Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2013, 08:11
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default Vliegwiel bouten vr6 dolgedraaid????

Hallo

Ik ben mijn vliegwiel aan het demonteren en is er 1 boutkop dolgedraaid.
Nu kan ik er wel een moer op lassen maar ik vraag me af of dat wel verstandig is ivm met stroom door je lagers etc..

Hebben jullie nog andere tips?
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2013, 09:03
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,462
Default

Hamer en stevige beitel dan kan je de bout loshakken. Eventueel ook een beetje warmstoken.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2013, 09:07
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Dan bedoel je met de beitel langs de zijkant van de kop tegen de klok in los beuken
Maar ook zulke klappen zijn eigenlijk slecht voor de lagers.
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2013, 09:14
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,462
Default

Wat denk je wat voor klappen een motor krijgt als hij draait? Beuken zal wel meevallen, beetje verhitten en dan schrikt hij wel los.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2013, 09:46
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Wat denk je wat voor klappen een motor krijgt als hij draait?


Ja dat is ook weer zo
Ga het van de week proberen om een beetje te verhitten.
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2013, 10:01
lorenzo553 lorenzo553 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by rondekker1983
Ja dat is ook weer zo
Ga het van de week proberen om een beetje te verhitten.


Goed inspuiten met wd 40, je zou het met een linkse tap kunnen proberen.
Zelf heb ik een setje van ridgid.


Werkt perfect
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2013, 10:09
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Vooral niet warm stoken!
Dat doe je alleen als het om een bout gaat waarbij je het omhulsel kunt warm stoken,en dat gaat in dit geval niet.
Je hebt ook geen moker nodig, maar een gewone hamer en veel geduld en handigheid.

Succes.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2013, 10:49
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Warm stoken kan wel hoor. Soms krijg ik een bout niet los of hij breekt dan las ik er moer op. Meestal kan ik hem dan met de hand al los krijgen. Door de warmte word je bout langer.

Maar boren in een 12.9 bout gaat dat? Heb ik geen ervaring mee.
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
  #9  
Old 19-05-2013, 10:56
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Linkse tap is een optie maar wel gevaarlijk,als deze afbeekt dan heb je een probleem omdat deze zo hard zijn.
Zou zoals al gezegd is de bout proberen los te slaan.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2013, 11:17
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,203
Default

Inspuiten en met een pen en hamer tegen tikken zodat die losser schrikt helpt bij mij wel vaker. Maar dat is nu dus te laat.

Ik weet niet wat voor bout het is, maar als het een inbus is, probeer ik altijd een torx of 12kant. Gewoon rustig er in tikken en dan pas draaien.

Lukt dit ook niet, dan boor ik meestal eerst een gaatje van 3mm(niet te diep, ongeveer even diep als de kop) en daarna boor ik de kop weg met een verzinkboor.

Kruipt veel tijd in. Heb ooit 1,5u op 1 breekpunt geprobeerd. Schroefdraad was wel niet beschadigt dus dat loonde wel een beetje.
Reply With Quote
  #11  
Old 19-05-2013, 13:34
lorenzo553 lorenzo553 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by lorenzo553
Goed inspuiten met wd 40, je zou het met een linkse tap kunnen proberen.
Zelf heb ik een setje van ridgid.


Werkt perfect


In dit setje zitten speciale boren voor het boren van gehard staal.
Vaak met het boren kan de spanning weg
succes
Reply With Quote
  #12  
Old 28-05-2013, 09:48
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

Met een dremel en kleine slijpschijfjes is het ook zo gedaan.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #13  
Old 28-05-2013, 10:32
Newskoolratz Newskoolratz is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 74
Default

sleuf inslijpen en dan met de slagschroevendraaier
Reply With Quote
  #14  
Old 28-05-2013, 16:57
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Flinke klap op de kop en dan met een scherpe beitel lostikken.
Reply With Quote
  #15  
Old 28-05-2013, 17:24
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

Gewoon m10 moertje erop vastlassen en losdraaien kan zonder problemen en maakt niks uit voor de lagering.
Reply With Quote
  #16  
Old 28-05-2013, 17:36
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by mk2d
Gewoon m10 moertje erop vastlassen en losdraaien kan zonder problemen en maakt niks uit voor de lagering.

?

Als je de stroom door de lagers laat lopen maakt dat wel degelijk uit voor de lagers, ergens zullen ook deze een smeltverbinding maken omdat alles geseald is door een laagje olie.

Warm stoken daar lijkt mij ook niet al te goed ivm je krukas-keerring

Boren wel erg goed uitkijken dat je in het midden blijft en niet de schroefdraad gaat raken (ook meer naar binnen toe)

Voor de rest gewoon scherpe beitel en een begin makeen tikken, beitel scherp maken en tikken.. Etc etc
Reply With Quote
  #17  
Old 28-05-2013, 17:38
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik mag aan nemen dat hij al los is
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #18  
Old 28-05-2013, 17:51
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

Herm, ik twijfel echt niet aan jouw kennis en kunde maar neem maar van mij aan dat als je daar met twee hechtjes een moertje op last de lagering hier echt geen nadeel van ondervind
Reply With Quote
  #19  
Old 28-05-2013, 19:15
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Je kunt toch de massa gelijk op het vliegwiel zetten mocht je willen lassen?
Dan heb je geen stroomloop over je lagers.
Reply With Quote
  #20  
Old 28-05-2013, 19:25
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Ik mag aan nemen dat hij al los is


Hij is inderdaad al los

Heb het geprobeerd om hem los te tikken met hamer en bijtel maar dat ging niet. Dus toen maar een m16 moer er overheen gelegt en vast gelast. Aarde klem direct op de moer gedaan.
Maar bedankt voor alle tips jongens
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum