Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-06-2011, 17:29
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default jetta mk2 1.6 tdi opvoeren

Hallo, ik heb onlangs een jetta mk2 gt gekocht. is een 1.6 met intercooler al erop.
nu heb ik de turbo en mazoutpomp opengedraaid en de drukregelaar ook.
Maar ik wil nog. iemand een goed voorstel qua turbo met niet te veel aan te passen? en ik zou ook graag een andere versnellingsbak willen.
want ik haal er maar 170 uit max. =(
dan zit ie op 5000 toeren.
iemand ervaring of goede idee's?
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-06-2011, 12:41
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Gebruik de zoekfuntie eens;
klik
klikkerdeklik
klikkerdeklikkerdeklik

genoeg te vinden!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 11-06-2011, 16:03
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Je mag nergens 170.....
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-06-2011, 19:10
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Het is in iedergeval geen tdi (Turbocharged Direct Injection) maar gewoon een 1.6 td.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-06-2011, 19:21
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Wat is je banden maat?
En wat is de code van je versnellingsbak?
Reply With Quote
  #6  
Old 13-06-2011, 15:22
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default jetta mk2

Quote:
Originally Posted by Spierings
Het is in iedergeval geen tdi (Turbocharged Direct Injection) maar gewoon een 1.6 td.


hoezo is dit geen tdi? tdi wil toch bij mij zegge intercooler, niet?
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #7  
Old 13-06-2011, 15:23
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default jetta mk2

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Wat is je banden maat?
En wat is de code van je versnellingsbak?


Euhm bandenmaat is 195-40-14
en code van versnellingsbak weet ik zo niet. ik zie de versenellingsbak niet tegoei met die intercooler.
hebt jij meer info hierover mss?
mvg kevin
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-06-2011, 18:45
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Met die kleine banden zal je niet veel sneller gaan,Ik denk dat jij er een 4T onder hebt zitten,je kunt alleen een klein beetje zwaardere 5 steken.
Dan kom je rond de 180 uit.
Reply With Quote
  #9  
Old 13-06-2011, 19:29
EvertVW's Avatar
EvertVW EvertVW is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 230
Default

Het is geen tdi in dit geval. De i staat niet voor intercooler maar voor (direct) injection zoals Spiering eerder al vertelde. Als je er op een rendabele manier meer vermogen uit wil halen zul je de begrenzing van de turbo moeten laten veranderen of een grotere turbo monteren. Hierdoor wordt je max vuldruk groter waardoor er meer brandstof ingespoten kan worden waardoor het vermogen toe zal nemen. om de inspuithoeveelheid te vergroten kun je het beste de brandstofpomp bij een pespecialiseerd bedrijf laten aanpassen en afstellen. Het kost dan natuurlijk allemaal wel wat meer. Indien je bij een originele samenstelling het vermogen wil vergroten door de 'rookstop' op de brandstof te verdraaien zal het brandstofverbruik meer toenemen dan het vermogen. De auto zal dan dus flink zwart gaan roken. Denk er wel aan dat de 1.6 diesel motoren met turbo gevoelig zijn voor overmatige slijtage. Denk daarbij aan de koppakking en olieverbruik etc. Zomaar overal aan gaan draaien om meer vermogen te krijgen zal de levenduur zeer nadelig beinvloeden.
Gewoon origineel houden, dan blijft alles gewoon heel. Als je echt meer vermogen wilt>>motorswap naar 1.9 tdi 150 ps. Dan ben je een echte ""rappe jonge"
Succes!

Gr. Evert
Reply With Quote
  #10  
Old 13-06-2011, 20:16
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by kevinnMK1
Euhm bandenmaat is 195-40-14
en code van versnellingsbak weet ik zo niet.

hoezo is dit geen tdi? tdi wil toch bij mij zegge intercooler, niet?

Zou beginnen met andere velgen met grotere banden, deze bandenmaat staat misschien wel leuk maar niet echt geschikt om hard te rijden i.v.m. teveel toeren (wat je zelf ook al aangeeft). Waarschijnlijk wijkt de teller ook flink af

Is geen TDI, tdi staat voor Turbocharged Direct Injection. Jouw diesel heeft niet eens directe injectie maar gewoon een voorkamer.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-06-2011, 20:48
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Is geen TDI, tdi staat voor Turbocharged Direct Injection. Jouw diesel heeft niet eens directe injectie maar gewoon een voorkamer


In de TS zijn beleving heeft hij Turbo Diesel Intercooler
Tis een wervelkamer btw.

Als je kijkt in het Passat hoekje of in de mk2 threads zal je zien dat je 1.6 met een intercooler en wat kleine modificaties een stuk beter van z'n plek gaat. Maar alles tegen een prijs; zoals de heren voor mij al aangeven is de slijtage wat hoger en dat kan resulteren in brokken; klik
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #12  
Old 14-06-2011, 09:13
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Met die kleine banden zal je niet veel sneller gaan,Ik denk dat jij er een 4T onder hebt zitten,je kunt alleen een klein beetje zwaardere 5 steken.
Dan kom je rond de 180 uit.


Ja met 180 ben ik blij. en wat voor een bak is dit dan wat ik moet steken? van een 1.9 tdi mk3? en zou ik ook een versterkte koppeling moeten? want deze begint te slippen soms.
of is dit gewoon slijtage dan?
mvg kevin
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #13  
Old 14-06-2011, 09:18
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default

Quote:
Originally Posted by EvertVW
Het is geen tdi in dit geval. De i staat niet voor intercooler maar voor (direct) injection zoals Spiering eerder al vertelde. Als je er op een rendabele manier meer vermogen uit wil halen zul je de begrenzing van de turbo moeten laten veranderen of een grotere turbo monteren. Hierdoor wordt je max vuldruk groter waardoor er meer brandstof ingespoten kan worden waardoor het vermogen toe zal nemen. om de inspuithoeveelheid te vergroten kun je het beste de brandstofpomp bij een pespecialiseerd bedrijf laten aanpassen en afstellen. Het kost dan natuurlijk allemaal wel wat meer. Indien je bij een originele samenstelling het vermogen wil vergroten door de 'rookstop' op de brandstof te verdraaien zal het brandstofverbruik meer toenemen dan het vermogen. De auto zal dan dus flink zwart gaan roken. Denk er wel aan dat de 1.6 diesel motoren met turbo gevoelig zijn voor overmatige slijtage. Denk daarbij aan de koppakking en olieverbruik etc. Zomaar overal aan gaan draaien om meer vermogen te krijgen zal de levenduur zeer nadelig beinvloeden.
Gewoon origineel houden, dan blijft alles gewoon heel. Als je echt meer vermogen wilt>>motorswap naar 1.9 tdi 150 ps. Dan ben je een echte ""rappe jonge"
Succes!

Gr. Evert


Dus wat jij wil zeggen is de wastegate gewoon afkoppelen dat de turbo altijd naar zijn volledige druk gaat? dat die dan nog wat beter moet gaan?
ik heb nu gewoon dat inbusje 2.5 toeren ingedraaid.
en mijn pomp wat bijgegeven.
En ja het is niet de bedoeling om een vliegmachien ervan te maken. maar wilt gewoon dat ie wat beter gaat als nu. met niet te veel geld. en olie verbruiken doet ie nog geen druppel. alleen hoor ik 1 klep soms wat tikken. wat zou ik hieraan kunnen doen? of wat zou het probleem zijn hiervan? en is dit schadelijk?
mvg kevin
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-06-2011, 11:18
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Quote:
Originally Posted by kevinnMK1
Ja met 180 ben ik blij. en wat voor een bak is dit dan wat ik moet steken? van een 1.9 tdi mk3? en zou ik ook een versterkte koppeling moeten? want deze begint te slippen soms.
of is dit gewoon slijtage dan?
mvg kevin


De bak code is altijd belangrijk dan weet je de verhoudingen.
Een bak van een tdi is anders en langer,jij rijd nu met een 020 die is stang geschakeld,een bak van een tdi is een 02A,heb je een nieuwere dan is het een 02J.
Als je een bak van een 90 pk tdi neemt BV een cyp die is behoorlijk langer.
Neem dan een mechanische koppeling en met het bij behorend vliegwiel en kabelschakeling en 100mm assen van een Jetta/Golf2 is het bijna plug and play.
Denk er aan als je meer vermogen krijgt dat je ook je remmen aanpast.
succes
Reply With Quote
  #15  
Old 16-06-2011, 17:44
EvertVW's Avatar
EvertVW EvertVW is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 230
Default

De wastegate kun je wel afkoppelen maar je moet eerst weten hoeveel turbodruk je nu max. hebt. Als je hem dan loshaald kun je zien wat je gewonnen hebt. Als je dan wat aan de pomp draait zal hij zeker beter optrekken. Ik kan wel alvast voorspellen dat hij dan 2x zoveel diesel verbruikt en dat de koppakking met een beetje pech vlug kapot kan gaan wanneer er flink wordt doorgetrokken (lees: het maximale van de motor vragen i.c.m. een opgeschroevde turbo/pomp) Heb zelf vroeger diverse mk2 diesels en turbo diesel gehad dus spreek uit ervaring!
Er zijn speciale koppakkingen en kopbouten te krijgen voor deze ongein.

Gr. Evert
Reply With Quote
  #16  
Old 17-06-2011, 15:29
kevinnMK1 kevinnMK1 is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 62
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
De bak code is altijd belangrijk dan weet je de verhoudingen.
Een bak van een tdi is anders en langer,jij rijd nu met een 020 die is stang geschakeld,een bak van een tdi is een 02A,heb je een nieuwere dan is het een 02J.
Als je een bak van een 90 pk tdi neemt BV een cyp die is behoorlijk langer.
Neem dan een mechanische koppeling en met het bij behorend vliegwiel en kabelschakeling en 100mm assen van een Jetta/Golf2 is het bijna plug and play.
Denk er aan als je meer vermogen krijgt dat je ook je remmen aanpast.
succes


Dus je bedoelt dat ik moet zoeken naar een bak van een golf mk3 1.9 tdi 90 pk? en dan ook de koppeling en vliegwiel mee over nemen naar mijn mk2? en dan moet je niet te veel aanpassen? want je technische taal kan ik niet zo hel goed volgen lol. zoals een cyp? en thanx voor de reacties, ben toch al een beetje wijzer. En nu opzoek naar een mk3 bak dan?
__________________
Golf MK1 1.6D Daily ride want =>
Honda integra => Pertotal.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-06-2011, 16:29
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

CYP is de bak code.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum