Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-05-2013, 18:10
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default Passat 3bg 2002 130pk ***veel zwarte rook***

Hallo,

Ik heb problemen met de passat (3bg 2002 130pk).

Als de motor kracht moet leveren rookt hij zwart en véééél. Zie mijn achterligger bijna niet meer. Heeft iets minder kracht.

*Als hij kracht moet leveren hoor ik een geluid dat lijkt als je je blazer van de verwarming even vollenbak zet.
is dit een zuigend of blazend geluid dat weet ik niet.
*Als ik in neutraal gas geef rookt hij niks en hoor ik niks.
*Als ik van 1800tr langzaam naar 2500tr ga blijft hij roken en hoor ik het geluid langzaam komen.
*Als ik van goed doortrek rookt hij van 2000tr tot 2500tr met het geluid.
*Bij het aanhouden van +-2000tr rookt hij het meest. De zwarte rook achtervolgt je.

Wat zou dit kunnen zijn? Scheur in darm? Moeilijk te vinden aangezien hij het niet doet in stilstand. Wat ik wel gevonden heb is olie die op de flexibel van de uitlaat drupt net na de turbo maar die is kurk droog. Het komt dus van boven en daar zit de EGR klep. Die staat vochtig met olie. Die ga ik afstoppen of eruit halen denk ik.

Kan mijn probleem enkel van die EGR klep komen?

Nog een vraagje: als hij stationair draait wat moet je oliedop op het kleppendeksel doen?
Reply With Quote
  #2  
Old 11-05-2013, 18:25
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ic-slang lek,of ic zelf.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-05-2013, 18:28
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Lijkt alsof er een turboslang kapot is... voelen, kijken, etc, je komt er wel achter welke het is als je goed je best doet

Edit: te laat, advies is zelfde als hierboven. succes!
Reply With Quote
  #4  
Old 11-05-2013, 18:35
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default

Enkel handmatig uit te volgen? kan ik daar geen druk opsteken met compressor?
Reply With Quote
  #5  
Old 11-05-2013, 18:37
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Dat kun je ook proberen natuurlijk...
Reply With Quote
  #6  
Old 11-05-2013, 23:02
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Meestal is het een laaddrukslang welke lek is, meestal kun je al aan de oliesporen zien waar deze lek is. Vaak is het de slang bij de turbo.

Als je onder de kap luistert terwijl een 2e man een scheut gas geeft kun je meestal al horen uit welke richting het geluid vandaan komt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 12-05-2013, 07:49
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Welke kleur is de rook? Zwart, blauwig, wit? Heb je de slang op de turbo al los gehaald en de turbo zelf bekeken?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #8  
Old 12-05-2013, 09:18
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Welke kleur is de rook? Zwart, blauwig, wit? Heb je de slang op de turbo al los gehaald en de turbo zelf bekeken?

Zoals de kop van dit topic al zegt " Passat 3bg 2002 130pk ***veel zwarte rook*** "
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #9  
Old 13-05-2013, 10:22
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Zo, koekkoek! Helemaal overheen gelezen
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #10  
Old 13-05-2013, 17:16
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default

Inderdaad een scheur net onder de turbo. De EGR is er ook af en heeft ook aanslag de ga ik afstoppen op de uitlaat. Wat me ook opviel wat mogelijk niet normaal is dat de er veel olie in de buizen zit. Kan ik de intercooler reinigen en de buizen? Met wat?
Reply With Quote
  #11  
Old 13-05-2013, 21:43
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by dominicv
Inderdaad een scheur net onder de turbo. De EGR is er ook af en heeft ook aanslag de ga ik afstoppen op de uitlaat. Wat me ook opviel wat mogelijk niet normaal is dat de er veel olie in de buizen zit. Kan ik de intercooler reinigen en de buizen? Met wat?

Zit altijd olie in de ic slangen, hier hoef je niks aan te doen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #12  
Old 14-05-2013, 18:03
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default

Deze morgen naar VW garage gebeld om de slang te bestellen.
118€ btw in ze zijn zot zeker? Mag ze morgen gaan betalen .

Daarnet de egr en inlaatcollector gereinigd. Hopelijk doet de frisse lucht hem deugd.
Reply With Quote
  #13  
Old 14-05-2013, 21:35
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by dominicv
Deze morgen naar VW garage gebeld om de slang te bestellen.
118€ btw in ze zijn zot zeker? Mag ze morgen gaan betalen ..


Welkom bij de VW dealer, waar we je geld hoe dan ook wel uit je zak kloppen
Zonder gekheid, tis wel fiks voor een slang idd...

Quote:
Originally Posted by dominicv
Daarnet de egr en inlaatcollector gereinigd. Hopelijk doet de frisse lucht hem deugd.


Wel de collector (inlaatspruitstuk?) losgenomen? heb meerdere malen gezien dat met het reinigen ervan er koolvlokken de cilinders in vielen met alle gevolgen van dien
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #14  
Old 14-05-2013, 21:47
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #15  
Old 15-05-2013, 20:18
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Welkom bij de VW dealer, waar we je geld hoe dan ook wel uit je zak kloppen
Zonder gekheid, tis wel fiks voor een slang idd...



Wel de collector (inlaatspruitstuk?) losgenomen? heb meerdere malen gezien dat met het reinigen ervan er koolvlokken de cilinders in vielen met alle gevolgen van dien


Heb de collector losgevezen en een nachtje laten weken in benzine dan met een staalborstel en een vod flink in de weer geweest. Ook de EGR heeft hetzelfde ondergaan.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-05-2013, 20:20
dominicv dominicv is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 21
Default

Daarnet alles terug gemonteerd en een plaatje tussen EGR buisje en uitlaat gestoken. De eerste 5km rookte hij nog zwart en toen was het als een nieuwe.

Bedankt voor jullie hulp en reacties
Reply With Quote
  #17  
Old 15-05-2013, 21:38
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Waarschijnlijk in de carterventilatie en de IC nog wat gezeten....
Graag gedaan, daar is dit forum voor
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum