#1
|
||||
|
||||
Welke olie
Hallo,
Ik heb olie gekocht 5w 40 full syntheties voor mijn 1800 gti dx. Nu hoor ik dat dit er waarschijnlijk niet in mag klopt dit? En welke olie mag ik evt wel gebruiken? Het gaat om een motor van 85. Groet, Arno
__________________
Golf cabrio mk1 85 Golf cabrio mk1 82 Ducati ss750 01 |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
5W is wel dun voor je hydrostoters. Je kunt het proberen, krijg je bijgeluiden weer terug naar 10W40. |
#3
|
|||
|
|||
Als je een vroege DX hebt heb je gewoon een mechanische kop dan gaat het wel.
|
#4
|
||||
|
||||
Thanks voor de reacties maar ik begrijp dat ik dus beter gewoon voor de 10w40 moet gaan gaan. Dit is veiliger?
__________________
Golf cabrio mk1 85 Golf cabrio mk1 82 Ducati ss750 01 |
#5
|
||||
|
||||
10w40 moet er in
|
#6
|
||||
|
||||
10w40 gaat bijna overal in, moet al echt een oudje zijn dat dr nog mineraal oid in moet, en echt splinternieuw is glf ik allemaal 5w40
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#7
|
||||
|
||||
Vroeg me ook af wat voor olie ik in me DX mechanisch 1983 kan doe.
En hoeveel gaat er precies in het blok hij staat nu leeg |
#8
|
|||
|
|||
ik gooi er nu steeds 10W60 Valvolline in , vroeger 15W50 maar dat is te dik in dit koude klimaat.
Ververs de olie voor de auto de stalling ingaat, incl. filter gaat er bij mij 4,0 liter in. Heb met beide soorten totaal geen olie verbruik. grtn yal |
#9
|
||||
|
||||
merk trouwens wel dat de oliedruk met 10w40 wat minder wordt als de auto warm wordt... maar dat zal wss slijtage van de oliepomp zijn ?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project] Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily] Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily] |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Dat hoort zo De viscositeit verandert als de olie warm wordt, de olie wordt dunner. Dunne olie zorgt voor een lagere oliedruk.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt gaan we dat maar eens proberen |
#12
|
||||
|
||||
vol synthetisch mag je nooit in een "oud" blok gebruiken tenzij het altijd al synthetisch gedraaid heeft.
dit heeft mee te maken dat met synthetische olie alle kleine vuile deeltjes los komen en je oliekanalen kunne verstoppen.
__________________
GAAANK is allez Remme is angst |
#14
|
||||
|
||||
10w40 Magnatec high mileage van Castrol betere olie is het niet voor oudere motoren.
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. |
#15
|
||||
|
||||
Nieuwere auto moeten allemaal 5W hebben, oudere autos zijn beter met 10W en ik denk dat een golf MK1 onder de oudere valt
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn eigen Golf 1 met 1500 JB blok en automaticbak gooi ik na de winterstop, dus bij elk begin van 't nieuwe seizoen 10 W 40 van 't merk Comma (dat is het huismerk van de doe het zelf garage waar ik altijd ga) erin. Tot op 'n zwetende klepdekselpakking eigenlijk geen problemen met deze soort gehad, maar in het Duitse Golf 1 IG forum wordt aangeraden om om voor 'n Golf 1 i.p.v. 10 W 40 toch 't wat dikkere 15 W 40 te nemen, zou minder neigen tot lekkages/zweten als 10 w 40, misschien is die soort dus wel de oorzaker geweest van de lekkende klepdekselpakking bij mijn 1er. Klepdekselpakking heb ik afgelopen zomer vervangen, maar afgelopen april toch weer 10 w 40 erin gegooid, ik hou 't eens in de gaten.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 Last edited by Der Typ Siebzehn : 18-06-2011 at 10:40. |
#17
|
||||
|
||||
Ik gooi er altijd olie in van de action of lidl 10W40. Zowel in m'n golf iv SDI als in mijn golf 1.
Bij de SDI rijdt ik er al 400.000 km mee en verbruikt geen olie en nog nooit wat aan het motorblok gedaan ververs wel om de +/- 10.000 km
__________________
|
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Da's goeie info! En doe je er dan synthetische of minerale in? Groet, JB
__________________
78'er Golf C 1.5 AUT Diamantsilber |
#19
|
||||
|
||||
Bwoa, daar vraag je me wat, 10 w 40 en 15 w 40 zijn toch altijd half synthetische of minerale oliën? Beide soorten zijn zover ik weet geen vol synthetische, en vol synthetische moet je nu net niet hebben bij deze oude motoren, of er moet zoals spijlbus_dot_tk eerder hier al schreef bij zo'n blok helemaal van begin af aan vol synthetische olie erin hebben gezeten, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk bij deze oude eenvoudige motoren, 15 w 40 zou ten tijde dat de JB werd geintroduceerd ('77) zo ongeveer de beste olie zijn geweest, althans volgens de mensen in 't Golf 1 IG forum.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#20
|
|||
|
|||
15w40 (van de action) Heeft volgend de boeken het breedste bereik
|