Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 25-01-2012, 15:53
Miilan0 Miilan0 is offline
Forum Newbee

Default straalpistool / straalsetje

Voor mijn project moet ik eigenlijk een aantal dingen gestraald hebben.

Ik ben van plan om zelf een straalpistool aan te schaffen, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten.
Het gaat puur om het pistool. Ik hoef er geen hele kast bij, want ik heb ook carrosserie wat niet in een kast past.

Nu zijn er straalpistolen te krijgen voor 20 euro en natuurlijk ook de hele dure.

Ik zit te twijfelen tussen een straalpistool met terugvang zak, of een pistool zonder terugvang zak.

Heeft iemand ervaring met deze setjes? Werkt het voldoende?
ook op basis van prijs/kwaliteitverhouding?

Ik ben benieuwd naar reviews!
Reply With Quote
Old 25-01-2012, 19:14
MR zip's Avatar
MR zip MR zip is offline
Triple Action Donor

Een straal pistool met aanzuig slang is aan te raden. Ik heb zelf een met "opvangzak" gehad, werkt voor geen meter die opvang functie. Het aanzuig potje wat er bij zat had een te kleine inhoud.

Let wel op: het grit komt echt overal. Verzamelen van het gebruikte grit kan, het is een aantal keer te gebruiken, echter het wordt wel steeds minder scherp. Wel er voor zorg dragen dat het niet vochtig wordt en vervuild raakt.

De korrel grootte is ook van belang: hoe groter het grit hoe hobbeliger het oppervlakte wordt.

Zorg ook voor een deftige compressor. ik heb het geprobeerd met een kleine compressor met tank: hopeloos, niet genoeg volume op 4 a 5 bar.

Ik heb nu een dubbel cilinder compressor met een 200 liter lucht tank. Die kan continu 6 bar leveren als ik aan het stralen ben ( wel in een cabine met glasparels)

Een betere aanrader voor alle plekken waar je makkelijk bij kan: slijptol met draad kom. dat haalt de roest er zeker af.

Nogmaals het grit komt echt overal waar je niet verwacht. Zo veel mogelijk afplakken. Met een schone stofzuigzak loze bouw stofzuiger kan je veel grit recyclen uit je chassis en of vloerpanelen.

Denk zeker aan je longen door een stofkap of masker te gebruiken.

Last edited by MR zip : 25-01-2012 at 19:17. Reason: nuttige info vergeten :-)
Reply With Quote
Old 26-01-2012, 08:29
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by MR zip
Een straal pistool met aanzuig slang is aan te raden. Ik heb zelf een met "opvangzak" gehad, werkt voor geen meter die opvang functie. Het aanzuig potje wat er bij zat had een te kleine inhoud.

Let wel op: het grit komt echt overal. Verzamelen van het gebruikte grit kan, het is een aantal keer te gebruiken, echter het wordt wel steeds minder scherp. Wel er voor zorg dragen dat het niet vochtig wordt en vervuild raakt.

De korrel grootte is ook van belang: hoe groter het grit hoe hobbeliger het oppervlakte wordt.

Zorg ook voor een deftige compressor. ik heb het geprobeerd met een kleine compressor met tank: hopeloos, niet genoeg volume op 4 a 5 bar.

Ik heb nu een dubbel cilinder compressor met een 200 liter lucht tank. Die kan continu 6 bar leveren als ik aan het stralen ben ( wel in een cabine met glasparels)

Een betere aanrader voor alle plekken waar je makkelijk bij kan: slijptol met draad kom. dat haalt de roest er zeker af.

Nogmaals het grit komt echt overal waar je niet verwacht. Zo veel mogelijk afplakken. Met een schone stofzuigzak loze bouw stofzuiger kan je veel grit recyclen uit je chassis en of vloerpanelen.

Denk zeker aan je longen door een stofkap of masker te gebruiken.

Heel erg bedankt voor de info Hier kan ik zeker wat mee. Ik zal op zoek gaan naar een straalpistool met aanzuigslang.
Reply With Quote
Old 01-02-2012, 13:29
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life

Send a message via MSN to vwmk2driver

Ik heb ook al diversen setjes versleten, en mijn laatste komt bij www.groot.nl vandaan, hij was wel wat duurder ( 80 euro) maar hij is zeker van betere kwaliteit, en je kunt alle onderdelen er los van na bestellen.

dit is ook met een slang aanzuiging.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
Old 01-02-2012, 22:19
servowire servowire is offline
Forum Regular

Beter is een keer iemand zoeken die wat voor je wilt stralen
- Je hebt geen kast nodig
- Gaat snel (prof. straalkast straalt enorm snel)
- Het kost je geen grit
- scheelt een boel rommel.

Om hoeveel dingen gaat het? Een paar kleine dingen wil ik wel voor je stralen (omgeving Meppel)

gr,
Jeroen
Reply With Quote
Old 02-02-2012, 08:39
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by servowire
Beter is een keer iemand zoeken die wat voor je wilt stralen
- Je hebt geen kast nodig
- Gaat snel (prof. straalkast straalt enorm snel)
- Het kost je geen grit
- scheelt een boel rommel.

Om hoeveel dingen gaat het? Een paar kleine dingen wil ik wel voor je stralen (omgeving Meppel)

gr,
Jeroen

Het gaat om best veel dingen. Alle ramen van de carrosserie heb ik er uit, en onder het voorraaam, onder 1 zijraam, en onder het achterraam zit roest. dit wil ik graag allemaal gestraald hebben. Daarnaast de remklauwen en mogelijk mijn subframe.

Het gaat om best veel onderdelen en daarom koop ik liever zelf een setje, omdat ik dan kan stralen wanneer mij het uitkomt.

Toch bedankt voor het aanbod
Reply With Quote
Old 02-02-2012, 08:54
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
Ik heb ook al diversen setjes versleten, en mijn laatste komt bij www.groot.nl vandaan, hij was wel wat duurder ( 80 euro) maar hij is zeker van betere kwaliteit, en je kunt alle onderdelen er los van na bestellen.

dit is ook met een slang aanzuiging.

Thnx voor de info! Ik ga denk ik voor een straalpistool met beker. Deze haal ik bij delftechniek. Zit rond de 80 euro ofzo?
Ik wilde eerst ook een straalpistool met slang en aanzuiging, maar omdat de onderdelen vrij beperkt zijn en ik ook gemakkelijk de bodem wil stralen, kies ik toch voor 1 met een beker. Dan maar een keer extra vullen:P
Reply With Quote
Old 03-02-2012, 07:03
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life

Send a message via MSN to vwmk2driver

je kunt de grit dan toch ook in een 10 liter emmer doen ?, daar je slang in en dan kun je die emmer op elke willekeurige plek zetten.

met een beetje knap pistool en goede compressor spuit je 10 kg grit met een paar minuten weg.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules