#261
|
||||
|
||||
De uitlaat laat ik voorlopig zo, er past niet echt een andere demper op...
__________________
Quote:
|
#262
|
||||
|
||||
Zo, nog ff verder gegaan met de radiateur.
Ik wilde aan de andere zijde (de blazende zijde) van de radiateur ook een fanshroud, maar dan eentje van eigen ontwerp. Omdat de uitlaatdemper en een groot gedeelte van de uitlaat vlak onder de radiateur loopt, heb ik een fanshroud gemaakt met een overhangende lip. Deze lip houdt hopelijk voor een groot gedeelte de hitte van de uitlaat tegen waardoor de fans alleen maar koele lucht van buiten aanzuigen. Nu wordt de radiateur knap dik, vanwege de dikkere radiateur maar ook dat er nu 4 fans aanhangen. Maar wat niet past, maken we pas dus de radiateur heeft zijn nieuwe plaatsje gevonden: Past precies Aanzicht van de blazende fans, die de koellucht door de uitsparing achter het kentekenplaat aanzuigen. Wellicht overkill, maar staat wel leuk zo, 4 slimfans
__________________
Quote:
|
#263
|
||||
|
||||
Netjes!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#264
|
||||
|
||||
Heb net je hele topic doorgelezen.
Wat een werk, dik respect Hele mooie bus en leuk om te zien dat je al je werk zelf doet. Keep up the good work
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#265
|
|||
|
|||
Eerlijk gezegd zou ik de fans anders ophangen, nu heb je een groot gedeelte van je radiateur geblokkeerd met de alu-platen, dat is ook niet wat! Je hebt speciale pinnen die je door de radiateur heen steekt en anders is het wellicht beter om strookjes alu te gebruiken naar de boutjes? Of lukt dat niet?
|
#266
|
||||
|
||||
daar ben ik het wel mee eens, heb je zo'n grote radiateur, blokkeer je al dat koeloppervlak...
|
#267
|
||||
|
||||
Ja en nee.
je krijgt zo een soort van gesloten (geforceerde) lucht koeling. koel capaciteit van de 4 ventilatoren moeten dan hoger of gelijk zijn aan 2 ventilatoren en 1 open zijde waar lucht door/langs kan stromen. en gezien de plaats waar de radiateur zit, zal er weinig koel lucht stromen.
__________________
Audi A4 Avant Porsche 944 |
#268
|
||||
|
||||
Quote:
Dit is idd de reden waarom ik er een dichte kast van gemaakt heb, de radiateur hangt totaal niet in de rijwind.
__________________
Quote:
|
#269
|
||||
|
||||
maar dan heb je door de lamellen alleen luchtverplaatsing ter plekke van de ventilatoren, en dat is maar een heel klein oppervlak tov de hele radiator
|
#270
|
|||
|
|||
Idd, het koelt ook al al komt er geen wind langs. Het is gewoon belangrijk dat het de warmte kwijt kan en je isoleert die warmte nu behoorlijk...
|
#271
|
||||
|
||||
als de bovenste 2 fans blazen tegen de radiator en de andere 2 aan de andere kant zuigen.
dan heb je een behoorlijke lucht verplaatsing. vooral als dit dan middels de behuizing ook nog eens een geforceerde verplaatsing is. althans dat is simpele logica in mijn ogen.
__________________
Audi A4 Avant Porsche 944 |
#272
|
||||
|
||||
in principe wel, maar de radiator bestaat uit lamellen, die nu per stuk afgesloten zijn aan beide kanten. Dus alleen waar er een fan voor en achter zit is wordt geforceerd gekoeld en bij de rest van het radiator-oppervlak staat de lucht stil
|
#273
|
||||
|
||||
net niet, ik denk dat er tussen de behuizing van de fans en de lammelen wel een kleine ruimte zit.
in dat geval heb je altijd een lucht verplaatsing daar, indien de behuizing strak tegen de lamellen aan zit dan heb je volledig gelijk. of de luchtverplaatsing voldoende is bij de overige lamellen zal in de praktijk wel ondervonden worden. wat ik zo zie en schat is dat het voldoende zal zijn. beter als met de standaard radiateur. maar dit is een schatting op oog.
__________________
Audi A4 Avant Porsche 944 |
#274
|
|||
|
|||
Het zoekt de makkelijkste weg dus de lucht buiten de gaten van de fans zal toch echt voornamelijk stilstaan, want de geforceerde lucht wordt er bij fan 1 ingeblazen en bij fan 2 rechtstreeks uitgetrokken. Krijgt weinig kans om door de rest van (inmiddels gesloten) behuizing te gaan. Het zal best koelen zo hoor, maar er is meer dan alleen luchtverplaatsing. Straling en lucht die weg kan ipv gevangen zit doet ook wel wat
|
#275
|
||||
|
||||
juist door de warme en koude lucht krijg je daar een lucht verplaatsing.
door dat er koele lucht in geblazen word en aan de andere kant weer weggezogen. blijf je een klein verlies overhouden aan koele lucht die tegen de lamellen aanknalt en er nier zo snel door heen gaat. deze verspreid zich naast de fans. die koele lucht komt in aanraking met warme lucht en gaat een wissel werking aan en de lucht gaat verplaatsen. aan de andere kant kunnen de fans niet alle lucht door de lamllen heen zuigen die dus ook minimale overcapaciteit. deze begint lucht weg te zuigen naast de fans. dus ook naast de fans zal er een lucht verplaatsing stroming plaats gaan vinden. niet zoals op de plaats waar de fans zitten, maar hoogst waarschijnlijk wel voldoende. net nog eens foto`s opnieuw bekenen en lijkt mij dat de fans alleen al bijna het hele oppervlak in beslag nemen. leuke discussie dit
__________________
Audi A4 Avant Porsche 944 |
#276
|
||||
|
||||
dat ben ik dus niet met je eens, op deze foto zie je goed dat de fans maar een deel van het totale oppervlak afdekken;
op deze foto zie je dat de afdekking strak tegen de radiateur zit, dus koele lucht geen kans heeft om in de hoeken te komen: Een schroud op een bepaalde afstand van de radiateur heeft veel nut, dan benut je het complete oppervlak. Als je de andere kant dan afsluit werk je dat alleen maar tegen.. Natuurlijk zal het redelijk koelen met 4 fans, maar het kan veel beter voor 6-700 euro onkosten Last edited by Marcski : 25-07-2011 at 14:43. |
#277
|
||||
|
||||
hier zit toch echt ruimte tussen lijkt mij.
ik vermoed dat de ruimte tussen plaat en lamellen een kleine 10mm bedraagt. gezien de omgezette kanten (waar de tagplaat gemonteerd zit. ook hier zie je ruimte zitten tussen plaat en lamellen. is niet veel, geef ik toe, maar misschien net genoeg. Ik zeg ook niet dat het niet beter kan, maar gezien de ruimte... lijkt me dit een goede oplossing. en de praktijk zal het uitwijzen.
__________________
Audi A4 Avant Porsche 944 |
#278
|
||||
|
||||
Ligt het nu aan mij of ben je bezig koellucht van achter naar voren aan te zuigen ? Dat zou me zeer verbazen omdat je dan;
A: tegen de rij wind onder en langs het blok aan het blazen bent B: de motor omspoelt met warme lucht van je radiateur C: door een kleinere opening aan het aanzuigen bent dan aan het blazen Wat me beter lijkt is de richting even omdraaien; je fans zuigen dan lucht rond het blok omhoog, wat je blok koeler houd. De rijwind komt daardoor om je blok heen en helpt de fans met de lucht afvoeren door de kleinere opening, wat ook nog eens makkelijker gaat omdat de lucht uit de fans als een bepaalde snelheid (=energie) heeft, i.p.v. dat ze lucht door een kleine opening moeten trekken tegen de rijwind in....
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#279
|
||||
|
||||
Ow wat een heerlijke discussie dit!
@4rings: bedankt voor jouw posts, nu hoef ik het niet meer te onderbouwen @Marcski: Dit is gezichtsbedrog... De aluminiumplaat bedekt de boven en ondertanks van de radiateur, de fans beslaan bijna het totale oppervlak van het koelblok. Deze plaat zweeft ook ruim 1.7 cm boven het koelblok (net als de fanshroud aan de andere kant), en is afgeseald aan alle zijkanten met rubberenstrips. Wat 4rings al aangaf, ik wil de boel echt geforceerd koelen met behulp van deze shrouds. Ik merkte bij langere stukken dat het onder de 'motorkap' knap heet wordt en dat de fans de warme motorlucht circuleerde door de radiateur heen... niet goed dus. @Audi1981: ik ben idd koellucht van achter naar voor aan het blazen, dus tegen de rijwind in. Even mijn motivatie: A: rijwind komt niet in mijn motorruim, zeker niet nu ik de voorkant nog een 2 cm omlaag geschroefd heb. Ik heb dit getest samen met een maatje van mij, hij sturen en ik achterin de bak. Heb toen een simpel velletje A4 papier gepakt en tijdens het rijden (we reden circa 50 kmpu) het papier op verschillende plaatsen in de motorruimte vast gehouden, om te zien of dat er rijwind werd opgepikt. Helaas praktisch niets, behalve als ik het velletje papier ter hoogte van de straat hield. Er was eerder sprake van een soort werveling, want het papiertje wapperde alle kanten op, dus zeer ongecontroleerd en dus ongeschikt om als rijwind te fungeren. B: ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, maar als je in een auto kijkt waar de motor wel voorin hangt dan is het heel normaal dat de radiateur voor de motor hangt. Door de rijwind wordt de motor ook omspoelt met warme lucht... C: dat klopt en geniet zeker niet mijn voorkeur, maar ik vind het zonde om mijn motorklep helemaal te verpesten en om nu zonder motorklep te rijden vind ik al helemaal geen gezicht. De 3 reden van de shrouds is heel simpel en hopelijk heel doeltreffend: 1. warmte van de motor & uitlaat zoveel mogelijk bij het koeloppervlak vandaag houden 2. gerichter koelen, de wervelingen in de motorruimte van de zgn. rijwind elimineren 3. steentjes die door mijn achterwielen in de motorruimte worden gelanceerd bij het koeloppervlak weghouden.
__________________
Quote:
|
#280
|
||||
|
||||
Quote:
Mee eens, maar als je nu lucht in je motor ruimte brengt, die er vervolgens weer uit moet tegen de stroom in, kun je toch net zo goed die stroom lucht die onder je bus door gaat "optillen" en voor een deel door je radiateur trekken? Die opwarming door het blok valt wel mee en koelen doet het eigenlijk toch wel denk ik.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|