#1
|
|||
|
|||
ombouw 1.6 benzine naar 1.6 diesel
Ik ben op zoek naar informatie over deze swap. Ik weet dat ik er dan 20 pk op achteruit ga. Maar het is meer voor tijdelijk en ik kan goedkoop zon blok kopen die ik ook nog rijdend kan zien en testrijden.
Er hangt nu dus een 1.6 EZ motor in met 75 pk Die wil vervangen voor een 1.6D motor met 54 pk ? Wat ben ik dan nodig. Mijn 4 bak van de EZ motor past er gewoon achter toch ? Of kan ik hem beter met 5 bak kopen ? Verder ben ik de tellerbak nodig en de kabelboom lijkt mij. En dat is het toch wel ? Of zie ik nog wat over het hoofd. En ik heb de search al gebruikt maar kan alleen maar TDI of TD swaps vinden, ik doe gewoon zon simpele ongeblazen diesel swap (logisch dat nog weinig mensen dat hebben gedaan.)
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#2
|
||||
|
||||
kabelboomgedeelte+/relais voor motor i.v.m. voorgloeien ,brandstofpompstopklep etc,voor een 5 bak heb je ook een ander schakelmechaniek nodig,lijkt me overigens wel fijn in een diesel 5 versnellingen ,mogelijk ook de aandrijfassen(100mm)brandstofleidingen+filter/tank(?) uitlaatsysteem is andere diameter ,is niet ff overhangen en rijden,tenminste als je het goed wilt doen
|
#3
|
|||
|
|||
ja kabelboom + zekeringskast compleet is het handigst lijkt me idd.
5bak + schakelmechaniek is ook wel te regelen natuurlijk. Uitlaat word ook geen probleem. -Aandrijfassen zijn bij de 020 bakken allemaal 90mm toch ? -tank is hetzelfde dacht ik en de leidingen naar de hogedrukpomp kunnen toch hetzelfde blijven als de benzine leidingen ? Kan ik niet gewoon zorgen dat de benzine er zo goed als uit is en daarna volgooien met diesel en een dieselfilter ertussen zetten. Als die 2 dingen de enige dingen zijn dan valt het me nog wel mee opzich.
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#4
|
||||
|
||||
Is niet zoveel werk.
Heb ik zelf laatst ook gedaan. Alleen zou ik hem wel ombouwen naar een 5bak als je de kans hebt. Is net ietsje meer werk doordat je de pook met de lange stang onder de auto ook van een 5-bak moet zoeken. Van een 4-bak zijn namelijk iets korter. Voor de rest had ik zelf een kabelboompje gemaakt voor het voorgloeien met een simpele drukknop en een relais. Een tacho van een diesel is namelijk heel moeilijk uit te halen. De klep in de dieselpomp moet gewoon op het contact meeschakelen. Bij een benzine heb je deze meestal over na de ombouw. Oude tank even leeghalen en doorspoelen met diesel en dan kun je die van je oude benzine gewoon gebruiken. Je hebt ook geen opvoerpomp meer nodig als je benzine model dit wel had. Een voorgloeirelais heb ik nog wel voor je liggen. Zijn bij de dealer ongeveer 100 euro dacht ik. Zijn geen grapjes Owja heb ook nog een vraagbaak liggen voor dieselmodellen van 1983 t/m 1987 maar heeft mij bij mijn tddiesel ook prima geholpen Deze mag ook weg voor leuk prijsje Last edited by thijstheunissen : 02-04-2013 at 15:04. |
#5
|
|||
|
|||
voorgloeirelais was ik van plan zonder relais op een schakelaar te doen, gewoon zelf ingedrukt houden voor een aantal seconden. aangezien er in de winter toch niet mee word gereden als het goed is en voorgloeien verder als het goed is nauwelijks nodig zal zijn. dan hoef ik geen duur relais aan te schaffen.
dus ik hoef geen opvoerpomp erbij te kopen ? ik weet niet echt zeker of mijn 1.6 ez een opvoerpomp heeft? of zit die bij de vlotter op ?
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#6
|
||||
|
||||
Voorgloeien met oud diesel principe is altijd nodig in ons nederlandse klimaat,ga je anders niet aan de praat krijgen,diesel werkt met zelfontbranding door middel van inspuiting diesel,dit gebeurt pas bij een acceptabele temperatuur
EZ motor heeft alleen een mech.memraampomp voorop het blok zitten,tank heeft geen opvoerpomp |
#7
|
|||
|
|||
En eh, wou je volledige gloeistroom (4x 10-15 A) door de schakelaar sturen? Een relais lijkt me wel nodig.
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
eerste wat ik dacht idd.maak er ook even een filmpje van zou ik zeggen sowieso beetje overbodig topic,op de search vind je duizend topics over deze swap.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#9
|
|||
|
|||
ik gloei mijn 1.9d ook gewoon voor met een schakelaar van dr elektrische ramen, niks aan t handje or kweet alleen niet 100% hoe dit aangesloten zit maar niet met een gloeirelais in ieder geval
edit: met een simpel schakel(start) relais dus
__________________
Current: '87 Golf cabrio GLI (DX) '84 Golf 1.9D (1y) Last edited by Timo2012 : 04-04-2013 at 16:43. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
als je gewoon met een schakelaar wilt gloeien zou ik er toch voor kiezen om een werkrelai er tussen te zetten , kosten bijna niks en zijn easy aan te sluiten (staan op het relai zelf hoe) |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
ligt eraan wat er op voorraad ligt he
__________________
Current: '87 Golf cabrio GLI (DX) '84 Golf 1.9D (1y) |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
ligt wel in mijn voorraad |
#13
|
|||
|
|||
de beste raad is voorraad!
__________________
Current: '87 Golf cabrio GLI (DX) '84 Golf 1.9D (1y) |
#14
|
||||
|
||||
Voorgloei kabelboompje stelt echt niks voor, je hoeft ook niet zelf te gaan lopen knoeien met knopjes.
Als je een voorgloei relais op positie 2 in je zekeringkast steekt werkt hij al gewoon op het contact. Achterop je zekeringkast, ik dacht positie z, kan je een dikke draad aansluiten en die naar de gloeibougies laten lopen. Als je het echt goed wil doen kan je ook nog een lampje maken om te zien wanneer je kan starten en de temperatuursensor aansluiten, zijn maar 2 draadjes extra. Maar met alleen het relais en 1 dikke kabel in je zekeringkast prikken ben je er ook al. |
#15
|
|||
|
|||
Vandaag gekeken bij deze verkoper van het blok en ermee gereden. Kabelboom was dus aardig verknipt door de eigenaar voor hem. De temperatuur, en toerenteller deden het ook niet op het dashboard. Voorgloeien moest ie dus zelf het relais erin doen en daarna weer eruit halen. Na 3 seconden voorgloeien ofzo startte hij wel direct en liep erg goed! Reed ook mooi en blokje zag er verder netjes uit. Distributieriem net nieuw en nieuwe gloeistiften dus. De 5 bak was helaas minder goed en kraakte dus ik denk dat ik het toch maar gewoon met 4-bak ga proberen, ik rij meestal toch sowieso al binnendoor omdat ik via de snelweg niks aan vind en met schroefset op zn laagst rijd het toch voor geen meter dan.
Dus mijn idee was de teller zonder toerenteller gewoon blijven gebruiken die ik nu heb, Dus alleen km teller, veranderd dan niks aan volgens mij ? temperatuur even weer aansluiten en brandstofmeter doet het al, toerenteller hoef ik niet per se. En deze golf daar zat eerst ook een 1300 benzine in en die heeft ook geen opvoerpomp zei die jongen, de brandstofpomp op het blok is genoeg, klopt dat ? want dan hoef ik alleen maar een dieselfilter ertussen te zetten en dan is het klaar. De 4 bak die op mn EZ blok zit, past die ook op de 1.6d ? Weet iemand dat zo ?
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#16
|
||||
|
||||
1300 is een smalblock ,gaat niet passen volgens mij
|
#17
|
||||
|
||||
Dat geldt alleen bij mk1, bij mk2 kan je de boel gewoon overzetten.
Zoals ik het uit je verhaal begrijp kan je het gewoon doen. Die 4-bak past er gewoon achter en je hebt idd geen opvoerpomp nodig, de dieselpomp is zelfaanzuigend. |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
|
#19
|
|||
|
|||
Oke mooi, dan weet ik eerst wel genoeg, ik houd dit topic wel bij als het blok hier is. Hij rijd er nu zelf ook nog mee rond.
__________________
Golf Mk2 (Verkocht)
Polo 6n Sedan (Gesloopt)
Golf Mk3 TDI - VVT 120PK 290NM (Gesloopt)
Golf Mk3 GTI 16V (Verkocht)
Golf Mk4 GTI TDI - VVT 165PK 400NM
|
#20
|
||||
|
||||
In vermogen ga je inderdaad een stap of 2 terug, neem de tijd met accelleren zou ik zeggen. maar als die rijd, blijft ie gaan.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |