#1
|
|||
|
|||
1.9 td word heet
in mijn mk1 ligt een 1.9td aaz motor met mechanische pomp.
met normaal binnendoor rijden blijft de temperatuur normaal. ga ik de snelweg op,dan word de auto heet als deze moet werken of bergop moet. radiateur is open, thermostaat werkt ,waterpomp is goed. wat kan dit zijn? koelvloeistof is op co getest, is co vrij.... de gaten achter de bumper zijn ook aan beide kanten open, dus aan rijwind kan het volgens mij niet liggen.. |
#2
|
|||
|
|||
Heb je al zonder thermostaat getest,mischien gaat hij niet goed open ?
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
dat heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het vanmiddag eens proberen.... |
#4
|
||||
|
||||
zet een oliekoeler erop en dump de warmtewisselaar,dan zal die veel koeler blijven.
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Idd, en watvoor radiateur rij je mee?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic Út Fryslân |
#6
|
|||
|
|||
pomptiming goed afgesteld?
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
ik rij met een 60 cm radiateur... |
#8
|
|||
|
|||
het zit zo, het is een werk auto,mn andere caddy staat in de garage, te wachten dat hij af is (complete restauratie)
dus het was niet de bedoeling veel geld en tijd in deze 1.9 caddy te steken. hoe kom ik erachter of mijn pomp timing goed is? hoe en wat met de externe oliekoeler? gisteren maastricht eindhoven en terug gereden, op de snelweg 130 km/u dan krijgt hij het net gekoeld (linkerkant van de temperatuurwijzer tegen het lampje) rij ik de afrit af, dan zit hij aan t einde van de afslag weer mooi midden op het lampje echter ben ik bang, ALS we nog zomer krijgen, dat hij dan te heet word. ik heb al gepast meteen golf 2 80 pk td radiateur, maar dan moet ik een stuk uit mijn radiateur steun balk slijpen vor de onderste aansluiting... |
#9
|
||||
|
||||
__________________
Quote:
Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs |
#10
|
||||
|
||||
zo'n adapterplaat isw met een dx olie koeler heb ik op mijn 1.6 td werkt perfect
normaal de olie bij130 km/h dik 120 gradenis nu 105 graden dus scheelt enorm |
#11
|
|||
|
|||
net over de helft tot aan 3/4 van het bereik van de wijzer is een normale temp hoor,
pas zorgen maken als je wijzer over 3/4 gaat naar het laatste streepje... |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Inderdaad, Het midden is inderdaad de gewenste stand en kan een beetje schommelen. Snap alleen die verhalen van oliekoelers niet Gewoon een goede radiateur en dan zal die warmte wisselaar ook niet uit maken. Zou zelf liever een warmte wisselaar hebben, dan warmt de olie ook weer sneller op. Wat ook weer zijn voordelen heeft.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 02-06-2013 at 23:54. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
dat valt wel wat mee deze adapterplaten hebben een thermostaat die pas open gaat boven de 80 graden dus de olie is net zo snel warm als anders |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Er zit wel een thermostaat op maar hij warmt niet zo snel op als bij een warmtewisselaar, hierbij verwarmt de koelvloeistof de olie. zodat deze ook snel op temperatuur is. Iets wat zo'n adapter niet doet
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 03-06-2013 at 09:25. |
#15
|
||||
|
||||
Ik heb pas mijn warmtewisselaar eraf gegooid omdat hij lek was, en heb nog niet echt kunnen merken dat m'n olie minder snel warm wordt.
Gisteren ben ik naar Belgie reden, continu 120 km/h op de gps (140 op de teller), dan gaat m'n temperatuur naar driekwart (heel stuk voorbij het lampje dus), olie schommelt zo rond de 110 graden. Als ik zachter ga rijden zie ik de temperatuur ook meteen zakken. Zolang hij niet té warm wordt (lampje knipperen) zou ik me niet eens zoveel zorgen maken? |
#16
|
|||
|
|||
Ik ben van een 1.6 naar een 1.9td gegaan en ik doe hem er ook niet op!
|
#17
|
||||
|
||||
Slaat je fan wel op tijd aan? Is je temperatuur sensor nog goed? Heb je de temperatuur wel eens mechanisch gemeten (dus 'n losse meter in je koelwater hangen als de motor warm is).?
'n Oliekoeler lijkt me niet direct nodig. Heb ik op m'n Transporter (met AAZ motor) van 1600kg ook niet. De motorolietemperatuur wordt bij zware belasting net 100graden (dit mag 110/120 zijn..!). Niet helemaal te vergelijken, want er zit Ã*ets meer koelwater in een Transporter
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#18
|
|||
|
|||
Ik ben ook aan het kijken naar zo'n samdwich plate icm olie koeler voor mijn 1.6 td. Weet iemand of je de sandwich plate kunt monteren op de bestaande warmtewisselaar? Dus dat die blijft zitten? Of moet de wisselaar echt verwijderd worden?
|
#19
|
||||
|
||||
Bij mijn Jetta wordt het een beetje krap, maar met een iets kleiner oliefilter zou het prima moeten lukken.
|
#20
|
|||
|
|||
oliekoeler
is het mgelijk om de complete golf 1 oliekoeler erop te bouwen, en dan de warmte wisselaar weg te laten die er nu op zit, of moet ik speciaal een apparte adapterplaat hebben?
gister terug gekomen van vakantie, met het warme weertje wilde ik toch weten wat hij deed. bij normaal rijgedrag niks aan de hand, ga ik een beetje gassen, dan word hij snel warm, tot ongeveer 3/4 van de meter.... ik wil binnekort ook de watertemperatuur appart meten, zodat ik daar ook weet of een meter afwijkt oid... hoe kan ik verder mijn pomp afstellen , en weet iemand de precieze afstelling?? bedankt alvast! |