Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 06-11-2011, 02:16
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
Haha ok, dat is dan, zeker ook voor die prijs, het overwegen waard!
ik ga nog een paar dingen proberen, om te kijken of het ploffen niet aan de ontsteking ligt.
Te beginnen met de bougies, en nog dat slangetje achterop de carb, carbcleaner erin spuiten.
Het verbruik van de pn valt idd best mee, ik haal makkelijk 1:15-16.

Zou ook effe de timing van de ontsteking controleren.
Reply With Quote
  #22  
Old 06-11-2011, 11:42
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Oke, en hoe kan ik dat het beste doen?
Reply With Quote
  #23  
Old 06-11-2011, 16:36
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
Oke, en hoe kan ik dat het beste doen?

Als je het vraagt zul je het waarschijnlijk niet zelf kunnen

Met een afstelgereedschap zoals een scroboscooplamp of afstelkast voor ontsteking kun je hem afstellen.
Reply With Quote
  #24  
Old 06-11-2011, 19:07
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Als je het vraagt zul je het waarschijnlijk niet zelf kunnen

Met een afstelgereedschap zoals een scroboscooplamp of afstelkast voor ontsteking kun je hem afstellen.


Haha, mooi geantwoord
is dit voor 2 tientjes bij de garage te laten doen?

Ik heb ook nog even de golf 2 Manhattan op doppel-wopper opgezocht.
De 1.6 met 51 KW is een blok met geregelde kat.
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Mo...-Manhattan.html
Waar zit bij jou de lamda-sonde Lesley? En heeft het vervangen verschil gemaakt?

En klopt het dat deze carb geschikt is om de pierburg te vervangen?
http://www.dellorto.com/merchandise...artsectionID=52
Daar kan gewoon de normale luchtfilterkap op, of moet daar ook zo'n ronde op als in de foto van René?

Last edited by Chewbacca : 06-11-2011 at 20:31.
Reply With Quote
  #25  
Old 07-11-2011, 17:38
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Vandaag de bougies vervangen.
Eentje was zwart, de andere drie roestig, oud en versleten.
Maar helaas, ploffen doet-ie nog steeds.

En wat me verder nog opviel, was dat onderop het luchtfilter (wat en hooguit 3 weken in zit) een spoortje olie zat. Hoe komt daar nou weer olie? Is dat schadelijk of een gevolg van het slechte lopen?

Last edited by Chewbacca : 07-11-2011 at 17:42.
Reply With Quote
  #26  
Old 10-11-2011, 16:33
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Vandaag weer bezig geweest met t golfje.
Ik heb de bougies vervangen. 3 waren roestig bruin, een zwart.
Met de 4 nieuwe bougies is het ploffen niet afgenomen in frequentie, wel heb ik het idee dat ze minder krachtig zijn.

Verder heb ik een busje carb-reiniger gekocht en zowel bij stilstaande als draaiende motor aardig wat erin gespoten. Uiteraard liep hij daardoor wat slechter, maar ook na een tijdje draaien bleef hij ploffen.

Daarna ben ik gaan spelen met de choke-klep. Ik heb de openingswijdte zo goed en zo kwaad als het ging opgemeten: zo'n 5-6 mm (bij een ondertussen warme motor). Hoeveel hoort dit te zijn?
Want als ik deze sluit tot een milimeter of 3 dan draait de motor een stuk beter.
Hier heb ik een filmpje van.
Vanaf ongeveer 50 sec heb ik de goede positie te pakken.

http://www.youtube.com/watch?v=DnXlUV_J-Ks

De klep kan ik zonder weerstand volledig sluiten met uitvallen van de motor tot gevolg.
Als ik gas geef, dan beweegt deze klep adequaat mee, want dan wordt het ploffen ook een stuk minder.
Als ik de motor uitzet, zet de gaskleplichter deze klep volledig open.

Wat is nu precies het probleem met deze klep?
Kan de stationair-positie worden afgesteld? Of is de gaskleplichter lek? Of is het de gaskleppositiesensor?

Last edited by Chewbacca : 10-11-2011 at 16:57.
Reply With Quote
  #27  
Old 10-11-2011, 22:14
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

mijn ouwe pierburg heeft dit ook, ondanks dit liep die wel goed.
ik volg dit even gezien ik nu wel nieuwschierig ben wat 't is.
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #28  
Old 10-11-2011, 22:30
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Die klep is je choke klep en wordt enkel en alleen door je choke-bi-metaal element bedient. Deze wordt op zijn beurt door koelvloeistof verwarmd en bij warme motor gaat ie er helemaal af, mits goed afgesteld. Verder zitten er 2 vacuumkleppen die mengsel en stationair toerental regelen, al dan niet op commando van een magneetventiel dat weer onder verschillende voorwaarden wel of niet schakelt. Tel hierbij op de traditionele zaken zoals een acceleratiepomp, remluchtsproeiers, compensatieluchtbuizen en een 2 trapsregelsysteem dat na minimaal 20 jaar niet zo heel fris meer is en je hebt het ideale recept voor al je problemen.

Het is allemaal wel goed aan het lopen te krijgen, maar een vervangings Weber is fris en nieuw, heeft geen last van alle regel ellende die pierburg op een carburateur heeft gebouwd en is gewoon normaal af te stellen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #29  
Old 11-11-2011, 13:12
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Hmm, daar heb je wel gelijk in denk ik.
Ben met dat schoonmaken niets opgeschoten, en die chokeklep blijft half open staan, ook bij een warme motor.

Nu ben ik even op zoek geweest naar weber vervangings-carb's.
Op een duits forum werd gezegd dat de 2ee niet vervangen kan worden door een weber, omdat de 2ee geregeld is met een kat en lambdasonde, en dat je hem daardoor niet onder de milieunormen kan krijgen??
Hoeveel is hiervan waar?
Zijn er mensen met ervaring met een PN motor?

Op de dellorto-site kan ik deze ombouw-kit vinden:
http://www.dellorto.co.uk/merchandi...artsectionID=52

Deze is echter de vervanger voor de 2e2, werkt deze ook voor de 2ee?
Dan ga ik daar maar ns voor sparen
Reply With Quote
  #30  
Old 11-11-2011, 13:26
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Mijn webertje zit ook op een PN motor waar een 2EE op heeft gezeten. Hier past hij gewoon op...inlaatspruitstuk is ook gelijk aan een andere 1.6 8V.

Zit aan de voorkant een CO schroefje, dus dat hij niet door de keuring zou komen lijkt me stug. Katalysator is op die van jou volgens mij ook niet eens verplicht.
Reply With Quote
  #31  
Old 11-11-2011, 13:36
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Bedankt voor dit goede nieuws Rene!
Ik zag mijn hoop alweer vervliegen

Maar die kit bij de dellorto site, dat is degene die ik moet hebben?
En hoe werkt het dan eigenlijk met de vacuumvervroeger voor de ontsteking?
Hoe wordt dat opgelost?

En is zo'n handmatige choke handig? Is het inbouwen daarvan simpel?
Reply With Quote
  #32  
Old 11-11-2011, 13:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

dat is de kit inderdaad
de vaccuumvervroeger zit aangesloten op de vaccumslang tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger, dus daar hoef je niets aan te doen...die blijft gewoon zitten.
waarschijnlijk moet je wel 1 piefje daarvan afdoppen. je hebt namelijk 2 piefjes op die slang zitten vlak voor dat terugslagklepje (zwart/geel dingetje).

handmatige choke is perfect...ik heb sowieso al een schurfthekel aan carbs met automatische chokes..dit is heel mooi te regelen. En het inbouwen stelt ook niets voor.
Reply With Quote
  #33  
Old 11-11-2011, 13:52
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Dankjewel!
Ga ik eens kijken of ik die binnenkort kan bestellen (als er met die lambdasonde niets verbeterd, zie mijn andere thread).
Nu heb ik met een vervangingsweber ook niks meer met die sonde en de kat te maken, dus dat komt dan ook wel mooi uit

En op die weber pas ook het 'standaard' luchtfilterhuis?
Reply With Quote
  #34  
Old 11-11-2011, 13:54
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

zit wel een adaptertje bij zodat hij erop past, maar je moet gewoon een k&n filter erbij kopen...dat vind ie veel leuker...en dat laat ie horen
Reply With Quote
  #35  
Old 11-11-2011, 13:59
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by René
zit wel een adaptertje bij zodat hij erop past, maar je moet gewoon een k&n filter erbij kopen...dat vind ie veel leuker...en dat laat ie horen


Maar mijn bankrekening vindt dat minder leuk haha
Ben maar n arme student...
Reply With Quote
  #36  
Old 11-11-2011, 14:00
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

ghehe okee
Reply With Quote
  #37  
Old 11-11-2011, 14:07
-joey- -joey- is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 49
Default

Ik geloof er dus echt niks van hè dat je 1:17 haalt met een 20 jaar oude golf met carburateur. Ik heb ook een 1.6PN als ik heel rustig rijd haal ik 1:12, als ik normaal rijd 1:10. De picanto van me moeder red bij normaal rijgedrag 1:17...... Maarja..

Last edited by -joey- : 11-11-2011 at 14:09.
Reply With Quote
  #38  
Old 11-11-2011, 14:41
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

record van mn vriendin staat op 1:15 met de Golf 1.6 8V van 25 jaar oud. 5bak en Weber.
Reply With Quote
  #39  
Old 11-11-2011, 14:49
Jerome Jerome is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 285
Default

Quote:
Originally Posted by -joey-
Ik geloof er dus echt niks van hè dat je 1:17 haalt met een 20 jaar oude golf met carburateur. Ik heb ook een 1.6PN als ik heel rustig rijd haal ik 1:12, als ik normaal rijd 1:10. De picanto van me moeder red bij normaal rijgedrag 1:17...... Maarja..

Ik heb er al bij gezegd dat het onder bijna ideale omstandigheden is (bijna alleen maar snelweg, en zo steady mogelijk op de 100 hangen). Ook met 3/4 jaar woon werkverkeer (100 km per dag, wederom voornamelijk snelweg), met iedere dag minstens 10 min in de file, altijd minstens 1 op 15. Oke, als je alleen in de stad rijdt dan red je dat niet, dat haal ik ook niet ondanks dat ik altijd bewust zuinig probeer te rijden. Maar over de 2 jaar dat ik de auto heb, 44dkm, zit ik zeker boven de 1 op 15 gemiddeld (incl correctie van mijn km-teller die lichtelijk overdrijft )
De PN is een berucht ding (zoals te zien in dit topic) en ik begin nu ook angstig te worden aangezien bij de APK de CO schommelde (en dus ook te hoog), maar ik heb wat slechte vacuum slangen dus ik hoop dat mijn probleem daar ligt. Maar ik vind het wel mooi om te zien dat het toch wel technisch hoogstandje van toen, het in de praktijk wel echt goed doet.
Sorry dat ik wederom offtopic ga in dit topic. Maar ik wil toch aantonen dat een PN, mits hij het goed doet, super zuinig kan zijn. Zuiniger dan andere carburateurs denk ik (uit mijn eigen ervaring is de PN zuiniger dan de EZ)
Reply With Quote
  #40  
Old 11-11-2011, 15:01
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Het verbruik vind ik ook prima!
Zoals ik zei, ik rij meestal snelweg, en dan zo'n 110 km/h, en ik haal meestal 1:15-16.
Het is alleen dat irritante ploffen.
Dat had ie een jaar geleden ook al, maar t wordt steeds erger.
Je schaamt je gewoon bijna als je voor n stoplicht staat te pruttelen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum