#1
|
||||
|
||||
De volgende Golf, 1.6: Vraagjes!
Sinds kort weer een Golf om in te rijden (die het ook daadwerkelijk goed doet), heb er veel plezier van, maar er zijn toch wat kleine dingetjes die me opvallen.
Het betreft overigens een rode Volkswagen Golf met een 1.6 motor van het bouwjaar 1992. Kilometerstand is nu nét over de 227.000 heen. Ten eerste val het gaspedaal mij op. Wanneer ik mijn voet van het gas haal (maar het pedaal nog wel voel), schiet deze af en toe iets onder mijn voet vandaan. Waar ligt dat aan, en is zoiets normaal? Ten tweede merk ik een soort 'knakken' in het stuur. Wanneer ik het stuur recht heb, en vervolgens deze naar links of rechts draai, hoor ik een soort van 'knak'. Doet verder niets aan het bewegen van het stuur, alleen hoor en voel ik dat best goed. Wat kan zoiets zijn? Ten derde lijkt het alsof ik (volgens mij) het geluid van de richtingaanwijzer heel sporadisch hoor, heel snel, dan weer wat langzamer, dan weer helemaal niet. Ik kan het niet goed uitleggen, ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel. Kreeg het idee dat er iets kortsluiting aan het maken was, maar dat lijkt me onlogisch. Iemand een idee?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15 Project: VW Golf 1.8t GTI '99 |
#2
|
||||
|
||||
Zou eerst de andere kant van dat losse stekkertje onder de kap opzoeken
En dat van t gaspedaal deed die van mij ook, alsof ie op t laatst even wordt tegegehouden (is denk ik niets boeiends)
__________________
Audi TT Coupé 8N 1.8T '01 VW Polo Coupé 2F 1.3CL '92 |
#3
|
|||
|
|||
3de vraag denk je rele die je af en toe hoor
|
#4
|
||||
|
||||
Gaat je gas kabel nog wel soepel? Misschien moet je de kabel eens wat smeren.
Met die richting aanwijzer zou ik inderdaad eens het relai nakijken. Of eens een andere proberen. |
#5
|
|||
|
|||
Die knik waar je het over hebt is de nul stand van het stuurhuis. Dit wil enkel wel vaker eens voorkomen bij deze golfjes (andere merken ook wel)
Er kan niks gebeuren alleen vindt ik het zelf wel storend.
__________________
GR. DENNIS |
#6
|
||||
|
||||
In de stuurstang zit toch een kruiskoppeling? Dan denk ik eerder dat je daar de oorzaak moet zoeken (van de 'knak" in het stuur).
Edit: dat ding heet geen stuurstang, maar hoe dan wel? Ik bedoel de as tussen stuurwiel en stuurhuis. |
#7
|
|||
|
|||
Niet je homokineet kapot? Of doet hij het ook als je niet rijdt?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#8
|
||||
|
||||
Onderdeel #4, kogellager, zou dat het "knikkende" stuur veroorzaken? Of misschien 1 van de kruiskoppelingen? Als iemand een onderdeel ziet die het kan veroorzaken gewoon zeggen
__________________
Audi TT Coupé 8N 1.8T '01 VW Polo Coupé 2F 1.3CL '92 |
#9
|
||||
|
||||
Onderdeel nr.4 kan dat knikken veroorzaken. Meerdere malen gezien. Eerst denk je dat t bij het stuur zit maar als je je hand onderaan de stuurkolom houdt en je draait hwt stuur dan voel je t wel.
|
#10
|
||||
|
||||
1 los je waarschijnlijk op om de gasklepveer te vervangen denk ik.
2 zou je homokineet ook kunnen zijn dit voel je ook in het stuur..maar dit is meestal bij vol insturen of in/uit parkeren goed te merken. Is het naar beide kanten sturen? 3 als het geluid af en toe snel en langzaam gaat moet je eens je lampjes allemaal controleren op corrosie. Dus alles ff goed schoonmaken, incl de kabelschoentjes voor op de lichtunits er af halen en schoon maken (die roesten nog wel vaak). Je kunt aan het snel knipperen ook merken dat er een lampje stuk is. En als dat niets uithaalde kun je het relais er even uithalen en voor een andere wisselen. Last edited by Kevert : 25-10-2013 at 09:51. |
#11
|
|||
|
|||
Heb je een PN motor? Dat met het gaspendaal had de mijne ook.. Dat is die automatische gasregelklep die de gaskabel even tegenhoudt
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90 Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14 |
#12
|
||||
|
||||
Volgens mij heeft Wouter inderdaad een PN, had ik ook in mijn 1ste Jetta en mijn gaspedaal deed het ook, mooi dat dat dus geen probleem is, maar gewoon iets fijns van die Pierburg
__________________
Audi TT Coupé 8N 1.8T '01 VW Polo Coupé 2F 1.3CL '92 |
#13
|
||||
|
||||
Gaspedaal verhaal is duidelijk wat betreft tikken/ratelen/flikkerende geluid wat ik hoorde is weg. Het lag niet aan de knipperlichten, want dat geluid hoorde ik wanneer ik gewoon aan het rijden was. Ook zag ik mijn verlichting wat flikkeren. Vandaag begaf het knipperlichtje rechts voor het, deze direct vervangen en sinds dien geen gekke geluiden meer gehoord. Knik in het stuur blijft, dus zal daar van de week nog eens in duiken.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15 Project: VW Golf 1.8t GTI '99 |
#14
|
||||
|
||||
Toch niet opgelost. Bij de VW garage zeiden ze dat dit het contactblokje of het x relais kan zijn. Had dit relais eruit gehaald, zat hier en daar wel wat groen/blauwe aanslag.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15 Project: VW Golf 1.8t GTI '99 |
#15
|
||||
|
||||
Volgens de garage had het het startrelais moeten zijn, en dat is 18 volgens mij. Had deze uit mijn zekeringskast gehaald en schoon gemaakt, heeft niet geholpen. Daarna heb ik er een ander relais 18 in gezet, nog steeds geen verschil.
Alle andere relais die erin zitten zien er goed uit (voor zover je ze daarop kunt beoordelen), dus wat kan dit zijn?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15 Project: VW Golf 1.8t GTI '99 |
#16
|
||||
|
||||
Iemand een idee?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15 Project: VW Golf 1.8t GTI '99 |