Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 26-01-2013, 00:02
tijs tijs is offline
Forum Newbee

Unhappy 13nz (multipoint) bokt tijdens deellast, digijet?

toen ik vandaag na het tanken (op de snelweg a2) weg reed, begon de auto na ongeveer 200m in eens te bokken, hij heeft er geen last van als ie stationair staat te draaien, het is enkel met rijden, en vooral in de lagere toeren met optrekken.

als ik in zn 1 een beetje gas wil geven om weg te rijden, dan zakt hij in, en gaat hij bokken/sputteren, ik moet echt half gas geven, en dan stijgt hij zo hoog in toeren dat hij wel normaal doet, dan kan ik gewoon weg rijden.
vervolgens in naar de 2, dan moet ik ook weer flink tussengas geven om het niet te ver terug te laten zakken.

ben echt absoluut niet bekend met vw motoren, maar het feit dat hij stationair nergens last van heeft, laat mij denken dat het wellicht in een gaskleppositiesensor zou kunnen zitten, of in een vacuum slang?

wellicht is het een bekende storing? zou een hoop gepruts morgen in de vorst voorkomen!! (ben een zomer mens )

stomme is dat het echt 200m na het tanken is, je zou haast denken slechte benzine, maar tis gewoon pomp aan de snelweg.... had 48,5 liter getankt, hoor wel eens dat een tank bijna leeg rijden slecht is, ivm residu dat los komt en het filter zou blokkeren, maar dan zou hij toch vooral in hoge toeren last moeten hebben??
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 00:14
tijs tijs is offline
Forum Newbee

oke, ik ga morgen vroeg even kijken of het met een koude motor niet is...
want dat is het waarschijnlijk de lambdasonde..
http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=inhouden

(heb nog nooit een auto met lambda gehad... dus geen idee wat voor storingen dat maakt..)

zou fijn zijn als iemand het toch zou kunnen bevestigen of een manier om zo iets te testen.., of een ander idee heeft!

Last edited by tijs : 26-01-2013 at 00:18.
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 10:52
tijs tijs is offline
Forum Newbee

net even buiten staan prutsen,
het lijkt alsof hij er geen/minder last van heeft met een koude motor.

heb geprobeerd met de blauwe stekker los, en de stekker van de lambda los, maakt eigenlijk geen verschil in hoe die loopt.....?

kan geen gekke kapotte slangetjes vinden... iemand nog een idee?
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 10:54
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Als je je lambda los haalt bij warme motor en het geeft geen verschil dan geef je zelf het antwoordt al
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 11:06
tijs tijs is offline
Forum Newbee

uhm, maar bij een koude merk ik ook niet echt verschil?
(of geef ik dan mezelf nog altijd het antwoord?)

motor was ook niet echt warm... maar op 1/4 ofzo, toen merkte ik al dat hij begon te bokken/inhouden, dus ben toen verder gaan testen. weet niet vanaf wanneer een lambda iets moet doen?

uhm.. tja... je hebt denk ik gelijk hoorde alleen net van vorige eigenaar dat deze vorig jaar nog is vervangen... kan natuurlijk toch stuk zijn.....

maar die temp sensor maakt ook geen verschil?
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 11:39
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Zijn allebei belangrijk voor de injectie, als ie met 1 van de 2 los wel goed loopt, dan eerst die maar eens wisselen
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 15:54
Function Function is offline
Forum Regular

Reply With Quote
Old 26-01-2013, 16:32
Function Function is offline
Forum Regular

Waarschijnlijk heb je een totaal ander probleem, maar mijn ervaring is:

Motor bokte/hield in tijdens de opwarm fase (waarschijnlijk op het moment dat de lambdasonde werd ingeschakeld) tussen 1 en 4 km. Totdat de motor op bedrijfstemperatuur was.
Na maanden zoeken en testen kwam ik erachter dat de signaal kabel en aarde kabel van de lambdasonde bij de stekker (van stekker naar regelunit) op het spruitstuk was afgebroken.
Deze kabels weer verbonden en het bokken/inhouden was opgelost

Succes met zoeken!
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 19:29
tijs tijs is offline
Forum Newbee

ik denk dat we hem gevonden hebben... hoewel de auto eigenlijk niet anders doet als ik de tempsensor of lambda los haal (met stil staan gas geven...., heb niet echt gereden met de sensors los)

zeker weten doe ik het niet... vanmorgen eerst wat gerommelt met stekker, en eigenlijk heeft hij niet meer zo gek gedaan.
wat ik wel nog had, was als ik het toeren tal net iets verhoogde als stationair, dan wiel het toeren tal af en toe wat omlaag, alsof er even geen brandstof was. (heel kort)

uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de sensor bij de gasklep.. ik zover ik kon zien is dat enkel een nullast sensor, dus geen potmeter die de echte gasstand bij houd, maar enkel een maak/breek contact voor als je het gas los hebt.

zodra ik deze stekker los trok was het probleem weg, ik heb de open stekker hierna de 2 contacten af en toe door verbonden, en het resultaat was precies gelijk aan het probleem.. zodra ik de contact doorverbond, even geen brandstof, toerental viel even terug, en pakte weer op.

mijn vermoeden is, die sensor stuk/slecht, waardoor hij steeds denkt dat ik het gas loslaat (en dan stopt de inspuiting even) had zo geen andere tot me beschikking, en de sloop was al dicht, dus rij nu met de stekker los. geen gedoe meer gehad.

morgen moet ik heen en weer naar tiel, (80 km enkel) we zullen zien wat hij doet...
heb voor de zekerheid wel vandaag nog zoon blauwe temp sensor nieuw gehaald..
(vandaag toch ook 2x 25km gereden zonder moeilijkheden)

bedankt allemaal voor het meedenken, ben weer stuk wijzer geworden over dit motortje!

ps, de min-pool op de accu was ook heeeeeeel slecht, deze vervangen scheelde volgens mij ook al meteen wat!

Last edited by tijs : 26-01-2013 at 19:32.
Reply With Quote
Old 26-01-2013, 20:39
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore

Als je nog onderdelen zoekt, ik heb hier 2 complete nz blokken in onderdelen liggen, waar in princiepe alles van weg mag. Pb maar als je wat nodig hebt
Old 27-01-2013, 18:41
tijs tijs is offline
Forum Newbee

zal eerst op de sloop kijken, denk dat verzendkosten net zo hoog zijn als het zal kosten..

vandaag 2x 80km gereden zonder problemen... loopt nu alleen wat hoog stationair, maar dat is natuurlijk te verklaren zonder nullast...
(remt ook niet echt vlot af meer op de motor)
Reply With Quote
Old 28-01-2013, 21:17
Christiaan94 Christiaan94 is offline
VW Enthousiast

Ik heb hetzelfde probleem ongeveer bij een koude motor. Auto valt ook bijna uit bij het schakelen soms, en stationair bij een dotje gas geven ook. Het gekke is dat als ik met een koude motor het rempedaal ga pompen gaat het toerental juist weer omhoog. Ik snap er nu niets meer van. Welke sensor zou dit aan kunnen liggen? Of ligt het ergens anders?

Last edited by Christiaan94 : 28-01-2013 at 21:23.
Reply With Quote
Old 29-01-2013, 19:56
tijs tijs is offline
Forum Newbee

is denk ik iets heeeel anders als ik had!

denk dat je vacuumslangen/verbindingen moet controlleren, als jij namelijk op de rem blijft pompen heeft dat invloed op je inlaat vacuum door de rembekrachtiger die je op drukt brengt.
kijk ook bij de inlaatpakkingen, even met een bus remmereiniger langs alle verbindingen gaan, kijken of het toerental veranderd... (dan is hij daar lek)
Reply With Quote
Reply

Posting Rules