Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-06-2011, 17:56
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default Onsteking afstellen, merktekens vliegwiel

Beste mensen,

ik ben bezig m'n onsteking te vervangen. Ik had van de oude netjes de rotorpositie gemerkt, overgenomen op de nieuwe en gemonteerd. Blijkbaar is er toch iets verschoven want de motor wil niet aanslaan. Nu zou ik graag de merktekens in het vliegwiel willen opzoeken, maar hoe kan je het vliegwiel verdraaien? Ik dacht aan de v-snaar te demonteren en de distributieriem proberen te draaien met hand..? Ik hoor het graag,

GR. Dj
Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2011, 17:57
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Heb je niet toevallig het asje een halve slag gedraaid? Ontsteking kan je namelijk op 2 manieren monteren..
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2011, 18:04
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Quote:
Originally Posted by René
Heb je niet toevallig het asje een halve slag gedraaid? Ontsteking kan je namelijk op 2 manieren monteren..


Ik geloof het niet, heb er namelijk wel naar gekeken. Het zou gebeurd kunnen zijn tijdens het demonteren van de oude. Die was namelijk even oud als de auto zelf en zat erg vast. Ik heb voorderest een stroboscoop lamp en alles, maar zolang die niet loopt kan ik er weinig mee .
Reply With Quote
  #4  
Old 23-06-2011, 18:09
d_wieleman d_wieleman is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 86
Default

V snaar hoef je niet te demonteren, die kan gewoon op de krukasbout een dop met ratel zetten en zo de boel verdraaien.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-06-2011, 18:09
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Je rotor moet iig dezelfde kant op wijzen als dat hij deed toen je de oude demonteerde. Als hij dat wel doet, dan zou hij wel moeten lopen...desnoods met een klein beetje linksom/rechtsom draaien. Stekkertje van de Hall-Gever wel weer aangesloten? En bougiekabels in juiste volgorde?
Reply With Quote
  #6  
Old 23-06-2011, 18:11
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Gewoon je krukaspoelie draaien tot dat de riem op tijd staat, vervolgens zet je de rotor van de ontsteking richting de markering.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-06-2011, 18:16
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Bedankt voor de snelle reacties:

D_wieleman: oke, dat klinkt makkelijk. Het zekere voor het onzekere, de krukasbout, zit daar de poelie van de vsnaar overheen of is die pas zichtbaar als ik de distributiekap verwijder?

Rene: Hallgever is en bougies zijn correct aangesloten. Ik heb nog niet aan de onsteking lopen draaien
Reply With Quote
  #8  
Old 23-06-2011, 18:24
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

je kan gewoon draaien aan die dikke bout midden in je poelie...dit is de krukasbout. De poelie zit daar overheen geschoven. Draaien totdat je je merkteken op het vliegwiel tegenkomt..dan het huis van de ontsteking verdraaien tot de rotor naar het merktekentje op de rand wijst (merkteken geeft cilinder 1 aan).
Reply With Quote
  #9  
Old 23-06-2011, 19:51
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Oke bedankt iedereen voor de duidelijke uitleg. Ik heb de merktekens gevonden. Hij loopt weer, nu alleen nog afstellen met stroboscoop. Welke kant draait het vliegwiel op? Met de klok klok mee? Ivm met de 2 merktekens, welke de 0 en welke -6 graden is. Groeten,

DJ
Reply With Quote
  #10  
Old 23-06-2011, 20:17
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

Draait met de klok mee...mooi dat hij weer loopt
Reply With Quote
  #11  
Old 23-06-2011, 23:01
Djdewit Djdewit is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 195
Default

Helemaal tevreden . Nogmaals mijn complimenten voor de hulpvolle reacties! Om nog even terug te komen op het onsteking verhaal. Ik bekeek net de oude onsteking, en tot mijn verbazing bleek er aan de achterkant gezien, een aansluitpunt te zitten voor een aarde connectie. Bij mijn golf was die eerst ook niet aangesloten..

Zit die aarde connectie ook op de nieuwere types onstekingen? Of is dat tegenwoordig intern geregeld ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum