#21
|
||||
|
||||
Quote:
Als water onder druk komt te staan, zoals in een gesloten koelsysteem, zal de kooktemperatuur oplopen met de druk, en kan dus wel degelijk hoger dan 100° komen! Dat was juist de aanleiding om zulke koelsystemen te gaan gebruiken: als water kookt vormen zich dampbellen, kan het water niet meer rondgepompt worden, en heb je dus geen koeling meer. |
#22
|
||||
|
||||
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#23
|
||||
|
||||
Nog even terug te komen op het probleem de thermostaat zou dus eigenlijk continu open staan om dat jouw motor temperatuur niet hoger komt dan die 50,60GR
Dus hij koet de olie continu ,is er trouwen niks mis met je meter Hoe die bus er in moet kan je goed zien o de bovenste tekening.
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Het woord thermostaat is dan ook een verzamelnaam. De meeste mensen denken daarbij aan een waterzijdige regeling maar dat kan natuurlijk ook oliezijdig zijn zoals in dit geval Er bestaan ook thermostaten die luchtzijdig regelen maar daar hebben we hier gelukkig niet mee te maken. |
#25
|
|||
|
|||
Quote:
Mooi plaatje, lijkt erg op dat uit Haynes of is dat een origineel VW werkplaatsboek?? Bij mij zit de zuiger er dus iig goed in. Ik had hem al weer terug gemonteerd om te voorkomen dat ie ging lekken (je weet nooit) maar ik zal hem er een dezer dagen weer eens uithalen en testen in kokend water. Hij zal inderdaad logischerwijs niet in een keer pas gaan uitzetten bij 110 graden maar geleidelijk openen. Dit is het onderdeelnummer van de zuiger met element: 049115429 gaat toch weer richting de 100 euri's kosten ben ik bang als hij kapot is. |
#26
|
||||
|
||||
Haynes is hetzelfde plaatje. De vraagbaak in het Nederlands voor de golf 1 heeft allemaal dezelfde plaatjes als de Haynes. Enige verschil is dat de Haynes veel uitgebreider is maar alleen in Engels verkrijgbaar.
Heb je een VDO olie temp meter? Ik zou eerst wat Style zegt die voeler is vervangen en rechtstreeks aansluiten op je olie temp meter. Dat kost je maar een paar Eurie. Als dan blijkt dat je thermostaat het probleem is zou ik sterk overwegen om een aftermarket adapterplaat met thermostaat te steken, is waarschijnlijk goedkoper en na 30 jaar door ontwikkeling beter dan orgineel.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#27
|
|||
|
|||
Okay; je bedoeld dat eventueel de voeler en/of de meter defect zou kunnen zijn? Ik heb toevallig net zo'n los VDO metertje liggen, nog niet ingebouwd. Dat kan ik natuurlijk zo proberen.
Die aftermarket adapterplaat daarmee bedoel je neem ik aan zoiets als op de eerste foto van Style. |
#28
|
||||
|
||||
Ja dat bedoeld die
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily [1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily [1988] Volvo 480 ES - Hobby |
#29
|
|||
|
|||
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Pannetje olie op een kookplaat, thermometer erin, niet binnen doen, stinkt als een malle. Tussen de 100 en 110 graden komt het pennetje naar buiten. Als het zit gemonteerd, komt het pennetje tegen het deksel. Als hij niet goed is, heb ik er nog wel 1. |
#30
|
|||
|
|||
Quote:
Ik heb daarstraks de thermostaat er even uit gehaald en in een pannetje opgewarmd tot het kookpunt. Hij geeft echter geen krimp. Het pennetje zit overigens niet meer vast, dat was eerst wel zo. Ik kan hem met een tangetje zo eruit trekken. Kan me dan ook niet voorstellen dat dat goed is (hij is er dan nl. dus echt helemaal uit - twee losse delen). Wat ik trouwens nog steeds vreemd vindt is dat mijn olie volgens de meter te koud bleef terwijl ik eigenlijk uit het verhaal opmaak dat in ruststand (plunjer tegen deksel thermostaathuis) de leiding naar de oliekoeler afgesloten zou moeten zijn. Ik denk dat ik toch ook nog een keer moet testen met de losse VDO meter. |
#31
|
||||
|
||||
Klopt helemaal gaat pas open bij hogere temperaturen
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#32
|
|||
|
|||
Maar volgens Werner moet je toch iets zien gebeuren
|
#33
|
|||
|
|||
ja dat klopt het pennetje komt naar buiten.
Het zijn wel 2 losse delen. |
#34
|
|||
|
|||
Ik heb het spulletje weer in elkaar gezet. Ik hoop dit weekend even te kunnen testen.
|
#35
|
|||
|
|||
Net even een stukje gereden. Pas na een minuut of twintig rijden begon de olietemperatuurmeter op het MFA een waarde aan te geven (52...55 graden). Ik heb zekerheidshalve nog even aan de oliekoeler zelf en de slangen gevoeld maar die blijven koud. Dus het vermoeden bestaat dat de regelaar gewoon werkt maar dat het display niet de juiste waarde aangeeft. Ik heb nog een externe olietemperatuurmeter en ga nu even opzoeken hoe ik die moet aansluiten.
|
#36
|
||||
|
||||
Dat is niet zo moeilijk hoor:
Geschakelde + en een massa op de meter. En de sensor draad komt op NR 1 op mijn plaatje hier boven Olietemperatuur voeler
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#37
|
|||
|
|||
Quote:
Dat had ik inmiddels ook uitgevonden De meting met de losse VDO meter geeft een wat reelere waarde, een graag of 95 na een stukje kachelen. Heb de thermostaat nog niet open gehad. Zaterdag weer een poging. |