#1
|
|||
|
|||
dieselombouw --> pomp defect?
de 1 cabrio is nu voorzien van een sb gtd motor, en ben zover dat hij gestart kan worden:
blok heeft iig ongeveer 2 jaar of langer stilgestaan. vorige eigenaar heeft het blok gekocht, er nog een nieuwe riem op laten leggen, in zin auto gebouwd.. maar nooit meer aangesloten of gestart.. ik heb deze motor eruit gehaald en in de cabrio gelegd.. dingen die onder andere gebeurd zijn: nieuwe aanvoer 8mm en retour 5.5mm onder de cabrio nieuwe gloeibougies erin. heb met een 12v brandstof pomp de diesel via de retour tot in de brandstofpomp getrokken, en probeer vervolgens te starten. de pomp lijkt bekrachtigd, relais in de pomp klikt. alleen zuigt de pomp niets aan. er komt geen vloeistofstroom op gang. er word tijdens starten niets door de retour afgevoerd, (aanvoerslang is deels doorzichtig, maar brandstof stroomt niet.. naar min mening moet de brandstof pomp altid de brandstof rondpompen...? of niet? wat zouden de problemen kunnen zijn? moet het filter nog ontlucht worden wat zou ik kunnen checken? gr roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#2
|
||||
|
||||
hallo ...
kan zijn dat je smoorklep dicht blijft staan .. dan krijg jij geen aanvoer diesel .. even kijken als hij klikt als je er spanning opzet ..anders kun je hem eraf draaien en plunjertje eruitpakken ,, restant trugdraaien en kijken als hem dan aanzuigt .. vrgr gooigolf .. |
#3
|
|||
|
|||
Hij klikt wel als ik er spanning op zet,
heb hem ook ffies direct op de accu aangesloten. maar de smoorklep bedoel je electrisch bediende stopklep? maar even voor mijn verijking van de kennis, hoort de opvoerpomp altijd brandstof aan te zuigen, of doet deze al niets meer door de stopklep? Gr Roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#4
|
||||
|
||||
De stopklep sluit de toevoer naar de plunjerkamer af, niet de toevoer naar de opvoerpomp, lijkt me zaak om even zeker te weten dat je retour goed vrij is en desnoods deze even loshalen op de pomp, komt er na even starten geen diesel, dan zou ik m'n opvoerpomp gaan verdenken ja...Als ik me niet vergis is dat een schottenpomp en als het geheel 2 jaar stil gelegen heeft kan het zijn dat die schotjes in hun kamer blijven hangen...even een klein reservoir boven de motor hangen en door hevelen, dan krijgt je hoge druk gedeelte vanzelf brandstof en zou ie aan moeten slaan.
Suc6
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#5
|
|||
|
|||
thanx,
heb gister ook alle verstuivers los gedraaid en de pomp tot de nok gevuld, voorgegloeid, en na wat doorstarten begonnen de verstuivers wat te lekken sloeg idd aan! en daarmee heb ik ook meteen de pomp ontlucht. dus het hogedruk gedeelte krigt iig de brandstof. ben er nog steeds niet van overtuigd of dat de schottenpomp helemaal goed zin werk doet.. zal de retour er eens af trekken om te kijken of hij een overschot retour gooit.. motor reageert alleen nog niet op het gas. hij komt niet op gang, bljift alleen stationair roken.. (blauw) onverbrande brandstof? bij de 1e cilinder in bdp staat iig het pomptandwiel op tijd, en ook de nokkenas staat goed. komt het vaak voor dat de pomp uitgeklokt moet worden? of zullen de verstuivers eerder verstopt zitten/ vuil zijn? zeker na een lange stilstand? gr roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. Last edited by Gtsi-R : 22-12-2011 at 09:01. Reason: add on |
#6
|
||||
|
||||
Best kans dat er meer vast zit dan de schotjes van je opvoerpomp alleen...vocht in een verdelerpomp is geen goed idee...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#7
|
|||
|
|||
kan een extra opvoerpomp (extern) trouwens kwaad?
want het teveel dat hi aan brandstof bi9nnenkrigt gooit hi toch over de retour weer weg?
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#8
|
||||
|
||||
Wat ik begrijp van vwdiesel.net is dat een extra pomp de timing gaat vervroegen door de overdruk.
Deze zou je niet nodig moeten hebben als het systeem eenmaal ontlucht is. |
#9
|
||||
|
||||
hallo ...
je merktekens heb jij gecontroleerd neem ik aan .. maar oude eigenaar kan pomp er wel af gehad hebben of verdraait . lijkt me toch raadzaam , om wel even timing te klokken . paar mm geeft veel elende en zoekwerk . en als je diesel uit een fles laat trekken .. fles wat hoger dan de pomp . en even draaien laten kan zaakje op gang komen vrgr gooigolf . |
#10
|
||||
|
||||
Dat was al gelukt begreep ik, maar idd een externe brandstofpomp schopt de timing in de war, even uitklokken is het beste. Als je opvoerpomp echter helemaal niets doet, blijft je pomptiming bij draaiende motor echter wel op laat staan, dit kan het niet op toeren willen komen verklaren.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#11
|
|||
|
|||
gisteravond en vanochtend druk bezig geweest,
ik heb toch niet bepaald kwaliteit gekocht blijkt nu... heb met de timing van de pomp een beetje gespeeld. door deze tijdens het draaien wat te verdraaien... maar levert niet voldoende resultaat op. hij ging wel wat beter lopen, maar niet zoals het hoort.. ook niet met de koudestart vervroeging / en zonder.. (waar ik tevens de complete kabel van mis.. ) Ook klonk de diesel wel erg hard en rauw, waardoor ik me afvroeg of dat hij wel olie kreeg.. de 2 druksensoren eruit gedraaid, en bij beide totaal geen olie.. niet in de kop, en zelfs niet bij het oliefilter. onder de vacuumpomp de oliepomp\ gecontroleerd, en manueel aangestuurd, door deze met een boormachine, en een gefabriceerd tooltje te verdraaien.. maar nog geen olie naar de kop. carterpan eraf gedraaid, deze zat vol met smurrie! echt zeer veel! het filter in de carter zat helemaal verstopt, kon je geen lucht doorheen blazen. na reinigen weer alles gemonteerd, en nieuwe olie erop, nu komt er wel weer olie bij de kop en de turbo. (het is de vraag of dat deze nu ooit gelopen heeft, zonder de olie.... maar daar komen we nog wel achter als hij eenmaal loopt..) brandstoffilter ook vervangen voor een nieuwe en bij de tank de retour en aanvoerleidingen gewisseld, nog steeds zonder resultaat. de pomp zuigt niet zelf aan. en de retourleiding blijft leeg, terwijl ik juist dacht dat de SB best wel wel over de retour terug zou moeten gooien naar de tank? nog ffies de vraag; Vele zijn mij voorgegaan met een dergelijke swap, en ook de benzine tank laten zitten, maar ik heb mijn dikke leidingen (8mm & 5.5mm) aangesloten op de originele slangen die direct op de tank zitten, dus hij heeft wel last van een kleine restrictie. hoe is dit het beste op te lossen? of is dit niet erg ? ik wil eigenlijk weten of dat dit killing is voor de setup, en het rondpompen van de diesel door de dieselpomp.. laatste testjes die ik wil doen: 1.) de aanvoer direct in een bak diesel te leggen. en checken of dat de pomp brandstof retour geef. 2.) een extra opvoerpomp in de aanzuig kant zetten, en checken of dat de motor dan wel op toeren wilt komen. mogelijke oorzaken naar zeggen van diverse mensen (revisiebedrijf) kunnen er iig twee oorzaken zijn, een gebroken achterin de pomp bij de plunjer, of toch de schottenpomp. aangezien dat ik geen kennis van de pomp / revisie ervan heb, ga ik zal ik na de twee testen waarschijnlijk een andere pomp moeten zoeken... (want mijn gevoel gaat uit naar de pomp) maar dan wel een die met diesel is weggezet, en of recent gelopen heeft.. of iemand moet mij de hulp kunnen bieden om de huidige pomp / probleem te fixen!? Gr Roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. Last edited by Gtsi-R : 23-12-2011 at 20:33. Reason: update |
#12
|
||||
|
||||
Ik denk dat het tijd wordt om óf een andere pomp te halen óf een ander blok want zonder olie draaien, brandstofpomp niet goed en een carter vol smurrie klinkt als jammer maar helaas...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
||||
|
||||
hallo idd lijkt mij niet echt fris allemaal ..
kun je wel pomp wagen maar als blok niks is .. dan wegegooit geld . erg zonde .. stilstaan heb er slechte ervaring mee .. succes .. |
#14
|
|||
|
|||
nah, het is idd de vraag hoe erg dat de schade is, zou zomaar eens mee kunnen vallen..
kan ook wel een heel ander blok kopen, er staat ook wel een mooi aangeprezen blokje te koop, maar daan ben ik ook big bucks extra voor kwijt, ga er vanuit dat ik voor dat geld dit blokje ook wel redelijk kan reviseren, maar dat is afhankelijk van de eventuele schade... maar mocht het blok flinke schade hebben opgelopen, dan is het jammer dat als je eem motor koop van een bekende, of een forumlid. dat je rotzooi koopt. (en dan spreek ik voor de vorige eigenaar die dit blok nooit heeft laten lopen, en enkel ingebouwd had, en nooit had aangesloten.) Ik kan en ga de vorige eigenaar iig geen blaam treffen. Gr Roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#15
|
||||
|
||||
Waarschijnlijk (of hopelijk?) was de prijs van het blok er ook naar, ik verwachte voor het geld dat ik voor mijn SB betaalde minder dan ik kreeg, dus dat viel mee...het is en blijft een gok als je er niet in kan kijken.
Ik zou in ieder geval alles een flink spoelen en zorgen dat alle drab eruit is. Pomp kan je naar de dieselspecialist brengen en na laten zien, maar goedkoop is het niet. Neem dan gelijk de verstuivers mee, ben je in 1 keer klaar.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#16
|
|||
|
|||
niet echt.. 't scheelt misschien dat ik een hele auto gekocht had, en gedemonteerd heb.
maar het is meer principieel, de vorige eigenaar ging er van uit dat het een net blok zou zijn. zo had hij hem gekocht. en vanuit fat oogpunt heb ik de hele auto gekocht.. puur voor het blok, en de rest was mooi meegenomen... we kijken dinsdag weer verder! nu even niet aan denken!
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#17
|
|||
|
|||
Ik zou effe contact opnemen met da-brt hier op het forum die kan jou pomp wel aan de praat krijgen denk ik.( woont vlak bij jou )
Ik zou het blokje ook niet meteen afschrijven ze kunnen best wel wat hebben, alles goed schoon maken en gangbaar maken en kijken hoe dat ie loopt.
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Bert is met pensioen,ik heb nog wel een mooie frisse goede motor voor je deze staat hier op het fiorum te koop.
|
#19
|
|||
|
|||
Je kan de schottenpomp loskrijgen door de pomp te vullen met ATF olie,een paar dagen laten staan en af en toe eens paar seconden starten of met een hamertje tegen het gedeelte waar de schotten zitten goed tikken.
|
#20
|
||||
|
||||
Dat kan helpen idd.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|