Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-04-2012, 21:55
GrootsUitpakken GrootsUitpakken is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 52
Default Golf 2 MK2 Rammel, Dansende lichten, enz.

Ik heb een Golf MK2 bouwjaar 1990 1.6 automaat
70 pk en met motorcode PN, in dit blok ligt de (helaas) welbekende PIERBURG caburateur...

Volgende verschijnselen waren weg, maar het gezeik is weer terug en begin van dag tot dag erger te worden...


- Geen constante toeren, hij schommelt net 1 streepje onder de "10" of hij schommelt op de 10.. soms sta ik voor de stoplichten en begint de auto te trillen (dashboard) en danst de verlichting op en neer... dan gaat de toerenteller omlaag... dit doet hij voor soms 10 a 15 seconden... hij hakkelt net zolang zodat je denkt "het blok begeeft het nu" daarna is het afgelopen en schiet hij weer terug naar de 10 op de toerenteller...

- Dansende lichten, De verlichting danst als hij stationair draait, maakt geen reet uit of ik hem in zijn "Drive" of "Parking" of "Neutraal" zet. Hij doet dit met koude motor nog erger. maar ook dit probleem lijkt als maar erger te worden... de radio verlichting danst mee.. de dashboard verlichting danst mee.. de achterlichten dansen mee..

We dachten het probleem opgelost te hebben met de afgelopen APK.. echter is het weer terug.. ik heb een dikke Rockford Fosgate Flex kabel gepakt en er een massa draad bijgelegd naar het blok. massapunten opnieuw afgeveild (ook op het blok) en de dynamo massa ook afgeveild en opnieuw aangesloten.. het probleem blijft..

- Rammel onder de auto, Er komt een rammel onder de auto vandaan, Met de APK was dit afkeur en ze kwamen erachter dat de voorpijp lek was vanaf het blok naar de Katalysator, deze is gelast (nieuwere pijp) Katalysator was goed bevonden en gaf de juiste waardes door op de CO2 emissie.. NU echter 2 weken later in zowel "Drive" en wegrijden en voor stoplichten komt de rammel weer licht terug... en over een paar weken wordt dit weer van kwaad tot erger...

EDIT TOEVOEGING SCHIET ME NET TE BINNEN...

Mijn Golf heeft stuurbekrachtiging, echter bij het gas geven en sturen vanuit stilstand hoor ik gepiep onder de kap vandaan komen... Dit is voornamelijk bij scherp sturen... zouden dit de multi-riemen kunnen zijn? en zou dit ook kunnen duiden op het evt. slecht stationair lopen of dansende lichten omdat die riemen gewoonweg op zijn en niet meer gelijdend over de rollen lopen?!

THANKS!! dat wilde ik nog even melden...


Wat kan ik doen (Denk ik)?

- Pierburg Cabu reinigen en schoonmaken (waar vindt ik die??!!)
- Dynamo vervangen incl. spanningsregelaar of alleen spanningsregelaar (waar vindt ik die?)
- Accu vervangen?
- Valse lucht (vacuum slangen?)
- Nieuwe Katalysator of kompleet nieuwe pijp van voor tot achter?

Ik hoor graag of jullie andere oplossingen hebben of dat jullie beter weten wat er aan de hand is... of dat jullie dit probleem zelf gehad hebben... Ik ben zo onderhand wel ten einde raad...

Automaat bak olie zit vol, Motorblok olie zit iets onder de MAX,
Vaak als ik de verlichting aanzet lijkt het wel of de motor meer moeite moet doen om op gang te blijven of iets, alsof hij anders gaat lopen...


Meer info nodig??! just ask!!
__________________
Volkswagen Golf MK2 Oldschool/Retro Edition
My Girlfriend says Volkswagen Sucks.. We'll.. She's single now!

Last edited by GrootsUitpakken : 13-04-2012 at 22:17.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-04-2012, 22:26
mverh85's Avatar
mverh85 mverh85 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 927
Send a message via MSN to mverh85
Default

Schommelen kan zijn, vacuumlek of vuil in de carb. carb kan je reinigen met carbcleaner of ookwel remmen reiniger, verkrijgbaar bij automateriaalzaak.
lichten die dansen zou meer iets met de stroom voorziening, accu wel goed, misschien de dynamo (koolborstels, meet anders eens hoeveel stroom je krijgt) riem versleten? of kortsluiting ergens?
Rammel onder de auto, krik hem eens omhoog en kijk eens of je wat kan zien, hitteschild misschien losgeraakt?
__________________
Scirocco II 1.6 GT 1984
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2012, 00:09
GrootsUitpakken GrootsUitpakken is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 52
Default

Carbcleaner ga ik morgen halen, en waar kan ik die pierburg ergens vinden bij een PN blok? achter het luchtfilter ergens?

Moet ik dat goedje in de benzine tank gooien?? of moet ik de hele caburateur losdraaien en schoonmaken met carbcleaner (en of schoonspuiten met perslucht?)

Riemen zitten wel scheurtjes in als ik zo met de lamp erop schijn, ik zal morgen de multimeter erop zetten om te kijken hoeveel stroom of ik krijg. kan dit met een nieuwe accu opgelost zijn en dat de dynamo het gewoon te moeilijk heeft omdat hij te wienig spanning binnen krijgt.

ik zal morgen onder de auto naar het hitteschild kijken...

thanks voor zover, ga hiermee aan de gang.
__________________
Volkswagen Golf MK2 Oldschool/Retro Edition
My Girlfriend says Volkswagen Sucks.. We'll.. She's single now!
Reply With Quote
  #4  
Old 14-04-2012, 05:16
mverh85's Avatar
mverh85 mverh85 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 927
Send a message via MSN to mverh85
Default

Pierburg zit bovenop op het blok als je de kap open doet onder die plastic doos (luchtfilter) kan je met 2 klemmetjes loshalen en dan zie je het vanzelf.

(hier een franstalige site met plaatjes) http://dafpolo.free.fr/mecanic/carbu.htm

Je hebt spul dat kan je in je tank gooien en reinigt volgens zeggen de carb.(volgens mij een paarse fles van Wynns, pas wel op zijn een paar verschillende)

En wil je het grondig aanpakken dan kan je ook de carb eraf halen en deze schoonmaken met remmenreiniger of carburateurcleaner spray( http://wynnsnl.1click.be/index.php/...0?cId=1&bId=541), perslucht zou ik niet op mn carb doen vanwege alle gevoelige carb onderdelen.
*op de site staat dat het kan zonder demontage..

Idd, even met de multimeter kijken wat je ziet, zou met een nieuwe accu opgelost kunnen zijn, precies zoals je zegt ja.

Piepen met sturen zou ook iets anders kunnen zijn, misschien je stuurbekrachtigings vloeistof op of laag peil?
__________________
Scirocco II 1.6 GT 1984

Last edited by mverh85 : 14-04-2012 at 05:35.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-04-2012, 07:14
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

als je al zoveel problemen met het blok hebt gehad met die carburator dat die zo enorm begint te rammelen, denk ik dat die de boosdoener is van alle nieuwe problemen oa je uitlaat die scheurt.

hang eens een voltmeter op een sigaretteplug en laat die continue inzitten terwijl je rijd (je kan van die toestelletjes kopen die temperatuur, accuspanning en nog een hoop rommel meten, kost echt niks)
Als de motor begint te rammelen, meet dan je spanning eens op je sigaretteplug. mogelijk heb je ergens een kortsluiting in de kabelboom. als de spanning op de kabelboom wegvalt, valt ook die spanning weg in je ontsteking.

met draaiende motor begin je eens aan je kabelboom te trekken, vooral de delen waar je ontsteking zitten (bobine).

je hebt een extra massakabel getrokken naar, blok. al eens naar de pluskabels gekeken??? (dynamo naar accu, accu naar kabelboom).

ik heb ooit eens rare kuren gehad met mijn capri, al rijdend knallen en stotteren vollop, ga aan kant, alles werkt goed. begin te rijden, weer miserie.
ik ben uiteindelijk met een half gesmolten kabelboom en zwaar tikkende motor thuisgekomen. cilinderkop volledig kapot van het pingelen.
bleek het connectortje naar de bobine rot te zijn. als ik rijd, dan trekt de motor iets scheef onder de motorruimte omdat die vermogen moet leveren. die spanning was genoeg om slecht contact in de ontsteking te krijgen. motor valt stil, doordat die stilvalt kanteld die terug, ontsteking kreeg weer spanning, motor sloeg weer aan .....

toen ik de cilinderkop demonteerde vond ik het probleem. ik kwam aan de kabel, die kabel had ik mee, connector bleef gewoon zitten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 14-04-2012, 07:44
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

schommelen van je lichten komt door je dynamo
vervang deze maar , en het is weg ( ik had het zelfde )
ook alles geprobeerd , koolborstels , accu , enz enz . tot de dynamo is vv
toen was het probleem weg
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2012, 18:10
GrootsUitpakken GrootsUitpakken is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 52
Default

Beste VW liefhebbers,

allereerst SUPER bedankt voor alle ideeen en reacties. zeer goed advies waar ik echt iets mee kon zeker weten!!

Wat heb ik vandaag gedaan?

Caburateur schoongemaakt (met onderstaand resultaat!!)
WYNN'S Petrol Enige cleaner (flesje) gekocht voor in de tank een motor reiniger.




samen met een kameraad heb ik de + van de dynamo afgehaald en die mooi vlak geschuurd (zat nog wat corrosie op) nu de pierburg schoon is lijkt het al beter te gaan. echter zit mijn luchtfilter vol met olie dus die moet echt vervangen worden maandag voor een optimaal resultaat!

Tevens ga ik kijken voor andere multiriemen en een andere dynamo. OOk komt er nieuwe olie in en een nieuw olie filter in. dit onderhoud heeft hij nu zeker wel even nodig en dat gaan we ook doen. Als finishing touch gaat er Dasty overheen om het blok mooi te reinigen en te poetsen.

Nu de pierburg flink gereinigd is met Cabu cleaner van MOTIP loopt het blokje een stuk rustiger en mooier. een schoon olie filter en schoon luchtfilter zal hem goed doen! is geen overbodige luxe...

Tot zover super bedankt, maandag wordt het vervolgd, iemand ideeen waar ik een dynamo vandaan kan trekken voor een redelijke prijs? en evt riemen?

Nu de tank een beetje leeg rijden en dan WYNN'S in de tank gooien en de auto aftanken zodat het zich lekker mengt.. als ik een brugje heb of bokjes heb haal ik het carter ook los en komt er een nieuwe carterpakking tussen en het carter leeg halen...
__________________
Volkswagen Golf MK2 Oldschool/Retro Edition
My Girlfriend says Volkswagen Sucks.. We'll.. She's single now!

Last edited by GrootsUitpakken : 14-04-2012 at 18:17.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2012, 18:13
GrootsUitpakken GrootsUitpakken is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 52
Default

Quote:
Originally Posted by mverh85
Schommelen kan zijn, vacuumlek of vuil in de carb. carb kan je reinigen met carbcleaner of ookwel remmen reiniger, verkrijgbaar bij automateriaalzaak.
lichten die dansen zou meer iets met de stroom voorziening, accu wel goed, misschien de dynamo (koolborstels, meet anders eens hoeveel stroom je krijgt) riem versleten? of kortsluiting ergens?
Rammel onder de auto, krik hem eens omhoog en kijk eens of je wat kan zien, hitteschild misschien losgeraakt?


Ik ga maandag ook kijken naar het hitteschild. het zou dus kunnen dat daar een rubber los geklapt is??
__________________
Volkswagen Golf MK2 Oldschool/Retro Edition
My Girlfriend says Volkswagen Sucks.. We'll.. She's single now!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2012, 22:15
mverh85's Avatar
mverh85 mverh85 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 927
Send a message via MSN to mverh85
Default

Fijn dat hij het "beter" doet nu.
Dat schild zit vast met soort van ijzeren plaatjes, die verroesten of vergaan en gaat er zo een stuk van het hitteschild loshangen, althans dat was bij mij het geval dat loshangende stuk bonkte tijdens het rijden tegen de achteras aan.
__________________
Scirocco II 1.6 GT 1984
Reply With Quote
  #10  
Old 16-04-2012, 15:25
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dansende verlichting is een brakke dynamo.
Rammelen, een kat schildje? Voorpijp rammelt tegen d stabistang?
Carb moet uit elkaar. Een pakking of de voetpakking is waarschijnlijk verrot.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 16-04-2012 at 15:31.
Reply With Quote
  #11  
Old 16-04-2012, 18:40
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

Ik heb ook het vermoeden dat je elektra probleem opgelost zal zijn met een andere dynamo. Wat betreft de Pierburg denk ik dat het schoonmaken ervan geen kwaad kan maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dit een blijvende oplossing voor het probleem zal zijn, voetpakking zal waarschijnlijk wel aan vervanging toe zijn. Maar goed, nieuw luchtfilter erop en nog eens proberen. Wie weet kun je er nog even mee vooruit. Je weet dat er goede Weber vervangers zijn voor deze Pierburg carbs? Schijnt geniaal te werken, kost wel wat spaarcentjes maar wat ik er van hoor is het een degelijke investering (rij zelf ook nog gewoon met een Pierburg hoor).

Die rammel zal een hitteschild o.i.d. zijn, gewoon even onder de auto gaan liggen en voelen/rammelen wat er los zit.

In ieder geval succes! Ik hoop dat je de problemen zo wel opgelost krijgt.
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #12  
Old 18-04-2012, 20:52
daan 1974's Avatar
daan 1974 daan 1974 is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 72
Default

ik heb nog evt een goede voetpakking voor je liggen (destijds onnodig vervangen).
had toen ook veel geklooi met de pierburg.
mag je voor een tientje hebben ex verzenden.
succes...
__________________
mk2 1.8 8 v (weber replacement) alpen wit ' 86

touran tdi 2008. daily hooker.

japje prius 1.8 (black) bj 25-1-2011 140 hp
bijtellings snoepje
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum