#1
|
||||
|
||||
Melding Abgas Werkstatt!!
Een vraagje aan de vele geniale mensen hier
Mijn golf IV 1.6 16v uit 2002 had gisteravond en vanmorgen een paar keer een oranje lampje in de vorm van een vierkantje met uitsteeksels in het dashboard branden en de melding in de MFA: Abgas Werkstatt Volgens het instructieboekje is dit iets met de lambdasonde, katalysator of aanverwante onderdelen. Je zou er nog even mee kunnen rijden bij weinig gas geven. Nu is echter spontaan deze melding ook weer verdwenen vanmiddag. Wat kan dit zijn? Hoe is dit dan eventueel te verhelpen? Andere ideeen? Graag reacties zodat mijn nachtrust wat beter wordt, want nu slaap ik niet zo lekker omdat mijn dierbare VW misschien iets mankeert... BVD |
#2
|
||||
|
||||
Brand het oranje motorlampje in je dash nog? Laat maar eens uitlezen. Melding en oorzaak zal nog wel in de MPU staan.
Kan ook 1 van 4 bobine's zijn.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#3
|
||||
|
||||
Bedankt voor de reactie Jeff
Op het moment dat ik de vorige post schreef, brande ook het oranje motorlampje niet meer. Na echter weer wat gereden te hebben, brandt het nu wel weer Wat is een MPU? Kan door het uitlezen exact / nauwkeurig bepaald worden wat defect is? Of is dit slechts een grove indicatie? Wederom dank voor alle reacties |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
De computer van de auto geeft aan welk component defect/niet naar behoren werkt. Door het uitlezen van die computer weet je dus waar het probleem zit. |
#5
|
||||
|
||||
MPU=computer
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#6
|
||||
|
||||
Thanks,
Woensdag een afspraak bij de garage. Ik werk dit dan natuurlijk weer bij! |
#7
|
|||
|
|||
De melding geeft aan dat de uitlaatgas waardes de wettelijke norm hebben overschreden
De melding is dan ook puur een wettelijk verplichte melding vanuit de EU en elke auto heeft zon melding Het lampje kan al gaan branden bij een koude en slechte start waarbij de auto niet de kans heeft gekregen een goede ontbranding tot stand te brengen en dus klopt de uitstoot niet meer met de vast gestelde EU norm Vaak is er gewoon niets aan de hand Deze lampjes en meldingen gaan vaak ook in het buitenland branden als men bijv de caravan er achter hebben hangen en de computer te veel bij moet regel dn hij in het normale dagelijkse leven gewent is Voorlopig niets om je druk te maken
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping Audi A4 B6 avant 1.8 20vt |
#8
|
|||
|
|||
weet bijna zeker dat het 1 of beide lambdasondes het probleem geeft. Bij de mijne ging eerst de lambda achter de kat kapot (lees verkeerde regelingen) en nog geen
500 km verder de eerste (bleef "koud" dus compie gooide veel brandstof in de cilinders waardoor dus verkeerde emissies gegenereerd werden en dus motorstoring ging branden) uit laten lezen is dus de beste optie !! keep us posted Quote:
"VAUD" ........ !!! (of te wel hartstikke FOUT !!!! ......... kost je een katalisator !!!!!! vooral niet mee doorrijden !!! Last edited by Sjeesbeest : 13-03-2010 at 23:13. |
#9
|
|||
|
|||
Ja als hij inhoud wel ja maar als hij normaal rijd zoals je gewent bent dan moet er wel heel wat gebeuren wil je kat kapot gaan op korte termijn
Maar dan blijft bij jouw ook het motorstorings lampje branden Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het lampje een keer uit gaat Als hij dat uitzichzelf doet nou prima Anders gewoon een afspraakje maken met je dealer cq garage
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping Audi A4 B6 avant 1.8 20vt |
#10
|
||||
|
||||
Vandaag bij de garage geweest. Uitlezen gaf als resultaat dat de lambda-sonde kapot zou zijn (zou wel signaal ontvangen, maar neits uitzenden of zoiets).
Ben alleen vergeten te vragen of t de sonde voor of na de kat is die kapot is. Onderdeel was niet op voorraad dus ik word teruggebeld voor een vervolgafspraak. I'll keep you all posted! |
#11
|
|||
|
|||
de lambda na de kat kost 89 euri en die voor de kat kost 121 euri bij de stealer.
Is makkelijk zelf te doen, mist het juiste gereedschap. |
#12
|
||||
|
||||
@ sjeesbeest
Waarvandaan deze info? Als dit zo is, dan zou het uurloon bijna 100 euro zijn bij de garage waar ik de Golf gekocht heb. Daar wordt nl gezegd dat de reparatie ongeveer 220 euro gaat kosten... Ben nu wel ff benieuwd of ik een beetje gepiepeld ga worden |
#13
|
||||
|
||||
Vanuit andere bron bereikte mij de link www.h-base.nl om een idee van de onderdeel-kosten te krijgen.
Zou de dealer dan goedkoper zijn dan h-base??? Sensoren/luchtmassameter/egr voor een Volkswagen golf IV 1.6 16v. mot.azd 1598cc 77kw 10-2000 t/m 11-2001 Artikelnr Verkort Omschrijving Bruto Systeem Merk Afbeelding 91 8 335 Lambda sonde 5 draden l: 810mm zirkonium Voor kat. 193.60 Romax 91 8 681 Lambda sonde 4 draden l: 541mm zirkonium Na kat. 139.70 Romax |
#14
|
||||
|
||||
Orri Vw is echt niet geodkoper. Zeker niet kat of lamda-sensor.
|
#15
|
|||
|
|||
Ik heb ze zelf laatst ook vervangen......
en via een HBASE dealer besteld met de 40 % korting die ik daar krijg maar aangezien ze de lambda voor de kat niet konden leveren heb ik deze bij de stealer gekocht en was daar dus 121 euri EX BTW voor kwijt. (1K0 998 262 voor een 2.0i 8v) |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
I said nothing |
#17
|
||||
|
||||
vandaag door de garage gebeld....
Ze hebben volgende week donderdag pas tijd voor me De lambdasonde (was degene voor de kat) is wel al binnen. Kostte 105 euro (ik denk excl BTW). dus ben beniewd waar t totaalplaatje dalijk op uit gaat komen. De komende dagen dus toch maar met de scooter naar t werk:P Ben stiekem wel blij dat ik die ook nog heb |
#18
|
||||
|
||||
Hoop dan wel dat het een originele Bosch is, die de garage besteld heeft. Anders zou ik daar nog maar even achteraan gaan.
Die namaak dingen geven vaak storingen. Hier kun je de originele goedkoper krijgen: http://www.lambdapower.co.uk/ |
#19
|
||||
|
||||
belofte maakt schuld: dus bij deze de updat van dit topic.
Afgelopen donderdag bij de garage mijn lambda-sonde laten vervangen. Het door de garage bestelde Bosch-onderdeel bleek niet te passen. Een andere soort connector. Een juiste Bosch deel kwam op 190 euris. Het deel toch bij de dealer halen op 180. Dat dus maar gedaan. In totaal zijn ze dr een uurtje mee bezig geweest. Al met al een flinke bak geld, maar de auto loopt weer netjes en zonder gekke MIL lampjes. Mocht er in de toekomst nog wat gebeuren, zal ik dit topic weer verder bijwerken Bedankt allen voor t meedenken! |
#20
|
|||
|
|||
Heeft iemand mischien de Bosch nummers van Lambdas voor en na de cat - motorcode AZD.
Mercy Richard |