#21
|
||||
|
||||
Quote:
De schuurschijven eerst over de werkbank heen raggen Dan zijn ze niet zo "scherp" meer. Want inderdaad met nieuwe schijven ga je gouw te hard. Ik gebruikt vaak versleten lamelen schijven.
__________________
History Vw Jetta 1.8 '88 Vw Corrado g60 '89 Vw Golf mk3 1.8 '92 Vw Golf mk3 Vr6 '94 Vw Caddy 1 1.6d '90 Huidig Vw golf mk2 2.8 '91 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464 |
#22
|
||||
|
||||
Het gaat niet om de snelheid maar om te hard drukken, met een versleten schijf heb je nog meer de neiging om hard te drukken.
Een nieuwe schijf kun je juist zacht laten rusten en dan neemt die al af
__________________
Mvg Patrick Last edited by Lasklus Nederland : 28-11-2012 at 20:37. |
#23
|
|||
|
|||
En als je lamellen schijven gebruikt, niet al te grove korrel nemen!
|
#24
|
|||
|
|||
Quote:
heb inderdaad alles terug uitgeslepen er rond grts |
#25
|
||||
|
||||
Kom maar op met die foto's!
__________________
Mvg Patrick |
#26
|
||||
|
||||
ik gebruik eigenlijk niet anders dan die harde schijven,
kun je veel nauwkeuriger mee werken dan met schuurpapier, mijn mening, omdat je beter kun richten op de las enkel wegslijpen en niet op het plaatwerk naast de las, gewoon rustig slijpen met wat muziek in de oren, en als het een uur duurt dan duurt het een uur, eindresultaat is belangrijk, post maar wat foto's |
#27
|
|||
|
|||
Zonder plamuur kun je niet strakmaken. Lasnaden zijn normaal. Je ziet ze toch ook zitten bij je binnen-wielkuipen? Het is een auto hé geen iPhone
|
#28
|
|||
|
|||
|
#29
|
||||
|
||||
Quote:
dit komt omdat de primer hier niet goed hecht op lasnaden en de plekken die te warm zijn geweest. (geleerd van een scheepsbouwer) wat wel houd is goede zinkhoudende primer op de on/zichtbare delen
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#30
|
||||
|
||||
ik gebruik ook altijd die lamellenschijven om de grootste puntlassen al af te slijpen. eens ik dicht bij het metaal komt, ga ik over op een plamuurschuurmachientje. eerst met nieuwe schuurschijven op, daarna met versleten of heel fijne korrel.
ik las in ZONDER plamuur. kost wel ff tijd, maar plamuren is niet meer nodig bij mij. t hangt er wel vanaf hoeveel goesting ik die dag heb. voorbeeldje (hier toon ik het hoogste gat in die vleugel) het roestgat uitgeslepen en nieuw stukje in gelast hier al schoon geschuurd, je ziet de schuurcirkles van het schuurmachientje, hier al niet meer met zo een lamellenschijf want dit gaat te snel daarna anti roest erop en dan een laagje heeel dun grondverf/spuitplamuur. de laag is zo dun dat je de verflagen eronder nog kan zien. closeup laatste foto. na gladschuren, laklaag en vernislaag zie je hier niks meer van. stevigere constructies (bv achterwielranden) daar laag ik ongeveer 0.5mm van de lassen zitten en werk ik wel met plamuur, kwestie van de stevigheid erin te houden. bij zo een voorscherm is het absoluut niet nodig aangezien dit plaatwerk niks van stevigheid bied aan de constructie van de auto http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...ig/100_1839.jpg bovenstaande foto schuur ik volledig de verf weg, dan eerst vertinnen (voorkomt dat er tussen de puntlassen toch nog vocht bij de plamuur zou geraken), en dan pas erna plamuur of gewoon een dikke grondlaag als het al goed vlak is
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#31
|
||||
|
||||
Vervelend vind ik altijd dat bij de randen en het geperste, het plaatwerk altijd zo dun is, als je dan niet voorzichtig genoeg bent valt er zo weer een gat in tijdens het lassen.
En dit dat weer dichtlassen vind ik vooral vervelend. dan ben je soms echt een lamellenschijf nodig.
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#32
|
||||
|
||||
@fcapri,
je hebt gelijk dat jij bij ronde hoeken waar veel voorspanning zit mooi in kunt lassen en daarna zo goed als geen plamuur hoeft te gebruiken. Maar je gebruikt het toch, in dat geval spuitplamuur om de krassen in het metaal weg te werken. Werk je die krassen weg door te schuren met fijne korrel dan moet je het basis plaatwerk dunner schuren en daar zou ik niet voor kiezen, dan maar iets meer (spuit) plamuur. Wat betreft jou foto's, ik zie veel insluitingen in de lassen (de bruine vlekken) en na je spuitplamuur zie ik ook nog lichte tekening. Ik zou er toch wat meer op zetten, straks met een glimmende laklaag en strijklicht zie je gewoon alles terug en dat is zonde! Een beetje plamuur kan echt geen kwaad en ik zou er zeker geen laklaag voor weg willen moeten gooien, het kost allemaal al genoeg
__________________
Mvg Patrick |
#33
|
||||
|
||||
dit was tijdelijk om door de keuring te geraken. roestgaten op die plaats waren scherp uitstekende delen en dus afkeur.
komen gewoon andere vleugels op. zolang het doenbaar is (prijs/werk) om compleet plaatwerk te vervangen, ga ik hiervoor. lassen is zowieso warmte en zuurstof inbrengen in een plaat en is nooit goed. bovenstaande fotos waren ook nooit het eindprodukt hé (dus die geschuurde foto was tijdens), die grondlaag was ook de eerste en heel dun gespoten om vliegroest tegen te gaan. ik werk met ofwel dikke grondlagen, ofwel spuitplamuur laag. van die grote potten plamuur om te smeren... daar huiver ik van. de meeste die ik ken gebruiken het gewoon om alle gaten die ze gebakken hebben dicht te smeren, of gewoon over de roest/deuken heen. in mijn beginjaren in de autowereld werd ik ook verkeerd opgeleid met dat goedje. dit bovenstaande was ook geen laswerk om laswerk te zijn (ben computerprogrammeur, geen lasser). daar steek ik dan wel iets meer werk in. t was nu ook geen laswerk om met een daily door de keuring te geraken, daar steek ik minder tijd in (omdat de keuring in belgie de lasnaden moet kunnen inspecteren). als ik chassisnr's zou overzetten, dan zie je er echt NIKS van en zo heb ik leren lassen: http://fcapri.homelinux.com/off/pics/sleutel/
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 25-01-2013 at 12:30. |
#34
|
|||
|
|||
Het gevaar met lamel schijven is dat men te snel de las probeert weg/glad te schrijven.
En het zogenaamde graven met de flex(de flex te scheef op het materiaal) Ik gebruik alleen maar lamelschijven, en slijp wel altijd de las geheel weg. De kunst is om een goede doorlassing te krijgen, en zo weinig mogelijk op het bestaande materiaal te slijpen. Dit vergt wat oefening maar is zeker te doen. |