#1
|
|||
|
|||
86c NZ temperatuur koelsysteem
Mijn 1989 steilheck heeft een NZ motor, en is naar mijn weten verder origineel (op filters e.d. na).
In de afgelopen 8 jaar af en toe problemen gehad met niet starten, bleek benzine in de carterolie en dus hydraulischgeblokkeerd. Verholpen door bougies te verwijderen en 'starten' (benzine boven de zuigers er uit gespoten) en de carter leeg laten lopen. Ook twee keer de Digijet-brein vervangen, vanwege slechte massacontact. Stationaire toeren altijd wat hoog geweest en nog altijd zo, maar motor klinkt en loopt prima. Recentelijk alweer carter overvol met een olie/benzine mix. Ik begin een connectie te vermoeden tussen lage koelsysteem temperatuur - behalve na een tijd in een file staan nooit ver boven 'Koud' op de temperatuurmeter - en 'overfuelling'. Blauwe zender al vervangen, geen verschil. Dus besloot ik de thermostaat te vervangen. De nieuwe - gekocht op basis van kenteken en motorcode - bleek kleiner in diameter dan de oude. Volgens de automateriaalzaak is de oude van een AAV motor en dus 84graden. En een NZ hoort een 91graden thermostaat te hebben, maar die lijkt niet te passen in de behuizing. Advies iemand? - zou een temperatuurverschil van 7graden voldoende zijn om de temperatuur- en brandstofbesturing te verwarren? Alvast bedankt |
#2
|
|||
|
|||
Quote:
Zelfde probleem gehad alleen is de temeratuur sensor in je waterhuis voor de meter in je cockpit de zwarte, kwam ik achter. En ook dat ik een te kleine thermostaat heb gekregen voor NZ (op motorcode besteld ) heb er wel een van een AAV in zitten en ik merk het verschil niet. Zal zeggen kijk hier eens staat vast wel tussen wat je moet weten. |
#3
|
||||
|
||||
je symptomen klinken eerder in het gebied koppakking en misschien zelfs zuigerveren
Benzine bij de olie is nooit een goed teken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#4
|
|||
|
|||
Beetje warrig beschreven van mij:
Linker / blauwe zender is (volgens een systeemtekening) Digijet, rechter / zwarte inderdaad dashboardmeter, maar beide vervangen. Compressie al doorgemeten en in orde, koelvloeistof ook in orde. Injectoren ook in orde, tenminste ze lekken niet, maar er wordt geregeld te veel brandstof geleverd. Als de wagen uitsluitend lange, snelle ritten maakt, maanden lang geen probleem. Bij korte ritten treedt dit na een paar weken op. Goed, ik zoek verder. Bedankt, reageerders! Last edited by deconstruction : 26-02-2012 at 19:24. Reason: tikfout(en) |
#5
|
|||
|
|||
Geen advies meer?
|
#6
|
||||
|
||||
drukpotje op de injectierail wel in orde? Vacuüm gecheckt? (gezien dat drukpotje op vacuum werkt)
NZ en AAV lijken technisch overigens heel veel op elkaar. Overigens, die 7 graden verschil maakt alleen wat uit voor wanneer je grote koelsysteem open gaat en de radiateur wordt gebruikt. De meetsensoren zitten eerder. Als het aan een van die sensoren zou hebben gelegen, zou je er juist met lang stationair of lange ritten last van moeten hebben. Bij jou is het met korte en dus te koude ritten (niet op bedrijfstemperatuur) Nou is het normaal dat er dan iets meer benzine ingespoten wordt. Alleen als de druk te hoog is (daarom dus drukpotje controleren) komt er meer benzine in dan noodzakelijk. Slecht starten kan er goed mee te maken hebben. Want in principe verzuipt de boel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#7
|
|||
|
|||
Thermostaat al vervangen?
Die 7 graden zullen het hem niet doen. Beter iets te koud dan veelste koud. Als koelvloeistoftemperatuur te laag blijft dan zal er meer benzine ingespoten worden dan nodig.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#8
|
|||
|
|||
zit er niet een koudestart injector op oid die blijft hangen? Ben verder niet bekend met nz motor, maar zou misschien kunnen?
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Niet aanwezig bij NZ systeem is vrij simpel van opzet, vergelijkbaar met een monopoint.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#10
|
|||
|
|||
Ik heb een tijd niets aan de wagen kunnen doen, maar vanmiddag wel en dus even een update:
De thermostat is nu vervangen. De behuizing bleek de thermostat van een AAV te willen hebben i.p.v. van een NZ. De 6-kantige schroefjes heb ik door imbusschroefjes vervangen (handiger). Ik vond de hele klus best vervelend: alles zit in de weg of weggestopt en o o die klemmen voor de koelslangen! Uiteindelijk heb ik de radiateur verwijderd om een beetje rustig te kunnen werken (had ik meteen moeten doen natuurlijk). Ook die klemmen zijn vervangen, door 'normale' wormschroef-type. Ik weet het, allemaal weinig spannend, maar goed, we zijn er (helaas) nog niet, want tijdens de wederopbouw en het controleren van e.e.a. is een van de kabeltjes van de blauwe temperatuur sonde erafgebroken En dus en vraag: weet iemand de juiste kleuren van de kabeltjes van de koelsysteemsondes van een NZ? s.v.p. - blauwe zender (Digijet) -- boven -- onder - zwarte zender (dashboard-meter) -- boven -- onder Ik wil zeker weten dat alles op de juiste plek zit. Raadsels genoeg. Alvast bedankt! |
#11
|
||||
|
||||
Hier is een handige site waar alles over de nz staat. Heel handig, het heeft mij nu al veel geholpen!
http://vw-nz.freehostingcloud.com/i...id=62&Itemid=67 |
#12
|
|||
|
|||
Wauw, dat ziet er heel goed uit. Bedankt, Erik.
|