Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-02-2013, 18:18
Christiaan94 Christiaan94 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 50
Default Vacuumvervroeger vervangen (1.3NZ)

Ik heb met m'n 1.3'tje alleen maar ellende gehad tot nu toe. Hij loopt koud belabberd, valt veels te ver terug in de toeren met schakelen, verbruikt teveel en nog meer. Nu kreeg ik de tip dat dat aan de vacuumvervroeger kan liggen. Is die makkelijk te vervangen voor een leek, en zo ja, hoe moet dat?
Reply With Quote
  #2  
Old 16-02-2013, 20:06
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Reply With Quote
  #3  
Old 16-02-2013, 20:08
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Quote Johan1982MK1:
Schroefje van het vacuum potje losmaken. Dan met een klein schroeven draaiertje het stangetje van het vacuumpotje los 'wippen'. Hij zit als een soort van drijfstang om een rond asje. Daarna de nieuwe monteren in omgekeerde volgorde van hierboven. Beter kan ik t ff niet uitleggen
Reply With Quote
  #4  
Old 16-02-2013, 21:30
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zou hem eerst gewoon even controleren.

Even wat vacuem opzetten en kijken of deze aantrekt en druk vast houd.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #5  
Old 16-02-2013, 22:11
Christiaan94 Christiaan94 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 50
Default

Hoe bedoel je dat spierings? Slangetje even loshalen en even aan zuigen of zoiets?

Komen de symptomen van een kapot vacuumvervroeger eigenlijk een beetje overeen met mijn problemen (slechte koude start, stinken naar benzine, hoog verbruik, onregelmatige loop)?
Reply With Quote
  #6  
Old 16-02-2013, 22:53
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan94
Hoe bedoel je dat spierings? Slangetje even loshalen en even aan zuigen of zoiets?

Komen de symptomen van een kapot vacuumvervroeger eigenlijk een beetje overeen met mijn problemen (slechte koude start, stinken naar benzine, hoog verbruik, onregelmatige loop)?

Inderdaad slang los en aan de vervroeger zuigen, kijken of hij hem aan trekt en vacuem houd (dus niet lek is)

Denk niet dat jouw probleem hierdoor komt maar ik kan me vergissen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 16-02-2013, 23:11
Christiaan94 Christiaan94 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 50
Default

Dankje! Ik ga moren even kijken. Waar denk je dat het door komt dan?
Reply With Quote
  #8  
Old 16-02-2013, 23:30
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Ik zou de temp. Sensor ook eens vervangen voor een originele bij de dealer weg.
Ook alle vacuum leidingen nalopen en/of vernieuwen. Controleer je inlaatspruitstukpakking en controleer je lambda sensor en luchtmassameter.

Er is ooit een modificatie geweest mbt de vacuum slangen. Misschien dat je met google nog terug kan vinden wat dat is geweest. Vlgs mij iets met een t-stukje oid.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 16-02-2013, 23:34
Christiaan94 Christiaan94 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 50
Default

Hoe kanhet beste de lambda sensor en luchtmassameter checken?
Reply With Quote
  #10  
Old 17-02-2013, 01:57
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 277
Default

Lambdasonde testen:
Kijken of er verschil is als de lambdasonde is aangesloten of is afgekoppeld.
Afkoppelen kan bij de stekker die op het spruitstuk zit geschoven.
Volg de draden van de lambdasonde op de uitlaat (katalysator, zit ongeveer onder het middenconsole) naar de linkerkant van het spruitstuk. Daar zit een stekker (3 of 4 polig) met een contrastekker.
Controleer meteen de bedrading.

Bij mij was de bedrading (aarde en lambdasonde-signaal) naar de regelunit op de stekker afgebroken. Daarnaast een kale plek op een punt waar de draad is verbonden met carrosserie.
Na opnieuw aansluiten was het koude start probleem opgelost.

Mijn ervaring met aan/uit was dus:

Uit (losgekoppeld ivm gebroken draden op de stekker).
- start goed, na 1 km (inschakelen van de lambdasonde?) opeens stationair laag in de toeren, bokken, alsof 3 cilinders het doen (trekker geluid), inhouden bij gas geven, na 5 km (bedrijfstemperatuur) normaal.

Aan (na reparatie)
- geen problemen.

Als er geen verschil is bij aan/uit is er kans dat er iets aan de hand is met de lambdasonde.
Als wel verschil is bij aan/uit dan werkt de lambdasonde



Luchtmassameter:
Luchtmassameter zit meteen na het luchtfilter. Deze is gemakkelijk te demonteren.
Paar schroeven op het luchtfilter en de slangenklem losmaken. En natuurlijk de stekker loskoppelen, zit met een lastige borgveer vast (kijk uit voor wegspringen)
De plastik-deksel op de lmm zit met siliconenkit vast. Met een hobbymesje los-snijden
en de deksel eraf wippen.
In de llm kun je de slijtage controleren en eventueel contacten goed schoonmaken.
Als de lmm nog niet open is kun je de contrastekker beter niet losmaken (twee schroefjes). Valt niets te zien en je krijgt de contacten dan niet meer goed op de plek.
http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc

Gasklephuis schoonmaken is ook een mogelijkheid. vooral de vacuüm gaatjes.
Bij mij ging het stationair toerental na het schoonmaken van 700 naar 1100.

Voor meer info NZ: http://vw-nz.freehostingcloud.com/

Ik hoop dat dit hier je iets verder helpt. Kan natuurlijk ook totaal iets anders zijn.
Mijn zoektocht duurde 5 maanden
Succes met de zoeken en testen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum