#1
|
||||
|
||||
Olie ongeluk!
Hey,
Het was vandaag men dagje niet! Bij het simpele werkje om de versnellingsbak te voorzien van nieuwe olie is het volgende gebeurd : Ik was er met men gedachten niet bij en ben beginne vullen in het gat dat naar de ruimte met de koppelingsplaat gaat. Nu was men vraag of dit kwaad kan? De meeste olie is er al uitgelopen maar ik veteojw het toch niet helemaal.. Cheers, Welman. |
#2
|
||||
|
||||
wat is kwaad, je zult je bak moeten demonteren want er gaat olie tussen je koppeling zitten en die gaat beginnen te slippen.
Bak eraf, drukgroep en koppeing eraf en alles proper maken. Proberen mee te rijden zou ik persoonlijk niet doen.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#3
|
||||
|
||||
Als je het geduld hebt om hem heel lang (minstens een paar dagen) uit te laten druppelen, geen probleem. En anders 'koppel' je het er wel weer af, al zal je koppeling dan wel wat slippen de eerste dagen.
Ik spreek uit eigen ervaring
__________________
Ik Volkswaag, jij Volkswaagt, wij VOLKSWAGEN |
#4
|
||||
|
||||
Ah k, uitdruppelen gaat ook?!
Want hij staat nog zeker een dikke week stil voor ik er mee rijd! Gaat de koppeling hiervan kapot (van het slippen)? Mvg, Welman. |
#5
|
||||
|
||||
Uiteindelijk wel, je kunt hem idd laten uitdruppelen en er eens mee rijden daarna, als het goed werkt is het leuk...
Mocht ie veel slippen dan weet je waar je aan toe bent...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#6
|
|||
|
|||
Of gewoon een liter remmenreiniger in het gat laten lopen. Ontvet de boel ook een beetje. Hierna gewoon proberen ermee te rijden. Zal vast lekker ruiken
|
#7
|
||||
|
||||
Spoelen met wasbenzine zou ik zeggen...als het een takkewerk gaat worden om de bak er weer achter weg te trekken.
|
#8
|
||||
|
||||
Spoelen met ontvlambare vloeistoffen op een plek waar warmte door frictie kan ontstaan zou ik niet aanraden...nu ga je er niet direct mee rijden als je dat gedaan hebt maar toch, ook waar dingen een beetje vettig moeten zijn zoals bij het druklager en waar je plaat op de prise-as zit ontvet je dan....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#9
|
||||
|
||||
Ja was ik ook aan het denken dat het een takkewerk zou worden!
Met wasbenzine zou dit moeten lukken zeg je? Moet het daarna nog eens gespoelt of maakt wasbenzine niet veel uit op de koppeling? |
#10
|
||||
|
||||
Ah k!
Dus best gwn laten uitdruppelen? |
#11
|
|||
|
|||
Wasbezine geen ervaring mee. Remmenreiniger werkt super en tast zeker de koppeling niet aan.
|
#12
|
||||
|
||||
Je koppeling niet nee...
Maar het ontvet dus ook alles wat niet ontvet moet worden...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Volgens mij staat hier al precies wat je wel en niet moet doen. |
#14
|
||||
|
||||
Dus wat is nu het beste dat ik doe?
Want nu weet ik niet wie zijn raad ik moet opvolgen. |
#15
|
||||
|
||||
Twee mogelijkheden:
1: Laat 'm een week uitdruipen en ga er mee rijden, dan heb je kans dat de koppeling na enige tijd weer bruikbaar is. Er gaat niets echt kapot, hooguit zal de koppeling wat slippen (vooral in het begin). 2: Giet er wasbenzine oid. overheen, ga er na opdrogen mee rijden, en bestel alvast een nieuw druklager (waarbij de zooi dus over een goeie maand alsnog uit elkaar moet), want zonder smering gaat dat gegarandeerd stuk. Ik zou het wel weten... |
#16
|
||||
|
||||
Kdenk da mijn keuze dan ook snel gemaakt is!
Uitdruppen it will be! Bedankt voor de tips manne! Cheers, Welman. |
#17
|
||||
|
||||
Uitdruppelen zal vaak geen zin hebben. maar alleen als je geluk hebt. Probleem van olie is dat het penetrant is. Het kan dus ook in je koppelingsplaten trekken, aangezien die toch redelijk poreus zijn. Zeker als je uit laat druppelen heeft het ruim de tijd om erin te trekken. Dus is de kans groot dat het blijft doorslippen. (vorm van zelfsmering krijg je dan)
Ontvetten met remmenreiniger kan, maar idd dan ontvet je ook andere zaken. Dus dat is niet verstandig. het beste: bak eraf, koppelingsplaten eraf, die vervolgens met remmenreiniger inspuiten en alles schoonmaken wat nodig is, en delen die wel vet moeten zijn zonodig opnieuw invetten. Weet je tenminste zeker dat het goed zal zijn.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#18
|
||||
|
||||
Damn dat word een klote werkje dan!
Bedankt voor de tips! |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
idd, maar ik was blijkbaar alleen met deze mening. Ik zou hem er dezelfde dag nog hebben afgehaald
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#20
|
|||
|
|||
Ik weet niet of jullie het allemaal al meegemaakt hebben maar ik heb het het dus wel mee gemaakt.
Ik was net 18 (toch alweer 11 jaar geleden) en ik heb ook de olie langs het vliegwiel gegoten. Ik dacht nog, wat gaat er veel olie in.... Ik heb de auto een dag of 2 laten staan en kon er daarna gewoon mee rijden. Niks aan het handje. Als de koppeling een beetje slipt in het begin is niet erg. Die olie wat op de koppelingsplaten zit is zo weg. Maar mijn koppeling slipte niet eens. En ik weet het nog als de dag van vandaag want kreeg mooi op mijn kop van mijn vader omdat het hele oprit vol olie lag.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |