#1
|
||||
|
||||
Probleem na verlagen Jetta 2 1.6
Ik heb een aantal weken geleden mijn jetta verlaagd me behulp van een schroefset.
Aan het begin was er weinig te merken maar laatste tijd merk ik 1 probleem om waar ik niet echt vrolijk van word. Als ik over een rotonde rij of een vrij scherpe linkse bocht, voel ik dat mijn rechtervoorband begint te glijden en de wringen. Nu weet ik niet of dit aan me band ligt of niet want had er eerst geen last van. Mijn auto staat Michellin Energy banden met de maat 180-60-14 (ik weet het ballon banden) en deze zijn rondom zo goed als nieuw dus aan het profiel kan het niet liggen lijkt me. Ik merk het ook alleen op een rotonde of een linkse bocht. Als ik een rechterbocht tegen kom merk ik weinig. Het is net of er te weinig gewicht op de voorband staat want pas had ik een paar mensen mee en toen was het wel minder maar niet over. Iemand een idee of dit wel of niet aan de band ligt en zo niet wat het anders kan zijn?
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |
#2
|
||||
|
||||
Over het algemeen rij je na een verlaging met een iets hogere bochtsnelheid (zwaartepunt is verlaagd), doe jij dat ook?
De Michelin Energy's staan namelijk niet bekend om hun kleefeigenschappen -ontworpen om energiebesparend te zijn dus vrij stug rubber- dus het zou zomaar kunnen dat je de grens van je banden tegenkomt. Kan het zijn dat je een linkerbocht harder in durft/gaat omdat het de eenvoudigere bocht is (aan jouw kant)?
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
komt je band niet tegen de stelring of veer van je schroefset aan?
Te weinig gewicht snap ik niet want juist bij een linkse bocht komt het gewicht rechtsvoor.
__________________
Two wrongs don't make a right, but three lefts do. |
#4
|
||||
|
||||
Mischien een hele domme vraag,maar is de auto wel uitgelijnd na het verlagen ?
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
@oudelut
Als ik dan al de grens van de banden tegen kom vind ik het wel (...) banden. Ik rij dan in zn 2 op ongeveer 1200 toeren over de rotonde heen constant gas en dan voel ik de auto al iets glijden dus echt aan de snelheid ligt het niet. @funkyf, dat vind ik opzich wel knap, als je een linkerbocht in gaat ''helt'' de auto na links waardoor er meer druk/gewicht op de linkerbanden komen te staan. Althans in mijn theorie wel. Of ze tegen me stel ringen aan komen weet ik niet zal ik keer moeten kijken hoeveel ruimte er tussen zit, kun je gauw wel inschatte of ie er tegen aan komt. Alleen lijkt me wel dat je dat hoort (aanloop geluid) en dat hoor ik niet.
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Echt 100% uitgelijnd niet. Wielen staan wel max negatief maar dat heb ik altijd al gedaan met verlagen. Stuur staat netjes recht en auto gaat zo goed als netjes rechtdoor, trekt heel iets na links. Moet ik van de week nog even regelen. Maar zo staat het al vanaf begin dat de auto verlaagd is (denk dat ik nu zo'n 3 a 4 weken zo rond rij) maar aan het begin nooit wat van gemerkt. Ik denk eigenlijks zelf dat het wel aan de banden ligt want het weer is veranderd en nu begint het gezeur zeg maar
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |
#7
|
||||
|
||||
Uitlijnen is wel een eerste vereiste, ga er even van uit dat je dat wel gedaan hebt vóór je 'n dergelijke vraag stelt, eigenlijk...
Je theorie over de gewicht verdeling klopt iig niet: bocht naar links, massa naar rechts (middelpuntvliedende kracht). Je helt dan toch ook over naar rechts? Tja: mijn mening: Michelin Energy's zijn indd k*tbanden (zeker als ze al schuin afslijten vanwege gebrek aan uitlijning?)
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Uitlijnen gebeurd als goed is morgen (goed uitlijnen) maar ik verwacht niet dat het daar aan ligt want zoals ik al zei had het aan het begin al zo moeten zijn dat de auto aan de voorkant als een dweil op de weg lag. Betreft dat gewichtsverdeling heb je gelijk zat ff verkeerd te rekenen. Maar dan blijf ik het als nog vreemd vinden, waarom begint de auto wel te glijden over een rotonde/bocht na links en niet in een bocht na recht. terwijl links en rechts dezelfde banden hebben... Maar ligt mogelijk aan de banden?
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
lijn hem eerst maar uit, ik had ook prima grip op droog maar zodra het nat werd gleed ie alle kanten op en mijn auto ging ook gewoon rechtdoor, nu is hij uitgelijnd en stuurt ie als een malle
__________________
Passat 35i 1989 |
#10
|
||||
|
||||
Ik weet uit ervaring dat als ie niet 100% goed uitgelijnd is je echt een probleem kan hebben.
Hij hoort echt niet naar links of rechts te trekken,ook niet "iets" Ik heb er wel van geleerd! Als er echt iets mis is merk je dat wel tijdens het uitlijnen. 1 van de stuurkogels van mijn Golf zit speling in,en dat merk ik nu wel! Meteen maar ff nalopen of er meer versleten is,anders heb ik straks een abonnement bij de uitlijnboer Zitten de veerschotels wel goed vast? Of zitten de banden verkeerd om gemonteerd
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily Last edited by Madison : 09-10-2011 at 20:39. |
#11
|
||||
|
||||
de auto word als goed is morgen uitgelijnd. K heb voordeel dat vriend van me bij garage werkt en dus voor mij zo ff de auto kan uitlijnen voor me.
Ik hoop op verbetering na het uitlijnen, ondanks dat er in de toekomst toch andere wielen onder komen. Ik wacht af tot morgen na het uitlijnen.
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |
#12
|
||||
|
||||
als jij zoals je zegt alleen de camber compleet negatief heb gezet. Dan heb je de camber denk op een dikke 3 graden negatief staan .Dan gaat sporing na ook negatief staan dus na buiten .
Ga je met deze wielstand een bocht door dan glijdt ie dus
__________________
Scirocco gti |
#13
|
||||
|
||||
Auto is vandaag uitgelijnd en merk idd veel verschil alleen zijn de banden ook niet mijn favoriet merk ik wel ze zijn te ''zacht'' en mogelijk te hoog dus binnenkort maar andere bandjes zien te scoren.
@mark 84. 3 graden is wel heel veel dat heeft gemiddelede rally auto net. Mijne staan 1.5 graden negatief Maar al met al probleem opgelost dus topic mag dicht.
__________________
Owner of Jetta MK2 (under construction) Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit. |