#1
|
|||
|
|||
Koelwater tempratuur probleem
Motorcode EV, 01-1985 gti 8v
Sinds ik 2 weken geleden het koelvloeistof systeem heb afgetapt om wat nieuwe koelslangen te monteren geeft hij na het opvullen en ontluchten (warm laten draaien met kachel vol open fan op stand 0) een veranderende waarde aan. Eerst stond het wijzertje altijd op het lampje, nu staat hij er boven of hij schommeld tussen boven het lampje naar op het lampje en dit tijdens het rijden. Normaal zou hij toch altijd op het lampje moeten staan zeg maar. Mocht iemand een iedee hebben dan hoor ik het graag ? Greetz, Ramon |
#2
|
||||
|
||||
dit wil niks zeggen
belangrijk is dat de ventilator werkt en dat de water niet kookt ik heb onlangs ook mijn koelvloeistof vervangen en sindsdien staat die zelfs lager op de wijzer, enige verschil is dat ik voordien antivries had gebruikt en nu koelvloeistof heb gebruikt
__________________
Golf mkII for life |
#3
|
|||
|
|||
wat doet de olie temp.
veel belangrijker dan het water |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
blijft stabiel 98 graden |
#5
|
||||
|
||||
dan is alles in orde
__________________
Golf mkII for life |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Ja oke, dat zie ik ook dat alles wel goed is. Maar toch opvallend dat dat wijzertje hoger staat na een volledige aftap van het systeem. Voor het aftappen bleef hij precies in het midden staan op het lampje en nu schommelt hij heen en weer mocht iemand ooit eens zoiets gehad hebben ? Grtz, Ramon |
#7
|
|||
|
|||
misschien toevallig een sensortje die niet helemaal 100% meer is? deze sensor kost dacht ik een 10tje ongeveer... en zit in je koelslangen voor je blok langs. (blauw kapje dacht ik)
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Waar zit het ongeveer, op dat koelwater pijpje voor op het blok, voor de thermotijdschakelaar ? Gr, Ramon |
#9
|
|||
|
|||
Die grote slang vanaf je radiateur naar je blok, kom je bij de koelwaterflens uit. en die andere slang vanaf je flens gaat naar je waterpomp.
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Ja dat zie ik zelf ook, maar het sensortje zit op de flens voor op het blok Ik heb het stekkertje eens opgeschuurd deze was nogal geoxideerd, nu werkt het weer zoals het hoort! Grtz, Ramon |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
Hoebedoel je, werkt weer zoals het hoort? Het gaat namelijk om de gemeten weerstand(ohm) die temperatuur(celsius) gebonden is. Dat mag maar een bepaalde afwijking hebben. GR. Dirkjan "In het thermostaathuis onder de stroomverdeler zitten twee temperatuursensoren: een blauwe en een zwarte. Beide sensoren zijn NTC-weerstanden, wat wil zeggen dat bij een oplopende temperatuur van de koelvloeistof de weerstand van de sensoren daalt." Voorbeeldgrafiek, van een 1.3 nz:
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 Last edited by Djdewit : 08-04-2012 at 12:49. |
#12
|
|||
|
|||
Ik heb een motorcode EV, maar voor zover ik weet zit er bij het waterpomp huis niks, ik zal nog eens kijken as zaterdag, maar voor zover ik weet kookt het water niet. Maar ik heb er ook aan zitten denken dat misschien de thermostaat stuk is ?
Als ik de wagen start dan word hij normaal warm. Alleen het wijzertje staat dan een wijzer dikte boven het lampje, na een half uurtje gaat deze wel precies boven het lampje staan en blijft het zo..... Maar soms zakt hij ook weer niet terug en blijft hij een wijzer dikte boven het lampje. (misschien de sensor kapot) Grtz, Ramon |
#13
|
|||
|
|||
Het gedeelte tussen de aanhalingstekens, gaat zoals vermeld over een 1.3 nz. Ik snap dat jouw auto geen 2 sensoren(ecu&dashboard-tempkoelvl.) bovenop het thermostaathuis heeft. In jouw geval is dit er maar 1. Die eerdergenoemde NTC weerstanden verliezen in de loop de jaren hun weerstand(curve) kwijt. Daardoor wordt de meting onbetrouwbaar/lichte afwijkingen.
Maar zolang je weet dat de auto goed op temperatuur komt en niet overkookt. Zou ik er me niet al te veel zorgen over maken. GR. Dirkjan
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 Last edited by Djdewit : 11-04-2012 at 12:19. |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Nee oke, maar ik wil het gewoon goed hebben, ik zal wel eens zo een nieuw sensortje bestellen, dat is echt het werk niet om in te bouwen Grtz, Ramon |
#15
|
|||
|
|||
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Thanx |
#17
|
|||
|
|||
Nieuwe Tempratuur zender en nieuwe thermostaat geplaatst van de vw dealer, morgen ofzo nog eens chekken
|
#18
|
||||
|
||||
die tempzendertjes geven ze ook nog niet weg bij Poppe :S Heb er ook 1 aangeschaft toendertijd
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
klopt ja € 38,- en de thermostaat plus nieuw rubber was ook € 38,- |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Bij de dealer wel ja. Zulk soort onderdelen kan je in het vervolg beter aanschaffen bij de universele-auto-onderdelen handelaar. Dezelfde bestelling, alleen dan hoogstens twee 10tjes bijelkaar.
__________________
Cars: VW Golf V 2.0 TDI '07 VW Golf II 1.8 GTI 8V '89 Past: VW Golf IV GTI 20VT '99 VW Polo 86c Steilheck 1.0 CL '87 VW Polo 9N 1.9 SDI '04 VW Golf I GL 1.1 '78 Toyota Corolla XLI 1.3 16V '95 Ford Fiesta Flash 1.3 '94 |