Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-03-2013, 16:00
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default mayo aan de olievuldop

1.6 benzine van 2000 in een seat vario: er zit steeds mayo aan de olievuldop. Ik heb de.olie vernieuwd samen met de filter, daarna nog een goede 50 km 140 km/u gereden om de boel schoon te branden, daarna was er zo goed als geen mayo meer. Maar nu na een paar korte stukjes toch weer.

Hoe op te lossen? Laten zitten of ketchup erbij?
__________________
'10 Skoda Yeti
'95 Golf GT
Reply With Quote
  #2  
Old 27-03-2013, 16:21
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Rijd eerst eens een paar 100 km, met de motor goed op temp.

Dan alles eruit laten lopen en nogmaals olie/filter verversen.

Klaar ben je.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-03-2013, 18:00
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

En check als het een aee of aea motor is (smallblock) ook eens of je carterventilatie open is!
Reply With Quote
  #4  
Old 27-03-2013, 18:21
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,356
Default

Quote:
Originally Posted by arnus71
ketchup erbij?


vergeet de uitjes niet!
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #5  
Old 27-03-2013, 18:24
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Geen korte ritjes meer rijden, rij dan een heel stuk om en dan heb je het niet meer.
Bij alleen korte ritjes heb je er altijd wel iets last van.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #6  
Old 24-04-2013, 19:28
BrIIaAN BrIIaAN is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 107
Default

carterventilatie verstopt zou zwarte aanslag moeten geven, maar witte aanslag of 'mayo' geeft aan dat er vocht in het blok zit door onder andere korte ritjes. enigste oplossing hiervoor is idd flink stuk rijden met nieuwe olie en evt. filter. en vervolgens weer olie en filter verversen. en dan vervolgens de korte stukken vermijden.
__________________
born to brain
Reply With Quote
  #7  
Old 24-04-2013, 19:48
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

En waar denk jij dat vocht onderandere de motor langs verlaat?
Reply With Quote
  #8  
Old 24-04-2013, 21:51
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by mk2d
En waar denk jij dat vocht onderandere de motor langs verlaat?

Via de carter ontluchting

Olie vervangen is nergens voor nodig als deze altijd netjes op tijd vervangen wordt, vocht zit meestal niet in de olie maar boven in de kleppendeksel boven het spatschild.
Bij mijn 1.6 sr motor zit er altijd iets mayo bij de olievuldop, zelfs na 1000km 160km+ is dit niet weg.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650

Last edited by Spierings : 24-04-2013 at 21:59.
Reply With Quote
  #9  
Old 24-04-2013, 21:57
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Tsja....dat is allemaal mooi....maar als de olie door de korte stukjes amper heet wordt, dan raak je niet snel je vocht kwijt....je hoopt het eerder op.

Onze Polo heeft er ook last van. Af en toe neem ik hem even mee voor een langere rit en de korte stukjes rij ik hem meestal wat hoger in toeren, om toch de olie iets op temp te krijgen (iets hoger in toeren...niet tegen de toerenbegrenzing aan voor de wijsneuzen). Op deze manier probeer ik het sludge-vorming zo min mogelijk te houden. Uiteraard elk jaar nieuwe olie.

Last edited by René : 24-04-2013 at 22:04.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-04-2013, 22:04
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
vocht zit meestal niet in de olie maar boven in de kleppendeksel boven het spatschild


Dat klopt






Of het olie verversen wel of niet helpt weet ik niet. Mijn gevoel zegt van wel, maar iemand anders mag daar anders over denken.

Lees de laatste tijd ook verhalen dat er mensen zijn die nooit olie verversen en vervolgens probleemloos 4 ton rijden...en alleen maar iets bijvullen, meer niet
Reply With Quote
  #11  
Old 25-04-2013, 06:55
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Quote:
Originally Posted by René
Lees de laatste tijd ook verhalen dat er mensen zijn die nooit olie verversen en vervolgens probleemloos 4 ton rijden...en alleen maar iets bijvullen, meer niet


Lijkt me geen probleem, zolang de auto dan maar net zoveel olie als brandstof neemt. Dan ververst hij zichzelf
Reply With Quote
  #12  
Old 04-06-2013, 14:27
veryferry veryferry is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 44
Default

n.a.v. dit topic hier maar even verder:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=115123

Ik heb een golf 4 en heb ook die drap op mijn oliedop. Maar ik rij dagelijks een half uur heen en een half uur terug. Is dat al een kort stukje? Ik las ook iets over koppakking die lek kan zijn. Hoe kan je dat uitsluiten? Want dat is een duur geintje volgens mij.
Reply With Quote
  #13  
Old 04-06-2013, 18:30
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

als alles gewoon goed werkt, zou ik me er niet zo druk over maken
Reply With Quote
  #14  
Old 05-06-2013, 08:26
veryferry veryferry is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 44
Default

Quote:
Originally Posted by staande golf
als alles gewoon goed werkt, zou ik me er niet zo druk over maken


Vooralsnog wel, maar voor hoe lang?
Lijkt mij niet echt normaal toch, zulke drap in de olie. Wie weet zit die drek overal waar die olie komt. Kan toch niet goed zijn?
Reply With Quote
  #15  
Old 05-06-2013, 18:18
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by veryferry
Vooralsnog wel, maar voor hoe lang?
Lijkt mij niet echt normaal toch, zulke drap in de olie. Wie weet zit die drek overal waar die olie komt. Kan toch niet goed zijn?

Niet druk om maken.

Bij een golf 4 zit de vuldop vaak niet direct in de kleppendeksel maar in een verlengstuk. Hierin komt veel condensvorming voor met de mayo als gevolg.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #16  
Old 06-06-2013, 08:49
veryferry veryferry is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 44
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Niet druk om maken.

Bij een golf 4 zit de vuldop vaak niet direct in de kleppendeksel maar in een verlengstuk. Hierin komt veel condensvorming voor met de mayo als gevolg.


Ik heb maandag een APK. Is het wel raadzaam de boel even op te laten schonen?
Reply With Quote
  #17  
Old 06-06-2013, 21:05
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by veryferry
Ik heb maandag een APK. Is het wel raadzaam de boel even op te laten schonen?

Nee, is echt niet nodig.
Heeft niks met APK te maken
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #18  
Old 07-06-2013, 08:22
veryferry veryferry is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 44
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Nee, is echt niet nodig.
Heeft niks met APK te maken


Langzaam gesprek haha. Maar los of het onderdeel is van APK (had ik ook niet verwacht), maar is het niet gewoon beter om het wel schoon te laten maken?
Reply With Quote
  #19  
Old 07-06-2013, 21:59
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Je kunt het schoon maken, maar het komt binnen de kortste keer toch terug.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #20  
Old 11-06-2013, 09:10
Bruders's Avatar
Bruders Bruders is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,240
Default

Heb precies dezelfde auto....ook zelfde "probleem "...kan geen kwaad en blijf dr lekker mee rijden...
__________________
T3 panelvan/camper 1900 D...
Lupo GTI…
Daily: Up and Mini Cooper
..Bruders...dubs and more...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum