Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-06-2013, 12:01
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default 1.9 td word heet

in mijn mk1 ligt een 1.9td aaz motor met mechanische pomp.
met normaal binnendoor rijden blijft de temperatuur normaal.
ga ik de snelweg op,dan word de auto heet als deze moet werken of bergop moet.
radiateur is open, thermostaat werkt ,waterpomp is goed.

wat kan dit zijn?

koelvloeistof is op co getest, is co vrij....


de gaten achter de bumper zijn ook aan beide kanten open, dus aan rijwind kan het volgens mij niet liggen..

Reply With Quote
  #2  
Old 01-06-2013, 12:12
smokewerks smokewerks is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 28
Default

Heb je al zonder thermostaat getest,mischien gaat hij niet goed open ?
Reply With Quote
  #3  
Old 01-06-2013, 12:27
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by smokewerks
Heb je al zonder thermostaat getest,mischien gaat hij niet goed open ?



dat heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het vanmiddag eens proberen....
Reply With Quote
  #4  
Old 01-06-2013, 21:43
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

zet een oliekoeler erop en dump de warmtewisselaar,dan zal die veel koeler blijven.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-06-2013, 22:02
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Quote:
Originally Posted by gti_power
zet een oliekoeler erop en dump de warmtewisselaar,dan zal die veel koeler blijven.


Idd, en watvoor radiateur rij je mee?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 01-06-2013, 23:30
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

pomptiming goed afgesteld?
Reply With Quote
  #7  
Old 02-06-2013, 12:18
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Idd, en watvoor radiateur rij je mee?

ik rij met een 60 cm radiateur...
Reply With Quote
  #8  
Old 02-06-2013, 12:23
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default

het zit zo, het is een werk auto,mn andere caddy staat in de garage, te wachten dat hij af is (complete restauratie)
dus het was niet de bedoeling veel geld en tijd in deze 1.9 caddy te steken.

hoe kom ik erachter of mijn pomp timing goed is?

hoe en wat met de externe oliekoeler?

gisteren maastricht eindhoven en terug gereden, op de snelweg 130 km/u dan krijgt hij het net gekoeld (linkerkant van de temperatuurwijzer tegen het lampje)

rij ik de afrit af, dan zit hij aan t einde van de afslag weer mooi midden op het lampje

echter ben ik bang, ALS we nog zomer krijgen, dat hij dan te heet word.

ik heb al gepast meteen golf 2 80 pk td radiateur, maar dan moet ik een stuk uit mijn radiateur steun balk slijpen vor de onderste aansluiting...
Reply With Quote
  #9  
Old 02-06-2013, 12:41
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Nieuwe sandwich plate ,2 nieuwe leidingen en een externe olie radiateur








__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #10  
Old 02-06-2013, 19:53
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

zo'n adapterplaat isw met een dx olie koeler heb ik op mijn 1.6 td werkt perfect
normaal de olie bij130 km/h dik 120 gradenis nu 105 graden dus scheelt enorm
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #11  
Old 02-06-2013, 23:22
de koen de koen is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 55
Default

net over de helft tot aan 3/4 van het bereik van de wijzer is een normale temp hoor,
pas zorgen maken als je wijzer over 3/4 gaat naar het laatste streepje...
Reply With Quote
  #12  
Old 02-06-2013, 23:51
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by de koen
net over de helft tot aan 3/4 van het bereik van de wijzer is een normale temp hoor,
pas zorgen maken als je wijzer over 3/4 gaat naar het laatste streepje...

Inderdaad, Het midden is inderdaad de gewenste stand en kan een beetje schommelen.


Snap alleen die verhalen van oliekoelers niet
Gewoon een goede radiateur en dan zal die warmte wisselaar ook niet uit maken.
Zou zelf liever een warmte wisselaar hebben, dan warmt de olie ook weer sneller op. Wat ook weer zijn voordelen heeft.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650

Last edited by Spierings : 02-06-2013 at 23:54.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-06-2013, 07:33
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Snap alleen die verhalen van oliekoelers niet
Zou zelf liever een warmte wisselaar hebben, dan warmt de olie ook weer sneller op. Wat ook weer zijn voordelen heeft.

dat valt wel wat mee deze adapterplaten hebben een thermostaat die pas open gaat boven de 80 graden dus de olie is net zo snel warm als anders
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #14  
Old 03-06-2013, 09:22
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
dat valt wel wat mee deze adapterplaten hebben een thermostaat die pas open gaat boven de 80 graden dus de olie is net zo snel warm als anders

Er zit wel een thermostaat op maar hij warmt niet zo snel op als bij een warmtewisselaar, hierbij verwarmt de koelvloeistof de olie. zodat deze ook snel op temperatuur is. Iets wat zo'n adapter niet doet
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650

Last edited by Spierings : 03-06-2013 at 09:25.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-06-2013, 10:59
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Ik heb pas mijn warmtewisselaar eraf gegooid omdat hij lek was, en heb nog niet echt kunnen merken dat m'n olie minder snel warm wordt.

Gisteren ben ik naar Belgie reden, continu 120 km/h op de gps (140 op de teller), dan gaat m'n temperatuur naar driekwart (heel stuk voorbij het lampje dus), olie schommelt zo rond de 110 graden.
Als ik zachter ga rijden zie ik de temperatuur ook meteen zakken.
Zolang hij niet té warm wordt (lampje knipperen) zou ik me niet eens zoveel zorgen maken?
Reply With Quote
  #16  
Old 03-06-2013, 11:48
gerold1234 gerold1234 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 110
Send a message via AIM to gerold1234
Default

Ik ben van een 1.6 naar een 1.9td gegaan en ik doe hem er ook niet op!
Reply With Quote
  #17  
Old 06-06-2013, 08:23
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Slaat je fan wel op tijd aan? Is je temperatuur sensor nog goed? Heb je de temperatuur wel eens mechanisch gemeten (dus 'n losse meter in je koelwater hangen als de motor warm is).?

'n Oliekoeler lijkt me niet direct nodig. Heb ik op m'n Transporter (met AAZ motor) van 1600kg ook niet. De motorolietemperatuur wordt bij zware belasting net 100graden (dit mag 110/120 zijn..!). Niet helemaal te vergelijken, want er zit Ã*ets meer koelwater in een Transporter
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #18  
Old 06-06-2013, 10:58
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Ik ben ook aan het kijken naar zo'n samdwich plate icm olie koeler voor mijn 1.6 td. Weet iemand of je de sandwich plate kunt monteren op de bestaande warmtewisselaar? Dus dat die blijft zitten? Of moet de wisselaar echt verwijderd worden?
Reply With Quote
  #19  
Old 08-06-2013, 21:31
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Bij mijn Jetta wordt het een beetje krap, maar met een iets kleiner oliefilter zou het prima moeten lukken.
Reply With Quote
  #20  
Old 20-06-2013, 11:31
caddyke caddyke is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 345
Default oliekoeler

is het mgelijk om de complete golf 1 oliekoeler erop te bouwen, en dan de warmte wisselaar weg te laten die er nu op zit, of moet ik speciaal een apparte adapterplaat hebben?


gister terug gekomen van vakantie, met het warme weertje wilde ik toch weten wat hij deed.
bij normaal rijgedrag niks aan de hand, ga ik een beetje gassen, dan word hij snel warm, tot ongeveer 3/4 van de meter....

ik wil binnekort ook de watertemperatuur appart meten, zodat ik daar ook weet of een meter afwijkt oid...

hoe kan ik verder mijn pomp afstellen , en weet iemand de precieze afstelling??

bedankt alvast!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum