#1
|
|||
|
|||
Onsteking afstellen, merktekens vliegwiel
Beste mensen,
ik ben bezig m'n onsteking te vervangen. Ik had van de oude netjes de rotorpositie gemerkt, overgenomen op de nieuwe en gemonteerd. Blijkbaar is er toch iets verschoven want de motor wil niet aanslaan. Nu zou ik graag de merktekens in het vliegwiel willen opzoeken, maar hoe kan je het vliegwiel verdraaien? Ik dacht aan de v-snaar te demonteren en de distributieriem proberen te draaien met hand..? Ik hoor het graag, GR. Dj |
#2
|
||||
|
||||
Heb je niet toevallig het asje een halve slag gedraaid? Ontsteking kan je namelijk op 2 manieren monteren..
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Ik geloof het niet, heb er namelijk wel naar gekeken. Het zou gebeurd kunnen zijn tijdens het demonteren van de oude. Die was namelijk even oud als de auto zelf en zat erg vast. Ik heb voorderest een stroboscoop lamp en alles, maar zolang die niet loopt kan ik er weinig mee . |
#4
|
|||
|
|||
V snaar hoef je niet te demonteren, die kan gewoon op de krukasbout een dop met ratel zetten en zo de boel verdraaien.
|
#5
|
||||
|
||||
Je rotor moet iig dezelfde kant op wijzen als dat hij deed toen je de oude demonteerde. Als hij dat wel doet, dan zou hij wel moeten lopen...desnoods met een klein beetje linksom/rechtsom draaien. Stekkertje van de Hall-Gever wel weer aangesloten? En bougiekabels in juiste volgorde?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
|||
|
|||
Gewoon je krukaspoelie draaien tot dat de riem op tijd staat, vervolgens zet je de rotor van de ontsteking richting de markering.
|
#7
|
|||
|
|||
Bedankt voor de snelle reacties:
D_wieleman: oke, dat klinkt makkelijk. Het zekere voor het onzekere, de krukasbout, zit daar de poelie van de vsnaar overheen of is die pas zichtbaar als ik de distributiekap verwijder? Rene: Hallgever is en bougies zijn correct aangesloten. Ik heb nog niet aan de onsteking lopen draaien |
#8
|
||||
|
||||
je kan gewoon draaien aan die dikke bout midden in je poelie...dit is de krukasbout. De poelie zit daar overheen geschoven. Draaien totdat je je merkteken op het vliegwiel tegenkomt..dan het huis van de ontsteking verdraaien tot de rotor naar het merktekentje op de rand wijst (merkteken geeft cilinder 1 aan).
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#9
|
|||
|
|||
Oke bedankt iedereen voor de duidelijke uitleg. Ik heb de merktekens gevonden. Hij loopt weer, nu alleen nog afstellen met stroboscoop. Welke kant draait het vliegwiel op? Met de klok klok mee? Ivm met de 2 merktekens, welke de 0 en welke -6 graden is. Groeten,
DJ |
#10
|
||||
|
||||
Draait met de klok mee...mooi dat hij weer loopt
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#11
|
|||
|
|||
Helemaal tevreden . Nogmaals mijn complimenten voor de hulpvolle reacties! Om nog even terug te komen op het onsteking verhaal. Ik bekeek net de oude onsteking, en tot mijn verbazing bleek er aan de achterkant gezien, een aansluitpunt te zitten voor een aarde connectie. Bij mijn golf was die eerst ook niet aangesloten..
Zit die aarde connectie ook op de nieuwere types onstekingen? Of is dat tegenwoordig intern geregeld ? |