#1
|
||||
|
||||
Elektrische verbindingen maken
*Moeilijkheidsgraad: 2 (1 t/m 5, 1 = makkelijk 5 = uiterst ingewikkeld)
*Benodigd (speciaal) gereedschap: goeie soldeerbout, 60/40 soldeer, striptang, kniptang *Benodigde onderdelen: goed koperdraad *Benodigde technische gegevens (denk aan afstelgegevens): geen *Geschat tijdsbestek: als je het eenmaal door hebt, 2 minuten per verbinding. Ik merk dat veel mensen tegen vragen / problemen aanlopen als het om de touwtjes gaat, nu ook onze hobbyprojecten vaker en met meer elektronica uitgerust worden is het van groot belang dat de verbindingen die noodzakelijk zijn om te maken, goed gemaakt worden. Ik begin bij het begin: een soldeer verbinding maken in bijvoorbeeld de kabelboom naar je dashboard. Ik gebruik zelf een oude Weller Magnastat, maar ieder station waarvan je zeker weet dat ie continu 370 graden Celsius is, is goed. Belangrijk is dat er een goeie punt aan zit, met het oog op kleine soldeer werkjes heb ik er altijd een puntstift op zitten. 3 belangrijke dingen; 1: Soldeer in de verhouding 60% Tin & 40% Lood of liever nog 63%/37%, dit soldeer is Eutectisch en dat wil zeggen dat het bijna direct van vloeibaar naar vast gaat, meer kans op slagen van je verbinding dus 2: Een goeie striptang en kniptang, dus niet die 2 waar opa vroeger nog spijkers mee afknipte, maar fatsoenlijk spul dat werkt. 3: Strip je draden 10mm aan, meer is overbodig, minder werkt lastig. Nu gaan we de uiteinden alvast vertinnen, de punt van soldeerbout mag een klein beetje tin erop hebben, maar geen druppels eraan a.u.b. alle soldeer die er teveel aan je bout zit kruipt op het moment van vloeien namelijk door de capilaire werking tussen de draadjes als een dolle. Dit klinkt goed, maar tin onder de isolatie willen we niet. Misschien wordt deze verbinding straks wel regelmatig bewogen en die tin onder de isolatie zorgt voor een grotere kans op breuk. Allebei vertind en klaar voor gebruik, alleen heb je eigenlijk 3 handen nodig om dit te doen, maar daar is een trucje voor, wat ook nog eens voor een mechanisch sterkere verbinding zorgt. Strip een goede draad 5cm aan. Pak 3 tiertjes en draai deze op als een vuilniszak binder. Maak er deze lasso van en zorg dat het uiteinde haaks om staat, dit is makkelijker straks met samenbinden. Neem de draden samen en steek ze zo door de lasso, draai die aan totdat je een mooie stevige verbinding hebt, als de draadjes echt niet willen kan je er ook 2 gebruiken. Pak de soldeerbout, maak hem schoon, want die soldeer die er al 5 minuten aan zit is al aardig uitgedampt, houd hem tegen de verbinding aan, klein beetje soldeer toevoegen en klaar! Op het moment dat je je bout weg haalt is het belangrijk dat soldeer zo snel mogelijk stolt voordat de verbinding beweegt, dit hebben we deels ondervangen door het geheel op te binden met de koperen lasso, maar je kunt eenvoudig helpen door even flink HARD te blazen, als je verbinding glimt als ie klaar is, issie goed, anders niet. Knip de rest van de lasso zo kort mogelijk op de verbinding af. In een kabelboom is dit de beste oplossing; krimkous Voor buiten het interieur kan dit ook wel, wel op plaatsen waar er toch mechanische belasting is, is het aan te bevelen je pas gemaakte verbindingen ook nog te beschermen met zelf vulkaniserende tape. Dit is plakband wat niet plakt, maar samen smelt tot 1 geheel en mechanisch erg goeie bescherming biedt tegen schuren en stoten. Verkrijgbaar van verschillende merken en in verschillende kleuren. Let op dat soldeerdamp uiterst schadelijk voor je is, hoe lekker het ook ruikt, zorg voldoende ventilatie of zelfs afzuiging als je een marathon gaat doen Volgende post zal ik iets over krimpverbindingen proberen te vertellen, met bijbehorende tips en foto's.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Last edited by Audi1981 : 24-07-2011 at 19:38. |
#2
|
||||
|
||||
Erg goed verslag!
Zo horen draden doorverbonden te worden
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#3
|
||||
|
||||
netjes! als je idd soms ziet hoe de boel aan elkaar geknupt word....
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#4
|
|||
|
|||
Goeie, ik heb mijn soldeertechniek ook lichtjes aangepast ahv een tip van je in een ander forum.
Eerlijk gezegd is deze manier handiger, echter niet altijd toepasbaar. Credits gaan naar www.instructables.com: 1: 2: 3: 4: Die kun je dan heel eenvoudig afsolderen. (owja, krimpkous niet vergeten ) Last edited by Melvin : 26-05-2016 at 00:51. |
#5
|
||||
|
||||
Zo doe ik het ook altijd , ook een goede manier.
Maar wel interessant topic ,en leerzaam voor de mensen onder ons die het solderen nog niet echt goed onder de knie hebben !
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Jouw techniek is zeker ook in orde, het gaat erom dat iedereen leert wat er allemaal bij komt kijken en wat je in je achterhoofd moet houden.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Last edited by Audi1981 : 24-07-2011 at 21:37. |
#7
|
||||
|
||||
goeie how-to!
ik begin altijd alleen met de krimpkous erom heen te doen |
#8
|
||||
|
||||
Krimpverbindingen maken
*Moeilijkheidsgraad: 1 (1 t/m 5, 1 = makkelijk 5 = uiterst ingewikkeld)
*Benodigd (speciaal) gereedschap: striptang, kniptang *Benodigde onderdelen: krimpstekkers *Benodigde technische gegevens (denk aan afstelgegevens): geen *Geschat tijdsbestek: nihil Zo, eens wat tijd gemaakt om foto's te schieten en een verhaal over krimpverbindingen te maken. Iedereen hier (of toch bijna iedereen) zal al wel eens een draad gerepareerd of een radio ingebouwd hebben, welnu meestal gaat dit goed, maar soms kom je dingen tegen waarvan de gene die dát voor elkaar heeft gekregen heel diep onder een steen zou moeten kruipen Ik heb uitgebrande kabelbomen gezien omdat verbindingen niet goed gemaakt waren en zogenaamd defecte regelunits omdat er even een paar lampjes bijgezet waren (was gelukkig maar een zekering defect, maar de dealer had de ecu al besteld ) Dus: dit heb je ongeveer nodig: Kniptang, striptang, krimptang, krimpstekkers Eventueel: cijfertape, isolatietape De stukjes testdraad zijn 0.75mm2 / 1.5mm2 / 4mm2 zeer gangbaar en afdoende voor de meeste klussen in en rond de auto. Hét onderwerp van vanavond; de stekkers! Verkrijgbaar van allerlei soorten makelij en in verschillende materialen. Hier zie je links een variant van een fabrikant die het begrepen heeft; gemaakt van aluminium en met een lipje dat aangeeft hoe ver je draad mag steken. Die ernaast is een goedkopere soort; gemaakt van vertind koper en met een duidelijk grotere tolerantie gefabriceerd. De isolatie is wat harder en zal sneller scheuren. Andere kant van het verhaal is dat de prijs ook wat verschilt Draad aanstrippen en even passen, 10mm is bij deze stekkers de maat, maar het kan zo maar per merk verschillen. De tiertjes raak je niet aan! Dus niet opdraaien e.d. gewoon recht laten, als je ze opdraait heeft de krimpstekker er minder grip op en trek je de draad er makkelijker uit. Let ook op dat de draad die ik nu gebruik wel het absolute minimum aan dikte is voor dit schoentje, grof gezegd mag je de helft van de maximum dikte nog gebruiken. Rood is tot 1.5mm2 / blauw tot 2.5mm2 / geel tot 4mm2. Goed zichtbaar; één keer op de isolatie, één keer op het koper. Daarom zijn tangen die maar één keer tegelijk knijpen ABSOLUUT ONGESCHIKT voor het maken van dit soort verbindingen. En daar is onze verse krimpverbinding! met de vorm van een halve infinity (oneindig) zit je goed, het maximum aan draadoppervlak maakt contact met de stekker en de treksterkte is ook optimaal. Alle drie de varianten van een standaard krimpstekker op een rij, voor gebruik buiten het interieur werk ik ze altijd zo af; Als je geen dure waterdichte stekkers voorhanden hebt en toch wat moet verbinden, krimpkous om zowel de mannelijke als de vrouwelijke kant en het vrouwtje vol met vaseline (zuurvrije welteverstaan ) en stekkeren maar! Mag de verbinding vast blijven dan gewoon solderen natuurlijk Soms heb je bedrading die zwart ziet van de corrosie en niet meer te solderen is, ik heb zoiets bij een Jetta mk1 aan de hand gehad, het leek wel of die ooit in een sloot was gereden met kerst en er in het nieuwe jaar pas weer uit gehaald was..... Als je dan geen complete kabelboom wilt gaan vervangen en hoever je je draad ook inkort, hij zwart blijft, is er dit: Bij mijn leverancier noemen ze dit de "duraseal" en nee, goedkoop zijn ze niet Het principe is hetzelfde als een doorverbinder, iets wat we allemaal wel eens gebruikt hebben en die eigenlijk alleen goed zijn om de kachel mee aan te maken. Je verwerkt ze hetzelfde, alleen knijp je deze over de lengte van het koper helemaal plat, er zit namelijk een hoeveelheid wax in die vrijkomt als je de fohn of brander erop zet. Met een fohn of brandertje warm je van het MIDDEN uit naar buiten toe totdat de huls volledig gekrompen is, het is namelijk een soort krimpkous met een krimpverbinding in het midden. Je verwarmd door tot de wax aan de uiteinden eruit komt en alles mooi aan sluit, de verbinding is dan klaar maar moet nog even afkoelen. Als dat gebeurd is, is de verbinding waterdicht en bijna overal tegen bestand . Wel prijzige verbindingen trouwens Ga je in grote bomen hakken en kleuren door elkaar halen, dan is dit een onmisbaar dingetje om te hebben; tape met cijfers van 0 tot 9, plakt altijd en overal en zelfs je schema opstellen is een peuleschil Mocht je met kroonsteentjes MOETEN werken, of met terminals, dan is blank draad onder een schroefje uit den boze, je verbinding komt altijd vanzelf weer los en slecht contact geeft overgangsweerstand wat gelijk staat aan warmteontwikkeling en zelfs brand als het lang duurt, adereindhulzen als hierboven zijn daarom dan ook eerder een must dan een luxe....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Last edited by Audi1981 : 27-07-2011 at 22:28. |
#9
|
||||
|
||||
Dank voor deze duidelijke how-to!
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
allemaal nuttige tips hier zeg!
Krimpstekkers kun je ook met een kniptang dichtzetten (niet de juiste methode, maar een krimptang is niet altijd voorhanden) Zolang je eerst de isolatie vastzet en dan de koper, kan er niet veel misgaan. Dat lassotje vind ik een hele goede methode! Zeker als je in de auto werkt, waar de draden vaak bungelen in een bepaalde positie en je dus eigenlijk 3 handen nodig hebt voor het werk te kunnen doen. Wel nog even een vraagje over die adereindhulzen. Ik heb een versterker, en daar zitten 10mm2 kabels voor de voeding in. Probleem is dat ik daar nog niet van die adereindhulzen voor heb kunnen vinden. Bij die versterker kun je namelijk geen vorkjes gebruiken (zoals gebruikelijk) maar is t een soort grote kroonsteen. Iemand een idee hoe ik dat het beste kan oplossen? Want die kabels gaan af en toe wel eens losser zitten (ookal zit de sub vast)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Nee kan niet, Drie keer over een drempel heen rijden en de draad is los. Als je het dan al op de verkeerde manier doet, soldeer dan het stekkertje nog even na aan de kabel. Doe ik sowieso altijd bij alle stekkers die in de motorruimte komen. Hier, tangetje kost nog geen €20, is niet het echte werk maar wel stukken beter. http://www.coaxcombikabel.nl/index....-krimptang.html
__________________
"73 Käfer |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
1: Draad vertinnen 2: Als het een soort kroonsteen is, kan je dus wel een adereindhuls gebruiken voor een 10mm2 kabel 3: Het lijkt me dat een beetje versterker (qua vermogen dus) wel goeie terminals heeft zodat je dit probleem niet hebt. Ik heb al redelijk wat versterkers ingebouwd en niet allemaal topspul, maar voor het amperage wat ie trok toch altijd wel de juiste maat erin gekregen. Suc6!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
||||
|
||||
Ik kan geen adereindhulzen vinden voor 10mm2. Heb daar speciaal voor nagevraagd bij de automaterialenzaken in de buurt, zelfs bij een audio specialist!
Tis trouwens een blaupunkt versterker van 240 watt. En niet de jongste meer. Dus vandaar dat er nog een oud systeem op zit. Overigens, principe van de kniptang is gebaseerd op deze tang: http://www.toolstation.nl/images/li...ebbig/68764.jpg welke vaak meegeleverd word bij van die assortimentsdozen. Zeg ook niet dat het de juiste methode is. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Vaak wel nog eens vastsolderen aan het schoentje ja (zeker bij grotere exemplaren) Ook na 3 drempels nie los hoor. Kan er behoorlijk hard aan trekken voor ik ze kapottrek.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#15
|
|||
|
|||
die "duraseals" hebben wij op het werk liggen met tin in. gewoon de 2 draden erin steken en met een brandertje de tin en krimkous smelt en je hebt een perfect geïsoleerde verbinding. wij gebruiken deze verbindingen voor sensoren in een koeltrailer. temp. tussen de 30 en -30 graden met veel vocht en je hebt er geen miserie mee!
|
#16
|
||||
|
||||
Dat zijn soldeersplice's, gebruiken ze in de luchtvaart ook. Mooi spul
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
jaja, conrad. Moet je wel voor minimaal 25 euro bestellen anders betaal je je blauw aan verzendkosten, en ik heb er sowieso maar 2 nodig.. Los vind ik ze niet, alleen per 12 of 100 en das veel te veel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
inderdaad wel duur volgens men chef |
#19
|
||||
|
||||
Scotchblokjes vervangen
*Moeilijkheidsgraad: 2 (1 t/m 5, 1 = makkelijk 5 = uiterst ingewikkeld)
*Benodigd (speciaal) gereedschap: striptang, kniptang, soldeerbout *Benodigde onderdelen: krimpkous, soldeer *Benodigde technische gegevens (denk aan afstelgegevens): geen *Geschat tijdsbestek: hangt er vanaf hoeveel draden je moet doen Na aanleiding van een vraag over het uitbannen van scotchblokjes in je trekhaak kabelboom (of wat voor boom dan ook, die dingen horen in de vuilnisbak) heb ik even aan de hand van een paar foto's een kleine how-to gemaakt hoe je dit in je kofferbak weer netjes kan krijgen. Het onderwerp van vandaag; Deze ondingen krijg je bij iedere universele trekhaak kabelset en da's jammer. Als je zo'n blokje verwijderd ziet je draad er zo uit; De isolatie is doorgesneden, maar het belangrijkste zie je niet; Zelfs bij een 0.75mm2 draad zijn er tiertjes doorgesneden. Het klinkt vreemd maar je gaat extra lampen laten branden op hetzelfde draadje en tegelijkertijd maak je de draad dunner. Het beste is om alles even eruit te snoeien en te beginnen met schoon aangestripte draden; De originele draden van bijvoorbeeld het achterlicht zijn hier kort aangestript, de draad van de trekhaakbekabeling wat langer. Deze draden zijn meestal toch lang genoeg. Schuif over de draad vanaf je lichtschakelaar/zekeringkast een stukje krimpkous. We maken even een soldering tussen de 2 originele draden en 'wrappen' daar de extra draad omheen; Even aan tippen met de soldeerbout; Krimpkous erover; Klaar is de afsplitsing voor een trekhaak, radio of signaal voor een extra paar lampen via een relais aan te sturen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#20
|
|||
|
|||
Op www.steilheck.nl (Polo 86c forum) een linkje naar dit topic geplaatst
__________________
|