Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 05-12-2012, 20:47
Bey Bey is offline
Forum Newbee

Default Aandrijfas MkII 89

Kan iemand mij helpen?

ik wou een nieuwe stofhoes steken voor mijn MkII GTI en ik heb de aandrijfas er onderuit zonder problemen, ik heb de stofhoes geplaatst. Nu wil ik de lager er terug opschuiven nu valt deze uit elkaar. Als ik deze terug in elkaar knutsel beweegt de flens niet meer wat voordien wel het geval was. Kan iemand mij helpen met hoe ik de lager terug in elkaar zet?

Het is de flens aan de kant van de versnellingsbak. Volgende onderdelen heb ik voor me: flens, 6 kogels (bollen), binnenring en hetgeen dat op de andrijfas geschoven word met de sleuven voor de kogels...

Alvast bedankt
Reply With Quote
Old 05-12-2012, 21:15
casss casss is offline
VW Addict

ja, je kunt het op 2 manieren in elkaar krijgen.
het deel wat je over de spiebanen op de as schuift, kan op 2 manieren in het binnenwerk,
doe je hem verkeerd, dan kan je de hele verbinding niet meer schuiven.
Hoe ik hem laatst in elkaar heb gezet is als volgt:

schuif geleidelijk de kooi over het binnenste deel, waarbij je zorgt dat alle kogels tussen het binnenste deel en de kooi zitten. Tot zo ver het makkelijke deel.

Vervolgens leg je het geheel op de flens.
Hier het lastige deel. tussen elke sleuf in het "huis" zit telkens een dikke rand, sleuf, dunne rand, sleuf, dikke rand enz...

Het binnenwerk heeft ook telkens een dunne rand, sleuf, dikke rand, enz..

Als je beide delen in elkaar wil drukken, moet je een "dunne rand" uitlijnen met een " dikke rand" en vanaf daar proberen het erin te priegelen.

als je het eenmaal weet, floep je het zo in elkaar.
weet je het niet, kun je er zo maar een halve dag mee bezig zijn.

Even heel kort samengevat dus:
je moet het binnenwerk precies 1 sleuf draaien ten opzichte van het "huis", ook al lijkt dat heel onlogisch.
Reply With Quote
Old 05-12-2012, 22:26
Bey Bey is offline
Forum Newbee

bedankt casss, ik ga het morgen proberen. Dus als ik het snap moet je het huis niet in spiegelbeeld over het binnenwerk schuiven maar 1 baan verder...

Alvast bedankt voor de snelle reactie!!
Reply With Quote
Old 06-12-2012, 19:33
casss casss is offline
VW Addict

exact, je snapt hem. Op zich logisch, als je er langer bij stil staat. Als alle banen paralel lopen, kun je nooit de "kanteling" krijgen t.o.v. de as. Hoop dat t je gelukt is. Zo niet, maak ik ff paar foto'tjes, heb nog een oude as liggen die ik uit elkaar heb gehaald en beetje schoongemaakt, waar je het wel kan zien. PS: het binnenwerk heeft volgens mij ook nog een binnenkant en buitenkant. Let op op welke kant je de aftekening ziet van de ring aan de "niet versnellingsbak kant". Ps 2: Die ring is een veerring, dus niet helemaal plat. Doe hem zo om dat de "holle kant" naar de bak toe wijst. Als je hem verkeerdom doet, heb je weer wat extra axiale speling...
Reply With Quote
Old 15-12-2012, 19:17
casss casss is offline
VW Addict

gelukt?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules