#1
|
||||
|
||||
Spanning naar bobine >> storing toerenteller??
Ik ben bezig om een tellerbak uit een Scirocco II 16V met MFA in te bouwen op een Golf 1 uit '83 die zijn leven begonnen is met een 1.5 en dus zonder MFA.
Er zat met de 1.5 al wel standaard een toerenteller in, die ook werkte nadat er een 1.8 8V gti blok in gekomen is. Wel bleef de toerenteller soms een tijdje dood en begon pas na een minuut of 10 a 15 rijden het te doen en deed het dan verder prima zolang de motor warm was. Ik heb hier verder nooit echt veel aandacht aan gegeven, maar met de nieuwe tellerbak wil ik alles goed hebben en alles lijkt het te doen (inclusief de MFA ) behalve de toerenteller. Wat ik al heb bekeken: - folie op de tellerbak: geen breuken - stekkers op de tellerbak zitten goed en maken contact - voor zover ik kan zien in de schema's heeft de teller spanning vanaf de dynamo (blauwe draad) en signaal vanaf de bobine (rood/zwarte draad) en aarde (bruine draad): alle draden zijn goed aangesloten en hebben geen breuken, stekkers zijn OK en aarde is goed Uiteraard kan de toerenteller kapot zijn, maar deze is werkend uit de Scirocco gekomen en omdat de toerenteller in de Golf ook kuren vertoonde vermoed ik dat het een andere oorzaak heeft. Op de blauwe draad van de dynamo staat ca. 13v maar op de rood/ zwarte draad (op klem 15 van de bobine) meet ik een spanning van rond de 7 volt (stationair) tot een volt of 10 bij hogere toerentallen. Omdat ik niet weet of dit te laag is heb ik ook de voeding naar de bobine gemeten (wit/violet draad): deze heeft 13 volt bij het zekeringblok en nog maar 9.5 volt bij de bobine (bij stationair toerental). Wellicht komt dit spanningsverlies doordat de wit/voilet draad een weerstands-draad zou moeten zijn, maar het rare is dat ik 0 ohm weerstand meet over deze draad tussen het zekeringblok en de bobine. - weet iemand wat de normale spanning is op de bobine (wit/violet draad)? - weet iemand wat de weerstand zou moeten zijn in de wit/violet draad bij een gti motor? (lage weerstand bobine) en hoe deze is te meten? - weet iemand wat de normale signaal spanning is die naar de toerenteller gaat? Is 7 tot ca 10 volt normaal of is dit te laag/ hoog? - heeft iemand nog andere suggesties waarom de toerenteller het niet zou kunnen doen? - is het mogelijk om de toerenteller los te testen? Thanks!!! Last edited by Down Under : 26-09-2013 at 16:17. |
#2
|
||||
|
||||
Dat signaal dat naar de toerenteller gaat is een pulserend signaal, elke vonk geeft een puls. Die kun je met een gewone multimeter niet meten. De spanning die je krijgt is een gemiddelde, dat zou dus best weleens kunnen kloppen wat je daar meet...
|
#3
|
||||
|
||||
Thanks Joris! Dat verklaart waarom mijn multimeter een - voor de spanning op de rood/zwarte draad zet
Enig idee of de ingaande spanning van de bobine (wit/violet) inderdaad maar een volt of 9.5 moet zijn bij stationair toerental?? Als in en uitgaande spanning op klem 1 en 15 van de bobine gekoppeld van elkaar afhankelijk zijn krijgt de toerenteller wellicht een te lage spanning? De motor loopt overigens als een zonnetje, dus dat is dan wel weer raar als de bobine een te lage voedingsspanning krijgt.... |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Hi Erik,
Ik heb in het schema inderdaad gezien dat er NA klem D15 van het zekeringblok een weerstand in de draad getekend is. Gekke is alleen dat ik over de hele draad 0 Ohm weerstand meet. Zou dit een losse weerstand moeten zijn of is de draad zelf de weerstand die, afhankelijk van de stroom die erdoor gaat, een spanningsval geeft? Anyway: als er iemand met een gti blok (lage weerstand bobine) zo aardig kan zijn om de spanning op de wit/violet draad te meten bij de bobine (klem 15 van de bobine) dan weet ik zeker of de ingaande spanning OK is of niet. Dit is geen pulserende spanning dus is met een normale multimeter te meten. Thanks alvast!! |
#6
|
||||
|
||||
Waarom is deze niet pulserend dan? Die pulseert net zoals de andere draad, alleen van 8 tot 14 volt ofzo. De bobine trekt alleen stroom als er gevonkt moet worden, de rest van de tijd trekt de bobine geen stroom. Geen stroom; geen spanningsval, mee eens?
|
#7
|
||||
|
||||
Mee eens :-)
Ben er inmidels via het Haynes boek achter dat de wit/violet draad zelf de weerstand vormt en slechts 0.85 tot 0.95 ohm weerstand hoeft te hebben. Dit zal dus wel ok zijn. Heb tijdelijk een directe draad getrokken van de bobine naar de aansluiting op de tellerbak maar ook dit hielp niet. Dus toch nog maar een x de blauwe folie goed bekeken en alle banen doorgemeten: ondanks dat de folie er prima uit zier en alles verder werkt zit er blijkbaar toch een breukje in de baan van de rood/zwarte draad naar de toerenteller, want als ik deze met een los draadje verbind doet de toerenteller het als de beste... Probleem opgelost dus! Zal morgen de baan ff repararen. In ieder geval thanks voor de reacties. |
#8
|
||||
|
||||
Voor je je soldeerbout erop steekt, dit gaat niet Je moet naar plekjes zoeken waar er een weerstand of ander component op geklemd zit, aan de klemmetjes kun je wel solderen...
|
#9
|
||||
|
||||
Thanks voor de tip Joris. Ben een weekje op vakantie geweest, maar inmiddels alles afgemaakt en terug gebouwd. Ondanks dat ik het huis van de tellerbak moest aanpassen (bevestigingspunten zaten op andere plek dan de orginele teller) en de zwarte multistekker aansluiting moest verplaatsen (orginele teller had maar 1 stekker en de 2e stekker liep klem met de stuurkolom steun): het resultaat is super!
Ziet er uit alsof het altijd zo gezeten heeft en de toerenteller en alle functies van de MFA werken prima. Aangezien ik toch alles uit elkaar had heb ik gelijk een cruise control ingebouwd die ik al jaren had liggen. Een orginele Golf 1 cc hendel, gekoppeld aan een universele after-market cc kit. Vanavond test gereden en werkt perfect! Nu alleen nog de oliedruk sensoren goed aansluiten (zoemer gaat af bij 2500 toeren en/of het lampje knippert) en de VDO klokjes in het middenconsole inbouwen en het ziet er weer gelikt uit Last edited by Down Under : 06-10-2013 at 16:14. |