Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-11-2012, 18:17
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default Golf 3 1.9 GTD problemen

Aloha!

Ik ben nieuw hier, ik stel mezelf de komende dagen wel voor in het "even voorstellen" gedeelte, het is nu te donker om foto's te maken van de auto...

Ik heb een Golf 3 1.9 GTD gekocht uit 1992 met 181.000 echte kms op de teller. Heb 'm overgenomen met het idee er aan te sleutelen en zo mezelf wat wegwijzer te maken in de wereld van de auto's en de automekaniek, want ben tot nu toe altijd met brommers/motoren bezig geweest.
Toen ik hem kocht waren er al een aantal problemen bekend; de sloten moesten worden vervangen, de voorruit heeft een barstje, mistlichten doen het niet van voor, achteruitrijlicht werkt niet, bekabeling v/d speakers is niet correct, moet worden uitgelijnd, ...
De sloten heb ik ondertussen vervangen, de voorruit ga ik laten zetten en de lichten vervang ik ook gewoon zelf. De speakers kan ik ook zelf nog wel uitpluizen. Er zijn nu 2 grotere problemen die zich nu voordoen.

De uitlijning;
Het stuur staat een beetje naar rechts wanneer ik rechtdoor rij en de auto trekt naar links wanneer ik niet tegenstuur, bij grote snelheid is dit erger dan bij lage snelheid. Ik vermoed dat de wagen een tik heeft gehad, maar kan dit ook gewoon aan de uitlijning v/d banden liggen?

Radiator/koelvloeistof;
Ik reed daarstraks huiswaarts over de autostrade toen na een halfuurtje plots het lampje van mijn koelvloeistof begon te pinken. Auto aan de kant gezet en de koelvloeistof gecheckt; reservoir was zo goed als leeg hoewel het de week voordien nog was bijgevuld. Een lek dus, maar ik kon niet meteen vinden waar ze zat aan de kant van de weg dus ik heb het reservoir maar weer bijgevuld en ben rustig naar huis gereden. Thuisgekomen gezocht naar de lek en gevonden; radiator. Wanneer de motor goed heet staat begint de radiator rechts vanonder koelvloeistof te lekken. Bij veel gasgeven spuit het er letterlijk uit en stoomt hij. Nu vroeg ik me af of dit makkelijk te vervangen is en of ik eventueel eerst andere dingen moet uitsluiten voor ik overga tot het plaatsen van een nieuwe radiator?

alvast bedankt...!
Reply With Quote
  #2  
Old 17-11-2012, 18:41
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

KM stand vind ik niet echt geloofswaardig, voor nog geen 10000 per jaar gaat men meestal geen diesel rijden.
Staat er nog wel Total bij de KM stand ??


Wat betreft het trekken kan het mogelijk in de banden, ophanging of uitlijning liggen.

banden: even spanning en staat controleren, vervolgens een keer van links naar rechts wisselen. Als het in de banden zit verandert het trekken en gaat deze vaak de andere kant op trekken.

Ophanging: controleer de rubbers, veren en schokdempers op gebreken

Uitlijning kan nooit geen kwaad om te laten controleren (wel pas doen als je ophanging gecontroleert is)


Radiateur vervangen is ook niet al te moeilijk, dingen uitsluiten hoef je niet aangezien je de koelvloeistof eruit ziet lekken. Je zou eventueel kunnen controleren of het koelsysteem geen druk opbouwt
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #3  
Old 17-11-2012, 18:47
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default

Bedankt voor de reactie. Hoe check ik of het koelsysteem druk opbouwt?
De ophanging en de banden ga ik zeker eerst controleren alvorens ik hem laat uitlijnen. Er is een "carpass" bij de wagen en er staan total bij, dus het zou moeten kloppen...
Reply With Quote
  #4  
Old 17-11-2012, 19:06
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als het koelsysteem druk op bouwt kun je bij warme motor de koelslangen nauwelijks in knijpen. Nadat je de radiateur hebt vervangen ga je dus gewoon de motor warm rijden en voel je aan de slangen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #5  
Old 17-11-2012, 19:42
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default

En die druk mag er dus niet zitten? Of net wel?

Wat ik me ook afvroeg; ik denk dat de thermostaat stuk is. Bij het rijden verandert de termometer van de motor helemaal niet, blijft platliggen en komt niet omhoog. Ook niet na een tijd rijden. Als ik het goed begrijp is het de thermostaat die de fans ingang zet wanneer nodig om de temperatuur vd radiators te controleren. Als dit niet gebeurt oververhit de radiator dus, en ontstaan er daardoor lekken. Of denk ik dat fout? Is er een manier om te testen of de thermostaat werkt?

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #6  
Old 17-11-2012, 20:16
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Is altijd iets druk maar teveel is niet goed

Thermostaat heeft niks met ventilatoren te maken, dit is simpelweg een klep welke de radiateur afsluit als de motor nog niet op temp is.
Heeft niks met lekken te maken. Indien kapot kan deze gesloten blijven en dan loopt de motor warm en indien deze open blijft duurt het lang voordat de motor op tenp is.
Indien hij niet warm wordt zou je kunnen contoleren of hij in de opwarmfase niet geopent staat. Indien deze goed werkt is de onderste radiateurslang koud en indien niet goed zijn zowel bovenste en onderste
slang even warm
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #7  
Old 17-11-2012, 20:21
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Indien de thermostaat goed is en de meter loopt niet op is er iets meer aan de hand.
Zelfs met defecte thermostaat hoort thermometer op te lopen waneer je stil staat.


De thermovoeler in de radiateur stuurt de ventilator aan
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #8  
Old 17-11-2012, 20:34
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default

De motor wordt wel warm maar de fans gaan niet draaien. Er is dus een andere thermovoeler in de radiateur die de fans in werking zet? Heeft niks te maken met de thermostaat? Waaraan zou het dan kunnen liggen dat de meter niet stijgt?
Reply With Quote
  #9  
Old 17-11-2012, 21:16
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Meter kan door defecte sensor, bedrading of teller komen
Ventilatoren horen niet altijd te draaien alleen wanneer motor veel te warm krijgtt, meestal bij langere tijd stil staan
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #10  
Old 19-11-2012, 13:16
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default

Bedankt voor de geweldige respons. Ik ben net een nieuwe radiator gaan halen, nu vroeg ik me af hoe ik hem het beste plaats. Ik probeer het op te zoeken in de service manual vd Golf MK3 maar vind het niet meteen terug. Moet de gehele bumper/koplampen eraf? Is er ergens een schema te vinden voor de Golf 3 GTD?
En hoe kan ik testen of de fans draaien aan de stekker?
Reply With Quote
  #11  
Old 19-11-2012, 19:39
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

Quote:
Originally Posted by Dominuz
Bedankt voor de geweldige respons. Ik ben net een nieuwe radiator gaan halen, nu vroeg ik me af hoe ik hem het beste plaats. Ik probeer het op te zoeken in de service manual vd Golf MK3 maar vind het niet meteen terug. Moet de gehele bumper/koplampen eraf? Is er ergens een schema te vinden voor de Golf 3 GTD?
En hoe kan ik testen of de fans draaien aan de stekker?

hallo de stekker van je voeler in je radiator erafhalen .
die even doorverbinden dan moet je ventilator draaien ,
succes
Reply With Quote
  #12  
Old 19-11-2012, 20:49
Dominuz Dominuz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 10
Default

Heb vandaag de radiator vervangen en meteen ook de thermovoeler in de radiator. De lek is verholpen, de teller in het dashboard werkt nu wél en de fans slaan aan wanneer de auto op ong 90° komt. Prima dus, nu hopen dat het zo blijft...! Bedankt voor alle reacties, heb er veel aan gehad.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum