Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-08-2012, 11:09
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default Welke versnellingsbak voor Golf 1 Cabrio met 2.0 16v ABF blok???

Goedemiddag allen,

Na jullie fantastische hulp met alle tips en info over de aanschaf van een motorblok en alle benodigde onderdelen, doe ik wederom een beroep op jullie kennis en know how!

Daar gaan we:

Het ABF blok heb ik inmiddels! Een 2.0 16v uit een Seat Ibiza van '97.
Met een beetje geluk gaan we volgende week beginnen met de inbouw, maar dat is nog even afwachten hoe snel de nog benodigde onderdelen (immo en luchtfilterbehuizing) geleverd kunnen worden. Maar deze zijn al in bestelling.

Ik heb dus een Golf 1 Cabrio 1.8i uit '90. Op dit moment ligt er nog een 2H blok in, met de daarbij behorende originele versnellingsbak.

Kan ik deze versnellingsbak blijven gebruiken, of kan ik beter een andere kopen? Zo ja, wat voor één?

Ben benieuwd...
Reply With Quote
  #2  
Old 08-08-2012, 11:29
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Voor een echt "GTI" gevoel zou ik een 16V bak monteren. Geeft veel meer fun.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2012, 11:31
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff
Voor een echt "GTI" gevoel zou ik een 16V bak monteren. Geeft veel meer fun.


En welke bak adviseer je dan?? Uit een MK2 GTI??
__________________
VW's rule the road!
Reply With Quote
  #4  
Old 08-08-2012, 12:19
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

2y bak
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 08-08-2012, 13:09
redbull's Avatar
redbull redbull is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,361
Default

2y bak heb ik liggen
__________________
"de cursus omgaan met teleurstellingen gaat vandaag helaas niet door"
Reply With Quote
  #6  
Old 08-08-2012, 13:35
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by redbull
2y bak heb ik liggen


In welke staat???

En dat mag kosten?
__________________
VW's rule the road!
Reply With Quote
  #7  
Old 08-08-2012, 18:10
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Er zijn vrij veel bakken die passen op jou blok. Ook jou huidige bak past. En als je een beetje "normaal" ermee omgaat zal die ook nog best heel blijven.
Waar je vooral op moet letten bij het kopen van een andere bak is wat er allemaal nog meer bij komt kijken. Je hebt nu een schakelmechanisme met stangen. Voor de meeste nieuwere bakken moet je dit ombouwen naar kabelschakeling, of het stangenmechanisme pas maken op de nieuwere bak.
Jij hebt nu een koppeling die bediend wordt met een kabel, veel nieuwere bakken hebben een hydraulische koppeling.
Jou km teller werkt nu met een kabel. Veel nieuwere bakken werken met een pulsgever of een andere aansluiting van de kabel.
Let verder nog even op of je je versnellingsbak steunen kunt gebruiken.
Alles is pas te maken, maar denk niet dat je er bent met alleen een andere bak.
Voor een gebruikte bak, waar de staat niet van bekend is zou ik zowiezo niet al te veel betalen. En als het om een gereviseerde gaat, laat ze dat eerst maar bewijzen met bonnen/ foto's etc.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-08-2012, 18:14
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 580
Default

orginale met kabelschakeling werkt top!
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2012, 20:41
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Voor het gemak [past er zo achter zonder gekke aanpassingen] wat al erder gezegt is de 2Y
Dan moet je het inc vliegwiel,plaat en drukgroep hebben
Vliegwiel laten afdraaien en in het dif.van de bak bouten zetten ipv de klinknagels
Reply With Quote
  #10  
Old 10-08-2012, 20:50
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default

Opties genoeg dus!!

Ik twijfel nu nog tussen het gebruik maken van mijn eigen versnellingsbak of de 2y.

Kan van Redbull één kopen, in goede staat en met nieuwe keerringen enzo.. Maar over drukgroep, vliegwiel en plaat hebben we het niet gehad..

gbgolf2: neem aan dat jij bedoeld dat het gebruik maken van mijn eigen bak een prima oplossing is??
__________________
VW's rule the road!
Reply With Quote
  #11  
Old 11-08-2012, 00:40
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 580
Default

De bak wat standaard bij de motor is bijgeleverd :-) zo aan te sluiten zonder al te veel moeite.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-08-2012, 18:04
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by gbgolf2
De bak wat standaard bij de motor is bijgeleverd :-) zo aan te sluiten zonder al te veel moeite.


ff voor de duidelijkheid: ik heb een motorblok gekocht ZONDER BAK!!

Heb dus nu een 2.0 16v ABF blok uit een Seat Ibiza, waaraan ik dus nu volgens jou mijn originele bak moet hangen van mijn Cabby?

Of bedoel je dat niet??
__________________
VW's rule the road!
Reply With Quote
  #13  
Old 11-08-2012, 18:19
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Hij bedoelt de originele bak wat normaal achter een abf motor hoort dus niet van je vabby
Reply With Quote
  #14  
Old 11-08-2012, 18:47
Martijn Harms Martijn Harms is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 22
Default

Quote:
Originally Posted by oettinger_18
Hij bedoelt de originele bak wat normaal achter een abf motor hoort dus niet van je vabby


Duidelijk! Maar dat heb ik dus niet... De bak die bij het blok hoort past niet in mijn auto..

Blijven er nog steeds 2 opties open:

- Mijn huidige bak aanpassen naar het nieuwe blok.

- Een 2y bak kopen en deze er achter hangen.

Wie hakt voor mij de knoop door???????

Want ik ben de weg kwijt.... (Tijd voor Tom Tom?? )
__________________
VW's rule the road!
Reply With Quote
  #15  
Old 11-08-2012, 19:29
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Je eigen bak gebruiken,laat je bak na kijken en er een boutset in laten zetten.
Eventueel een andere koppelingsplaat en druk groep,je hebt als het goed is al een 210 mm plaat.
Wat is de code van je bak?
Reply With Quote
  #16  
Old 11-08-2012, 21:31
picasso_16v's Avatar
picasso_16v picasso_16v is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 205
Default

Koppelingset van een 16v kr monteren, en een 2y bak er achter, lkkr simpel.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum