12-2013, 22:04
svenergy svenergy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 39
Default 5e gasklep

hallo ik had eens een vraagje ivm een 5e gasklephuis , ik weet dat er al veel topics over zijn geweest maar ik lees telkens verschillende dingen en ik wil het eens horen van mensen die het al zelf hebben meegemaakt .
ik weet als je een 5e klep zet dat je het spruitstuk moet aanpassen en de wartme regelaar van een 16V bv erop moet zetten en de vacuum aansluiten op het inlaatspruitstuk .
maar ik lees ook sommige die de hele spinnenkop van een 16 v overzetten en ook de injectoren , en dan heb je der die dat totaal niet doen en mijn vraag is nu wat is nu het correcte om te doen ?
klep en regelaar alleen of ook spinnenkop en injectoren mee vervangen ?
Reply With Quote
  #2  
Old 21-12-2013, 23:12
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Waarom zou je een 5e gasklephuis warmte wisselaar spinnenkop uitwisselen ?
Reply With Quote
  #3  
Old 22-12-2013, 06:48
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

op welke auto moet het komen, mijn broer heeft een 5E gasklep op een 1.8GTI DX-bok gezet.

De 5E gasklep heeft een grotere diameter waardoor er meer lucht aangezogen kan worden.

Wij hebben bij mijn broer geen warmtedraairegeling van een 16V gebruikt maar ook van de 5E.

Vacuum van de warmtedraairegeling is gewoon afgedopt.

Dit samen met een verstelbare nokken-as , gevlakte kop en afgedraaid vliegwiel, spaghettie uitlaat en opgeboorde in en uitlaat poorten geeft wel een mooi verschil.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-12-2013, 09:14
svenergy svenergy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 39
Default

Sorry vergeten erbij te zetten , ht gaat idd over een 1.8 dx .
Deze winter wou ik zoiezo het blok nog laten aanpassen , kop zou bewerkt worden , grotere kleppen , kop vlakken , nieuw nokkenas , volledige uitlaatlijn ligt er al onder en nog een paar dingetjes .
En daarmee ook deze vraag ik heb al zoveel gelezen over die gasklep en de rest tot ik het op het laatste ook allemaal niet meer wist .
Dus bij je broer draaid het goed met alleen de warmte regelaar te vervangen en alleen het klephuis . Krijgt genoeg benzine enzo ? Heb al mensen gehoord die het tegendeel zeiden daarmee ff uithoren .
Je bent iig al bedankt voor je reactie geeft me toch idee ervan
Reply With Quote
  #5  
Old 22-12-2013, 10:26
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Reply With Quote
  #6  
Old 22-12-2013, 11:52
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by svenergy
Sorry vergeten erbij te zetten , ht gaat idd over een 1.8 dx .
Deze winter wou ik zoiezo het blok nog laten aanpassen , kop zou bewerkt worden , grotere kleppen , kop vlakken , nieuw nokkenas , volledige uitlaatlijn ligt er al onder en nog een paar dingetjes .
En daarmee ook deze vraag ik heb al zoveel gelezen over die gasklep en de rest tot ik het op het laatste ook allemaal niet meer wist .
Dus bij je broer draaid het goed met alleen de warmte regelaar te vervangen en alleen het klephuis . Krijgt genoeg benzine enzo ? Heb al mensen gehoord die het tegendeel zeiden daarmee ff uithoren .
Je bent iig al bedankt voor je reactie geeft me toch idee ervan



Draait goed, beetje onrustig in lage toeren maar blijft gewoon lekker doorgaan en benzine geen probleem.

__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 22-12-2013 at 11:55.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-12-2013, 13:11
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,362
Default

loopt wel hoog stationair ..toch?..ik snap dat wel, dan ligt de motor stiller in de auto en neemt hij ook mooier over bij opschakelen..
en er zit meer in dan dit..dit is ondanks de kleinere wielen niks rapper dan een goede DX...affijn
er is al heel veel geschreven door iedereen ,ook door mijzelf..
komt ie nog een keer..
alleen een grotere gasklep op een standaard inlaatspruitstuk en ditto kop/kleppen haalt niks uit..
een atmosferische motor kan alleen maar cumulatief getuned worden..ik lees ook verhalen over 'scherpe' nokkenassen in een standaard blok..dit haalt ook niks of weinig uit..
en wie kent de Bonrath powerrohr nog?..ook zoiets ,dat zou zogenaamd ook 10pk leveren
het beste begin je gewoon met een spaghetti spruitstuk en ditto uitlaat van een 'echt' merk..dan trek je later de kop eraf (mits je onderblok nog goed is)en laat die dan aanpakken..evt met een nokkenas van Schrick en grotere kleppen ...stukje bij beetje
en zelfs nadat je dit allemaal hebt gedaan en bekostigd..vraag je jezelf af waarom je niet gelijk een KR erin hebt gegooid
ikzelf heb vanaf begin tot midden/eind jaren '90 gereden met een tot gruppe N specificaties verbouwde DX in mijn 83er Golf 1 GTI..de hele mikmak tot een 1,9 blok en alles toe ,dit is toen gedaan door Van Kroonenburg in Geldrop..kostte toen voor een GTI aan geld ..en gaf uiteindelijk na 2 of 3 rollenbanksessies tussen de 140 en 150 pk nagelang afstelling en weersomstandigheden
top was niet zoveel hoger ,denk aan 200 km/h 'echt' op 16 inch, 0-100 iets van een seconde of 7,5 soms iets meer..
dus als je denkt dat enkel een gasklep en warmdraairegelaar iets gaat doen..think again..
plus er zijn tegenwoordig andere manieren en conversies om je Golf 1 rapper te maken (g60..KR/PL..VR6..20vT etc)..in 93 had men die keus (helaas) niet
Reply With Quote
  #8  
Old 22-12-2013, 13:42
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
loopt wel hoog stationair ..toch?..ik snap dat wel, dan ligt de motor stiller in de auto en neemt hij ook mooier over bij opschakelen..
en er zit meer in dan dit..dit is ondanks de kleinere wielen niks rapper dan een goede DX...affijn
er is al heel veel geschreven door iedereen ,ook door mijzelf..
komt ie nog een keer..
alleen een grotere gasklep op een standaard inlaatspruitstuk en ditto kop/kleppen haalt niks uit..
een atmosferische motor kan alleen maar cumulatief getuned worden..ik lees ook verhalen over 'scherpe' nokkenassen in een standaard blok..dit haalt ook niks of weinig uit..
en wie kent de Bonrath powerrohr nog?..ook zoiets ,dat zou zogenaamd ook 10pk leveren
het beste begin je gewoon met een spaghetti spruitstuk en ditto uitlaat van een 'echt' merk..dan trek je later de kop eraf (mits je onderblok nog goed is)en laat die dan aanpakken..evt met een nokkenas van Schrick en grotere kleppen ...stukje bij beetje
en zelfs nadat je dit allemaal hebt gedaan en bekostigd..vraag je jezelf af waarom je niet gelijk een KR erin hebt gegooid
ikzelf heb vanaf begin tot midden/eind jaren '90 gereden met een tot gruppe N specificaties verbouwde DX in mijn 83er Golf 1 GTI..de hele mikmak tot een 1,9 blok en alles toe ,dit is toen gedaan door Van Kroonenburg in Geldrop..kostte toen voor een GTI aan geld ..en gaf uiteindelijk na 2 of 3 rollenbanksessies tussen de 140 en 150 pk nagelang afstelling en weersomstandigheden
top was niet zoveel hoger ,denk aan 200 km/h 'echt' op 16 inch, 0-100 iets van een seconde of 7,5 soms iets meer..
dus als je denkt dat enkel een gasklep en warmdraairegelaar iets gaat doen..think again..
plus er zijn tegenwoordig andere manieren en conversies om je Golf 1 rapper te maken (g60..KR/PL..VR6..20vT etc)..in 93 had men die keus (helaas) niet


Klopt volledig, draait hier nog redelijk hoog, auto was hier ook nog niet voledig gesteld. Filmpje is al een jaartje of 2 oud. Reden waarom er geen 16v of iets dergelijks inzit is omdat we in belgie wonen en deze auto gewoon dagelijks ingeschreven is. En het ook niet de bedoeling was om er iets megageks mee te doen.

De dingen die gebeurt zijn werden door kronenburg uitgevoerd en zijn gewoon netjes gedaan. Niet spectaculair resultaat maar toch een verschil met een standaard DX. De snelheidsmeter wijkt idd af door de kleinere wielen. Was ook niet de bedoeling om dit anders te laten lijken. Wou maar gewoon ff laten zien dat deze dingen er standaard oppassen maar heb hier geen pics bij de hand, alleen die link.

Alleen een klep en warmtedraairegeling geven idd geen resultaat.
Dit blok is ongeveer hetzelfde opgebouwd zoals jij omschrijft van enkele jaren terug.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 22-12-2013 at 13:44.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-12-2013, 14:58
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Ik heb op mijn 1600 gti blok een bewerkte kop, bewerkt inlaat spruitstuk, snellere nokkenas, 58 mm uitlaat van EPS met spagetty spruikstuk, een Audi 5E gasklep, Woessner zuigers die iets meer compressie geven, maar wel de originele warmdraairegeling. Ga het blok begin volgend jaar inbouwen.
Zal de motor goed gaan lopen of heb ik ook een andere warmdraairegeling nodig?
Reply With Quote
  #10  
Old 22-12-2013, 18:49
svenergy svenergy is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 39
Default

@turbojo2 , je moet zoiezo als je een ander gasklep steekt ook een andere warm regelaar hebben .
Dit heb ik gelezen omdat er meer lucht aangezogen kan worden en dus ook meer benzine nodig is , dit is louter vanwat ik ervan gelezen heb , ervaring heb ik er zelf ook nog niet mee .
@heinz74 , fit wat jij zegt hebben er mij ook al een paar gezegd , jij zegt van een KR in te bouwen , maar waar vind je die steunen dan voor het blok te bevestigen in het frame ?
heb ze wel al gezien voor een vr6 erin te pompen maar voor een KR heb ik ze nog nooit gezien .
maarja wat moet er dan allemaal aangepast worden ? elektriciteit , cardans , steunen enzo ?
Ik wil er gerust een KR ingooien , auto komt maar eens om de zoveel tijd buiten , alleen met goed weer , maar er mag NIET in gelast worden , woon in Belgie en is oldtimer gekeurd , maar omdat ik een vermoeden heb dat de oldtimerkeuring niet lang meer op zich gaat laten wachten wil ik het blok er ook zo weer kunnen uitnemen en de DX dan er terug insteken .
Reply With Quote
  #11  
Old 22-12-2013, 19:32
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

[QUOTE=svenergy]@turbojo2 , je moet zoiezo als je een ander gasklep steekt ook een andere warm regelaar hebben .
Dit heb ik gelezen omdat er meer lucht aangezogen kan worden en dus ook meer benzine nodig is , dit is louter vanwat ik ervan gelezen heb , ervaring heb ik er zelf ook nog niet mee .

Snap wat je bedoelt. Maar als ik mijn auto dan start en hem warm laat lopen verbruikt hij toch niet meer benzine als dat ik hem als standaard motor warm laat lopen. Ik zal pas het gas tot de bodem in gaan drukken als de motor warm is. Snap daarom niet waarom ik een andere warmdraairegelaar nodig heb
Reply With Quote
  #12  
Old 22-12-2013, 20:05
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

de truuk is dat deze warmdraai regelaar verrijkt bij zeg maar 3000 toeren dus stationair draait ie ,,,,een krapper mengsel deze draai je dan bv op ,,,vervolgens laat de regelaar bij 3000 toren door vacuum ,,,de regeldruk op de plunjer zakken ,,waardoor deze een rijker mengsel dan standaard,,,maakt en hij beter loopt in combi met een gasklep is dit dan te merken....
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum