#1
|
|||
|
|||
Verlagen (voor belgie)
Hoi iedereen ik heb een vraagje over de keuring van verlaagde voertuigen.
Namelijk of er een beperkte tijd is toegestaan tussen de datum van het verlagen en het laten keuren? Of kan ik gwn wachren tot mijn huidige keuring bijna verlopen is? Wat toch nog 5 maanden zal duren. Alvast bedankt. Mvg, Wytse |
#2
|
||||
|
||||
Wellicht dat je iets aan dit topic hebt:
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=75151 je hebt sowieso een goca attest en montage attest nodig voor de keuring. Geometische keuring is ook noodzakelijk. Voor zover ik weet is het beter om direct te keuren, zeker als je wordt aangehouden voor routinecontrole, dan zijn je papieren niet in orde als de auto lager ligt dan origineel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
||||
|
||||
Best is in 1 keer keuren.
Maar ik geraakte er ni door op de keuring met mijn veren, dus doe alle jaars een keuring met orginele veren, na de keuring verlaging eronder en een jaar rijden, dan terug met orginele naar keuring. Ben al tig keren aangehouden maar heb nog nooit iets moeten laten zien ivm verlaging. Zolang je niet te gek rijd en niet constant over de grond schraapt denk ik ook niet dat ze je iets zullen doen.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#4
|
||||
|
||||
Bij een ongeluk ben je trouwens gewoon niet verzekerd, ik neem aan dat je weet dat je met het omzetten van de veren voor de keuring, dat risico wel geheel op je neemt? Stel je veroorzaakt een dodelijk ongeluk?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#5
|
||||
|
||||
Ja en nee, heb hier ooit een discussie over gehad met enkele verzekeringsagenten.
Je bent niet verzekerd als kan aangetoond worden dat het dodelijke accident volledig te wijten is aan het feit dat je met verlaagde (ongekeurde) veren rondrijd. Dus als er bv een veerpoot breekt en je rijd iemand aan klopt dit wel. Maar als je bv iemand aanrijd omdat je in slaap valt dan gaat de verzekering je niet weigeren omdat je geen orginele veren hebt steken.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#6
|
|||
|
|||
Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Ik heb er ook aangedacht om de veren gwn om te zetten maar met de verzekering enzo wil ik dat risico niet nemen. Mijn golf is al enkele maanden geleden verlaagd met ingevuld montage attest en validatie papier. Uitlijnen is dan ook gebeurt. Maar mijn vraag is eigenlijk of het uitmaakt hoeveel tijd er mag zitten tussen het verlagen en de keuring ervan. Bodemvrijheid en uitlijning is zo goed als perfect, enkel de achterwielen staan een halve graad te ver fzo. Mvg |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dit klopt niet. Als een verlagingsset in duitsland bijvoorbeeld tüv gekeurd is voor op dat type voertuig gemonteerd te worden dan ben je in orde. Tüv heeft dan namelijk de garantie gegeven dat het veilig is zo'n verlagingsset op dat type voertuig te monteren, en dat geven ze niet zomaar. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat het de juiste verlagingsset is voor het juiste voertuig. Het feit dat je niet de juiste documenten kan voorleggen zal je dan alleen een boete opleveren.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Nu moet je nog naar een keuringstation waar ze de verlaging zullen controleren en eventueel opmeten. Als dat in orde is krijg je een nieuwe rode kaart met de vermelding dat het voertuig verlaagd is. Vanaf dan ben je in orde en kan je gewoon langs de keuring passeren waar je anders ook gaat. Wel even opletten, zo'n aanpassing kan niet in ieder keurstation.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Groene kaart bedoeld u? |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Tuv attest geld niet in belgië, zeker niet voor de keuring. Als je onrechtmatig verlaagd hebt en je veroorzaakt om die reden een ongeluk, heb je een probleem, punt. In principe rijdt je gewoon ongekeurd rond namelijk.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
U zegt het zelf, een ongeluk veroorzaakt door het verlagen. Als je dus een goede set monteerd dan zal dat nooit het geval zijn. Ik heb mijn studies autotechnologie reeds achter de rug waar ook het vak expertise ruimschoots aan bod is gekomen. Om het kort uit te leggen: stel er gebeurd iets en de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij wil de schuld leggen bij het verlagen. Als jou verlagingsset nu goed bevonden is door bijvoorbeeld de Tüv dan wilt dat zeggen dat zij tegen de goedkeuring in gaan van de Tüv. Ik weet dat dit voor de Belgische keuring niet volstaat maar een verzekeringsmaatschappij gaat het nooit gaan opnemen tegen zo'n Duitse gigant. Wanneer je nu chinese rommel hebt gemonteerd wordt het verhaal natuurlijk helemaal anders. Tot hier de off-topic.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Jah sorry, de groene kaart natuurlijk.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#13
|
|||
|
|||
vanaf het moment dat je de oprit van het keurinsstation afrijdt is de keuring al niet meer geldig.. staat achterop de groene kaart..
belgische wetgeving zo krom als het maar zijn kan |