Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-08-2013, 11:05
YouriG60's Avatar
YouriG60 YouriG60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 96
Default Mk1 Kopen. Waar op letten?

Hallo allemaal.
Ik ga maandag bij een Golf Mk1 kijken. Deze auto was origineel een 1.1, en is omgebouwd naar een 1900 diesel uit een Caddy.
Aangezien een Golf Mk1 en een diesel motor allemaal nieuw voor mij is (alleen nog maar benzine gereden), zou ik graag willen weten waar ik allemaal op moet letten.
APK is nog voldoende en hij staat als 1900 diesel op kenteken, dus dat klopt allemaal.

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 24-08-2013, 13:28
Golf1Fan's Avatar
Golf1Fan Golf1Fan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 335
Default

Van welk bouwjaar is de Golf?

Hou er wel rekening mee dat hij (diesel en LPG) vanaf 1 januari 2014 niet meer belastingvrij is en dat je de volle mep aan wegenbelasting gaat betalen.
__________________
Golf 1 GTI 1.8 8V (DX) 1983 Zwart
Golf 2 GTI 1.8 16V (KR) 1986 Oakgroen
Golf 3 GL 2.0 8V (AGG) 1997 zilvergrijs 'parttime Daily'
Seat Ibiza 2 (6K1) GTI 2.0 8V (2E) 1997 rood 'parttime Daily'

Last edited by Golf1Fan : 24-08-2013 at 13:31.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-08-2013, 13:35
YouriG60's Avatar
YouriG60 YouriG60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 96
Default

Hij is van '83.
En van die belasting was ik al op de hoogte. Maar na een kleine berekening ben ik altijd nog goedkoper uit dan met benzine.
De belasting voor zo'n Mk1 stelt namelijk niet veel voor met z'n lage gewicht.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-08-2013, 13:45
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Kijk vooral op de kokerbalken ,achter wielkasten of deze geen rotte plekken heeft
Ook bij het voorraam onder de raamrubbers
En verder gewoon goed kijken zoals bij elke auto
Reply With Quote
  #5  
Old 24-08-2013, 13:55
Golf1Fan's Avatar
Golf1Fan Golf1Fan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 335
Default

Ja idd is een mk1 niet echt duur in belasting vanwege het lage gewicht.

Een Golf mk1 van 1983 is een hele goede keus omdat deze af-fabriek dezelfde antiroestbehandeling hebben gekregen als de mk2, dus over het algemeen zijn ze vrij hard, mijn 83'ers zijn dat ook.

Waar je bij een mk1 qua chassis op moet letten zijn de bevestingspunten van de achterbrug (APK punt), maar bij een 83'er zal het over het algemeen ok zijn.

Een ander aandachtpunt is de reservewielbak en dan met name het verbindingstuk met het achterpaneel en de hoekstukken van het achterpaneel, dus onder de bumper.
Ook het rondom het bevestingspunt van de brandstofvulhals kan ook roest voorkomen.

Ik zou voor de zekerheid ook de distibutieriem en spanrollen vervangen wat als die knapt bij een diesel heb een flinke schadepost.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Een late Golf 1 is mijns inziens een betere keuze dan een Golf 2 en ik spreek uit ervaring.

Als me iets te binnen schiet dan laat ik het weten.

Succes
__________________
Golf 1 GTI 1.8 8V (DX) 1983 Zwart
Golf 2 GTI 1.8 16V (KR) 1986 Oakgroen
Golf 3 GL 2.0 8V (AGG) 1997 zilvergrijs 'parttime Daily'
Seat Ibiza 2 (6K1) GTI 2.0 8V (2E) 1997 rood 'parttime Daily'
Reply With Quote
  #6  
Old 24-08-2013, 14:07
durneet's Avatar
durneet durneet is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2010
Posts: 385
Default

waar je best op let zijn

dorpels, ter hoogte van het voorste krik punt
rond de tankdop durven ze ook wel een gaar zijn,
achteras bevestiging,
de neus naast de motersteun,

en zien dat al de deuren enzo netjes zijn uitgelijnt,

succes maandag
__________________
golf 1 1975 project
golf 1 1974
1975 ls 20vt
Reply With Quote
  #7  
Old 24-08-2013, 17:11
YouriG60's Avatar
YouriG60 YouriG60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 96
Default

Thanks allemaal. Ik zal maandag even kijken.
Is er ook nog iets wat ik moet weten van de 1900 diesel motor? Buiten dat de dbriem en spanrollen meteen moeten worden vervangen?
Reply With Quote
  #8  
Old 24-08-2013, 18:29
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Neem ff sleutel 10 en dop 13 mee, kun je even onder de accu kijken
Reply With Quote
  #9  
Old 24-08-2013, 19:04
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Kijk even of de motor koud is als je hem start!. Algemene indruk zegt vaak ook wel wat
Reply With Quote
  #10  
Old 24-08-2013, 19:14
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/ol...previousPage=lr


Misschien is dit ook wat voor je? Carroserie is keihard op de belendende plaatsen, krijgt een paar blaasjes bij de sierlijsten. Motor is 100%, koprevisie, nieuwe turbo en pomprevisie. Paar kleine puntjes nog. Is een oude auto van mij vandaar dat ik het weet heb de auto compleet opgebouwd.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #11  
Old 24-08-2013, 19:18
YouriG60's Avatar
YouriG60 YouriG60 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 96
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/ol...previousPage=lr


Misschien is dit ook wat voor je? Carroserie is keihard op de belendende plaatsen, krijgt een paar blaasjes bij de sierlijsten. Motor is 100%, koprevisie, nieuwe turbo en pomprevisie. Paar kleine puntjes nog. Is een oude auto van mij vandaar dat ik het weet heb de auto compleet opgebouwd.

Is een hele mooie auto, maar ook een hele andere prijs dan die waar ik maandag ga kijken.
Over die koude motor zal ik even om denken. Thanks!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum