Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 07-02-2013, 23:45
bartk bartk is offline
Forum Newbee

Default Vw Westfalia T3 Verlagen

Hallo,

Misschien het zoveelste 'verlaag' topic maar ik kom er nog steeds niet uit! Graag jullie advies.

Betreft een westfalia camper T3 (inmiddels TDI 110pk) en (leeg) 1850 kilo op de brug bij het RDW.
Rij nu nog op gewoon 15inch in de toekomst naar 16 inch met een wat plattereband (niet te)

Hoeveel mm verlagen zouden jullie adviseren? Het moet absoluut geen stuiterbak worden maarrrr, hij moet wel wat zakken!
Rekening mee houdend dat ik vakantie trips van 5000km maak met 4 man plus gewicht! Hakt er behoorlijk in..
Bij aankoop waren de schokbrekers zo slecht dat we meteen snel 4 monroe's hebben aanschaft.. Ja moest snel en die zitten er nu onder.
(dit allemaal ter achtergrond info)

De monroe's (Origineel hoogte) Passen die wel met -50mm verlagingsveren??
Of is echt de max -40mm?

Ik heb nu Weitec veren gevonden : 28280292
http://www.chronosport24.com/produc...ombi--bus-.html
Is dit wat? Hoe belangrijk is namelijk de aslast etc. Ik ga daar gewoon overheen! Staat ook bij niet geschikt voor westfalia. Valt af dus.
Het bekende merk 'KW' Idem dito met gewicht Ga ik overheen! http://www.24parts.nl/diesel/kw-ver...m-p-109921.html
Apex verlaagd maar tot max 35mm. (http://www.stroevemotorsport.nl/Ape...erlagingsveren/)
Avo veren vind ik nergens op internet, alleen in de UK (http://www.brickwerks.co.uk/shop?pa...category_id=141 )? Gewicht staat er ook niet bij?
Eibach vind ik ook nergens behalve op de die zelfde Engelse site, Verlagen 40mm gewicht moet kunnen staat er bij! Iets duurder als AVO.
En H&R is mij wat te prijzig! Wil wel zeker een A merk maar H&R is overkill.

(qua schokbrekers ben ik er redelijk over uit, monroe's eerst houden als het kan en anders bilsteins.)

Wat zouden jullie nu aanraden? Ben nu al twee avonden in de 'veren en schokbrekers' haha.
De avo schokbreker in combi met bilstein B4 wordt op de site brickwerk de hemel ingeprezen. (Het merk Avo ben ik persoonlijk niet heel bekend mee)

Ik zit te denken om de Eibach's te nemen? 40mm verlagen en dat eerst met de huidige monroe's , of die 2e hands verkopen en bilsteins eronder zetten, zou dit erg merkbaar zijn? Of vergeet ik nog iets?

Ik weet het veel vragen! Alles vliegt door me hoofd, maar wil het vaak wel (te) perfect hebben..
Wat is volgens jullie de ideale combinatie!

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Groeten,

Bart

Last edited by bartk : 07-02-2013 at 23:58.
Reply With Quote
Old 08-02-2013, 14:56
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur

ik zit met de veren en schokdempers van KAW

ben ik zeer tevreden van

is wel een dokabus

Last edited by dubster.be : 08-02-2013 at 14:58.
Reply With Quote
Old 08-02-2013, 15:38
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Als je het goed wil hebben zou ik sowieso op zoek gaan naar een compleet setje (veren en dempers) met inachtname van de aslasten natuurlijk. ik ben zelf niet zo thuis in de t3's maar ik kan me voorstellen dat er eerder complete setjes zijn die geschikt zijn voor zwaardere bussen dan de 'alleen veren' setjes. Vwb de hoeveelheid verlaging, ergens op dit forum zwerft een topic rond met voorbeeldfoto's. Even de zoekfunctie raadplegen.

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
Old 08-02-2013, 15:42
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
Old 08-02-2013, 15:45
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur

Quote:
Originally Posted by Matheo

hmm lijkt me vanvoor toch iets meer verlaagd te zijn dan 6cm als ik zo met mijn setje vergelijk

zou trouwens inderdaad ook direct andere schokkers steken
Reply With Quote
Old 08-02-2013, 18:33
bartk bartk is offline
Forum Newbee

Dank voor het meedenken Matheo! Compleet setje is wellicht beter maar ik vind weinig sites met de aslasten erbij en al helemaal met mijn gewicht..
Dat setje zou wat kunnen zijn alleen ik vind hem dan wat te laag, -50mm moet het wel stoppen ik denk dat die bus lager ligt, denk je niet?
2e hands is geen slecht idee, 500-600 vind ik toch wel veel geld! Voor de weinige km's die ik rijdt. Ik ben alleen erg onbekend met ebay, ik vind er nooit wat zal er eens induiken

Maar ok geen Monroe's dus? Dan zal ik die proberen te verkopen denk ik! Zijn nog maar circa 5000km oud..

Last edited by bartk : 08-02-2013 at 18:50.
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 17:44
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

die h&r set heb ik ook, rijdt nog comfortabel en is 80mm, beetje afhankelijk van de auto. Denk dat bij mijn doka zo'n 70mm rondom heeft verlaagd. Duur vind ik die set wel, nieuw waren / zijn ze tussen de 600 en 700 euro...

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 18:12
bartk bartk is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by JeeWee
die h&r set heb ik ook, rijdt nog comfortabel en is 80mm, beetje afhankelijk van de auto. Denk dat bij mijn doka zo'n 70mm rondom heeft verlaagd. Duur vind ik die set wel, nieuw waren / zijn ze tussen de 600 en 700 euro...

Vind hem ook zeker te duur, km stand is ook onbekend.. Maar hij verlaagd 60mm en dat is me ook teveel. Hoe heb je die advertentie gevonden? Hoeveel filters ik wel toe of niet toepas ik kan hem nooit vinden... Ebay is nog erg onbekend voor me.

Zit nog wat te dubben 40mm of 50mm.. Heb ook een gastank onder de auto hangen.

Ik neig naar de eibach 40mm (http://www.brickwerks.co.uk/shop?pa...category_id=141 En dan met minder dure schokbrekers) of de avo 50mm en dan met verzwaarde schokdempers of die van bilstein.

Kan er ook tussen in gaan met 45mm Weitec : http://www.brickwerks.co.uk/shop?pa...category_id=141 Dat is ook een westfalia, maar op product nummer op andere sites wordt weitec afgeraden omdat het te licht is voor een westy..
Dusja hoe geloofwaardig is deze site, ook met Eibach en avo? Staan nergens specificaties dat is wat jammer.
Heb ze een mailtje gestuurd daar wacht ik nu even op maar ik denk dat ik voor de eibach ga! Of iemand moet dit afraden en een betere suggestie hebben?

Gr
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 20:05
DGio DGio is offline
Forum Newbee

ik had op m'n california ook een brickwerksetje heel tevreden over geweest. Kost wel wat. Op m'n huidige multivan zit (bij aankoop) eibach met koni. Veel te hard... (-7)
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 21:52
bartk bartk is offline
Forum Newbee

jij raad het af dus? Dan kies ik voor de 50mm avo (brickwerksetje) Ben alleen bang dat 50 wat te laag is.. Pff lastig! Gaat ook niet om 10 euro..
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 21:54
DGio DGio is offline
Forum Newbee

tja, soms moet je al eens iets investeren om iets te weten. Je kan blijven twijfelen ook... Gewoon doen, is het niets kan je de set nog altijd verkopen op hun site kan je foto zien van een california met hun setje. Ik vind het nog wat hoog :p
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 23:19
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore

zon zware set dan ....is bij de mijne een westfalia ...zwaar kut hij klapt gewoon heb lichtere autoveren achter gemonteerd ik vind em beter veren en rijden net een auto...
Old 10-02-2013, 23:22
bartk bartk is offline
Forum Newbee

Klopt Dgio, maar ik wil het graag in 1x goed hebben. Weer verkopen en weer anderen monteren vind ik niks.
Die foto vind ik laag genoeg en ik neem aan dat hij daar leeg is..
Laatste roadtrip die ik maakte was met 3 weken met 4 personen, bedenk maar hoeveel bagage dat is inclusief tafels stoelen en barbecue's (Koffer achter op de fietsen drager van zo'n 80kilo..) Hij reed als een 'boot' Vandaar dat ik nu met de wegligging bezig ga.

Eibach is een bekend duits merk, waren ze in combinatie met die koni dempers niet gewoon te hard? Ik neem ieder geval geen koni...
Eibach met die heavy duty dempers van brickworks lijkt me wel wat, of de bilsteins. De verstelbare zijn me eigenlijk wat te prijzig..

Last edited by bartk : 10-02-2013 at 23:24.
Reply With Quote
Old 11-02-2013, 08:24
Heavy_buzz Heavy_buzz is offline
Forum Newbee

Moest ik mogen kiezen, ik zou er eentje nemen met verstelbare dempers, zo kan je zelf bepalen hoe laag je hem hangt en kan je altijd bijstellen als het nodig is. Let wel, als je er reizen mee maakt, hoe lager je hem hangt, hoe harder de demping zal worden. Als je hem dan heel laag gaat hangen, zal hij heel hard en oncomfortabel lopen.
Je originele monroe dempers gebruiken met verlaagde veren zou ik niet doen. Door het verder doorstampen van je wagen door de verlaging, beschadig je de dichtingsringen en demperkop meer en zal je sneller aan vervanging van je dempers toe zijn. Als ze er bovendien juist doorvliegen op het moment dat je een verre reis aan het maken bent en je merkt het niet meteen (je zou er van opkijken hoeveel mensen niet merken dat hun dempers weg zijn) dan heb je een gevaarlijke situatie.
Reply With Quote
Old 11-02-2013, 08:49
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline

Neem nooit Apex veren, die verlagen bijna niks. Ik had ze onder mijn bus (T3) en deden bijna niks. Ik heb de AVO 70mm set gehad (alleen veren) en waren wel goed. Van mij had het wel lager gemogen, magoed . Ik zou toch weer voor de AVO set gaan met dempers - dat je ze kunt afstellen is echt heerlijk, heb ik nu op een schroefset en je kunt ze precies zetten zoals je wilt.
Old 11-02-2013, 11:48
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

50mm avo / brickwerks kit met instelbare dempers gemonteerd onder een bus van een vriend van mij, rijdt echt top, is niet te laag en super qua comfort... dus way to go! Heb helaas geen foto's bdw.

Reply With Quote
Old 11-02-2013, 22:23
bartk bartk is offline
Forum Newbee

Verstelbare dempers zijn me simpel weg te duur...
Wordt hoogst waarschijnlijk de 40mm eibachs met de bilsteins! Erg geneigt naar de 50mm avo wat Jeewee adviseert maar ik rij door zoveel landen met dat ding (buiten europa ook) hij moet echt niet te laag!
Tel daar bij de 'damping ring bush' (37 euro) schijnt het sturen en ook de wegligging erg te verbeteren.. Misschien ook nog de leveling shims want me westfalia hangt ook scheef...Alleen die maak ik denk ik liever zelf, kleine 70 euro voor een vulplaatje is me wat te gek.

Als je dit bij elkaar optelt zit je ook alweer op zo'n 550/600 euro..
Gaat aardig over het budget wat ik in me hoofd had.
Reply With Quote
Old 12-02-2013, 08:56
DGio DGio is offline
Forum Newbee

Dat heb ik ook veel
Reply With Quote
Old 22-09-2013, 11:41
law23 law23 is offline
Forum Newbee

Hi, kan je met laten weten wat het is geworden en of je tevreden bent.

Alvast bedankt.
Gr.Lawrence,
Reply With Quote
Old 22-09-2013, 20:00
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

brickwerks levert die avo veren nu ook met instelbare spaxen... nog net weer een stapje fijner!

Reply With Quote
Reply

Posting Rules