Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 02-09-2011, 12:47
andy6446 andy6446 is offline
Forum Newbee

Default Afwijking kilometerteller

Hoi,
Ik heb iets raars in mijn "nieuwe" golf 3 '97 1.8 lpg geconstateerd.
De kilometerteller laat nl meer km zie dat er gereden zijn. Afwijking is ongeveer 10% (300 km gereden, 328 km op de teller). Is dit iets wat bekend is in de "golf wereld"? Het gaat om de digitale teller.
En miss is er iets aan te doen?
ik hoor het wel,
greetz

PS. Ik heb wel de juiste banden er onder dus daar ligt het niet aan
Reply With Quote
Old 02-09-2011, 17:01
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor

Send a message via MSN to MauSeR35

Volgens mij hebben alle auto's wel een afwijking in de km teller en snelheidsmeter. Meestal geven ze meer aan dan de werkelijkheid. 10% is misschien wel wat ruim, maar afwijkingen kunnen in meerdere onderdelen zitten bv afwijkende bandenmaten (afrolomtrek), gevers in de versnellingsbak.
Old 05-09-2011, 10:12
Romulus Romulus is offline
Forum Regular

Wijkt de snelheidsmeter evenveel af? Het zal inderdaad wel een mismatch zijn tussen bandenmaat, eindoverbrenging (type versnellingsbak) en Wegstreckenzahl in de teller. Zie bijv. http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm
Reply With Quote
Old 05-09-2011, 15:03
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Romulus
Wijkt de snelheidsmeter evenveel af? Het zal inderdaad wel een mismatch zijn tussen bandenmaat, eindoverbrenging (type versnellingsbak) en Wegstreckenzahl in de teller. Zie bijv. http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm

Snelheidsmeter wijkt ook af maar dat doen de meeste auto's. Deze miss meer dan de andere (tussen 10 en 15 kmh) maar ik heb nog geen auto gehad waar de snelheidsmeter correct zou aangeven (altijd iets minder dan de werkelijke kmh). Aantal km's was wel altijd correct. Bandenmaat is ook juist voor deze auto dus het moet ergens anders aan liggen.
Reply With Quote
Old 05-09-2011, 18:58
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru

Ik volg dit even, heb het in mijn MK1 golf ook, zeker een kilometer of 15-20 afwijking...
Reply With Quote
Old 05-09-2011, 20:02
MauSeR35's Avatar
Volksforum QUATTRO Donor

Ja, maar een golf 1 en 2 teller worden nog mechanisch aangedreven. dus daar kan wel degelijk mechanische slijtage aan ten grondslag liggen. heeft een van mijn vrienden ook gehad met zijn golf 2.
Old 05-09-2011, 20:06
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
Ja, maar een golf 1 en 2 teller worden nog mechanisch aangedreven. dus daar kan wel degelijk mechanische slijtage aan ten grondslag liggen. heeft een van mijn vrienden ook gehad met zijn golf 2.

Daar heb je inderdaad een goed punt, even niet aan gedacht. Denk je dat ik bij het wormwieltje of bij de teller zelf moet gaan zoeken? Hij geeft een kilometer of 15 Ã* 20 te veel aan...
Reply With Quote
Old 05-09-2011, 20:33
MauSeR35's Avatar
Volksforum QUATTRO Donor

Dat weet ik niet, bij die maat van me is de hele tellerunit toen vervangen volgens mij en toen was het een stuk dichter bij de waarheid.. Kan misschien ook nog zijn dat de kabel moeilijk gaat of speling heeft bij de aansluitingen misschien.
Old 05-09-2011, 21:02
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by andy6446
Snelheidsmeter wijkt ook af maar dat doen de meeste auto's.
Zeg maar gerust, alle

Quote:
Deze miss meer dan de andere (tussen 10 en 15 kmh) maar ik heb nog geen auto gehad waar de snelheidsmeter correct zou aangeven (altijd iets minder dan de werkelijke kmh).
De meter geeft altijd iets méér aan. Wettelijk is vastgelegd dat de snelheidsmeter in elk geval niet te weinig mag aangeven.
Quote:
Aantal km's was wel altijd correct. Bandenmaat is ook juist voor deze auto dus het moet ergens anders aan liggen.
10-15% afwijking is fors. Ca. 6% is vrij normaal voor originele setup. Ik zou beginnen met checken of de juiste teller erin zit:

So erkenne ich die Wegstreckenzahl eines Tachos:
1. Zündung an
2. Trip-Knopf drücken und gedrückt halten
3. Zündung aus und wieder an
4. Trip-Knopf loslassen
5. es erscheint kurz eine '1' im Display und danach dann die Wegstreckenzahl.
6. Zündung wieder aus -> Tacho wieder normal
Reply With Quote
Old 06-09-2011, 13:18
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Romulus
Zeg maar gerust, alle

De meter geeft altijd iets méér aan. Wettelijk is vastgelegd dat de snelheidsmeter in elk geval niet te weinig mag aangeven.
10-15% afwijking is fors. Ca. 6% is vrij normaal voor originele setup. Ik zou beginnen met checken of de juiste teller erin zit:

So erkenne ich die Wegstreckenzahl eines Tachos:
1. Zündung an
2. Trip-Knopf drücken und gedrückt halten
3. Zündung aus und wieder an
4. Trip-Knopf loslassen
5. es erscheint kurz eine '1' im Display und danach dann die Wegstreckenzahl.
6. Zündung wieder aus -> Tacho wieder normal

ok,
ik zal deze stappen doorlopen maar wat heb ik daar aan?
wat betekend die "1" en wat is "Wegstreckenzahl"?
Reply With Quote
Old 07-09-2011, 08:41
Forum Regular

Quote:
ik zal deze stappen doorlopen maar wat heb ik daar aan?
wat betekend die "1" en wat is "Wegstreckenzahl"?

Hiermee kun je achterhalen of het juiste type teller in je auto zit. Er zijn voor de Golf III een twintigtal verschillende tellers gebruikt, zie http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm

Elke teller hoort bij een bepaalde combinatie van motor en versnellingsbak. Vanuit de bak krijgt de km-teller (simpel gezegd) in regelmatige afstanden een puls om de afgelegde afstand en de snelheid te bepalen. Het Wegstreckenzahl is een maat voor de afstand tussen de pulsen. Deze ligt vast in de teller en moet matchen met de versnellingsbak en bandenmaat. Als iemand in de afgelopen 14 jaar in jouw Golf een andere teller heeft gemonteerd (bijv. vanwege toerenteller of MFA) maar niet naar het Wegstreckenzahl heeft gekeken, kan zo'n afwijking ontstaan. Waar de "1" voor staat, weet ik niet.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules