#1
|
|||
|
|||
Dellorto dhla 40 H vs Weber dcom
Beste forummers,
Mijn vraag is welke set kan ik het beste gebruiken voor mijn golf 1 gti? Ik heb een setje Dellorto dhla 40 h (5 progressie gaatjes) en een setje Weber dcom (ook 5 progressie gaatjes) Weet iemand hier de voor en nadelen van deze carburateurs tov van elkaar mij te vertellen? Ik heb heel het boek "how to build & tune weber & dellorto" van Des Hammil al doorgelezen maar die beschrijft eigenlijk alleen de Weber dcoe en de Dellorto dhla en niet de dcom en de dhla 40 h. Ik heb veel gegoogled maar over de weber dcom kan ik weinig goede informatie vinden Volgens veel onbetrouwbare bronnen is die gelijk aan de dcoe op de acceleratie pomp na (dcoe=zuiger acceleratie pomp, dcom=membraan acceleratie pomp, net als de dhla) of zijn er nog meer verschillen? verder nog een klein vraagje over mijn dcom setje hoort de hulp venturi zo kort te zijn? bij mijn dhla loopt die namelijk helemaal door dcom dhla ps ik kan de choke op de dcom ook niet vinden zit die er wel op? Alvast bedankt! mvg Cees Last edited by cheese89 : 13-06-2013 at 22:55. |
#2
|
|||
|
|||
Nieuw vraagje snel.
Hoe identificeer je het verschil tussen een 40 dcom en een 45 dcom? Ik heb mijn Dhla naast mn Dcom gelegd en de diameter van het gat waar de venturi's inkomen is groter dan die van de dhla. 50 mm tov 45 mm van de dhla. Op de (deksels) van de weber staat gewoon 40 dcom, dus waarschijnlijk speelde een van de vorige eigenaren vals in de auto cross? of ik meet het verkeerd. dcom dhla |
#3
|
|||
|
|||
Hallo,
Ik heb op mijn 1.8 golf 1 gti 3 jaar gereden met Dellorto's... (al wel weer 10 jaar geleden... ik word oud...) Het enige dat ik kan zeggen is dat bij mijn keuze er 2 dingen waren die mij overtuigden : Meer koppel onderin dan de webers (wel iets minder bovenin) en 1x per jaar afstellen zonder last te hebben van veranderende weersomstandigheden. Maar kan het zeker aanraden... probeer wel een systeem te maken om koude lucht binnen te krijgen... want als je stil staat en de warmte van de uitlaat kruipt in de carbu is het om zeep. |
#4
|
|||
|
|||
Je zal aan de kant van de gasklep moeten meten om te kijken of het 40 of 45 is.
Webers hebben meestal insteek kelken en dellortho opschroef kelken, hier zal het verschil in aansluiting zitten. Het verschil in meer koppel onderin of meer bovenin zal m zitten in de diameter van de venturi en de diameter van de gasklep, ik rijd met 45er webers met nu 36mm venturi's. Heb eerst met 38mm venturi's gereden maar om meer koppel onderin te krijgen nu dus 36mm. |
#5
|
|||
|
|||
Dus als ik het goed concludeer kan je door te spelen met je venturi's je koppel meer naar hogere toerentallen (groter venturi) of lagere toerentallen (kleine venturi)
En kan je op die manier een "grote" carburateur dus ook een beetje "knijpen" om op een kleiner blok te rijden? (tot op zekere hoogte) momenteel zitten er 34mm venturi's in de dcom, enigszins geknepen dus, en 32 in de dhla. Op wat voor blok hadden jullie je webers/dellorto's zitten en wat hadden jullie ongeveer aan venturi's en sproeiers er in zitten? Mijn uitlaatspruitstuk ga ik ook wrappen om de warmte deels tegen te houden. |
#6
|
|||
|
|||
Om het op de weg een beetje rijdbaar te houden kan je het beste niet al te groot gaan met je venturi's, anders krijg je onderin toeren weinig reactie op je gaspedaal.
34 venturi is voor een 40er weber vrij groot, voor op de weg zou ik er liever 30 venturi in doen. Tenzij je van plan bent om veel hoog in de toeren te gaan rijden, maar dat lijkt me niet met een 1.8 8v? Je sproeier bezetting hangt veel af van wat voor motor je hebt, als je geen fatsoenlijke meet apparatuur hebt kan je hiervoor het beste naar een specialist gaan. Ik stel de mijne af met een setje van innovate motorsport, een wideband lambdasonde met meter waarmee ik tijdens het rijden de lucht/brandstof verhouding meet. Ik rijd voor dagelijks gebruik een golfje 1 met een 2.1 8v met dus 45er webers, motor is verre van standaard en levert 183pk en 250nm koppel. |
#7
|
|||
|
|||
Ik heb een standaard dx ja, in de toekomst ergens een sneller nokkenasje verder (nog) geen spannende plannen.
De golf is niet voor dagelijks gebruik dus mag best een beetje feller zijn. Rijdt een 45 weber met 30 venturi (bijna) hetzelfde als een 40 weber met 30 venturi of is dit totaal niet te vergelijken? 183 pk in een golfje 1 rijdt wel lekker haha. zit daar zelf nog ver vandaag met mn golf :P |