#1
|
||||
|
||||
Volkswagen Golf 1 automaat 1500 aankoopadvies
hallo allen
ik heb een volkswagen golf 1 met de brede achterlichten. met LPG op het oog automaat en een 1500motor met ongeveer 170000 op de klokken. bouwjaar 1983 Wat zijn de algemene ervaringen van dit model/motorblok/bak? beschikbaarheid tav onderdelen? Ik heb nu een audi 100 uit 1984 en onderdelen zijn zeer lastig te vinden, zo niet woekerprijzen daarvoor. Ik zou graag wat informatie over dit model lezen, waarvoor hartelijk dank alvast! Mathias |
#2
|
||||
|
||||
Ik rij zelf een Jetta mk1 1500 automaat. Goede betrouwbare techniek (de automaatbak ook) met als nadeel de startmotor en carburateur.
De startmotor zit bij de automaatbakken dicht bij het uitlaatspruitstuk, dat komt door de hitte na verloop van tijd de werking niet ten goede. De 1500 motortjes zijn voorzien van een pierburg carburateur. Die zijn nogal gevoelig voor uitdroging (als de auto een tijd stil gestaan heeft). Zolang het spul goed loopt is er niks aan de hand, maar als je eenmaal met de carburateur aan het sleutelen komt schijn je bezig te blijven. Daarnaast ligt het verbruik door de automaatbak vrij hoog, bij stadsverkeer is een verbruik van meer dan 1:10 geen uitzondering. Dit kan voor een deel ook aan de carburateur liggen. Verder eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. Onderdelen zijn voldoende verkrijgbaar, en je kunt ondanks de 3 versnellingen ook op de snelweg prima meekomen in het verkeer.
__________________
'83 Jetta CL 1.5 aut. '98 Golf mk4 1.6sr |
#3
|
||||
|
||||
top dankje voor je bericht!
met de 1.8 motor en LPG (monopoint-i) in mijnn audi 100 rijd ik 1:10 en soms 1.11 snelweg (1100kg) ik had het idee met een 1,5 automaat golfje dat dat aanzienlijk beter moest moest zijn. is 120-130 uberhaupt haalbaar op de snelweg? (ik hoef geen racebak, maar 120 kunnen rijden is toch wel prettig als dat nodig is) Groeten! Mathias welke carb is dit trouwens? en evt. een hitteschildje plaatsen zou ook eea kunnen verbeteren tav uitdrogen |
#4
|
||||
|
||||
bij lpg staat de carb droog dus ook daarvoor oppassen denk ik!
|
#5
|
|||
|
|||
Ik heb ook een golf 1 met 1500 JB motor. Deze zijn voor zover ik weet geleverd met 2 soorten carburateurs. De mijne heeft een Pierburg 1B3 carburateur, die heb ik een keer geheel volgens de fabrieksafstellings afgesteld en heb er eigenlijk nooit problemen mee! Overigens heb ik wel een handgeschakelde. Nadeel daarvan is dat je, als je een 4 bak hebt, heel veel toeren (=herrie) maakt op de snelweg. Ik weet niet hoe dat zit met een automatenbak.
|
#6
|
|||
|
|||
ik heb ook een 1.5jb op gas, met een 5-handbak. Bevalt me prima! Heb er sinds oktober 2010 zo'n 10.000km bij op gezet, van het winter de accu vernieuwd. De verdamper heb ik gereviseerd en het schakelmechanisme gereviseerd. verder alleen standaard onderhoud Gaat prima, 120 is prima te doen (3000rpm). Alleen loopt ie niet zo gek hard, met 140-150 is de koek wel op Electronische ontsteking is wat mij betreft wel een aanrader! Neem er een van een golf mk2 met carburateurblok, zelf even een kabelboompje maken en je kunt rijden
Verder letten op de standaard punten: -Roest, onder de voorruit, bevestiging van de achteras, bevestiging van de reservewielbak. - rare geluiden uit blok, koppeling en motor -Banden -Remt hij recht? -Is hij koud als je hem test? -Ernstig roken -Algehele indruk Prima auto, maar je moet er wel een beetje hobby aan hebben om zelf onderhoud te doen. En het is natuurlijk geen moderne auto, maar daar moet je juist de charme van inzien - |
#7
|
||||
|
||||
Ik heb zelf ook een MK1 1.5aut, eentje van 1980, dat wel. Het is allemaal erg degelijk, echter heeft de mijne het probleem dat als ik een stuk gereden heb en zet m'n auto uit, probeer hem na een uur of weer te starten dat ik erg lang door moet starten voordat hij aanslaat. Ik weet niet of dit een kwaal is of dat ik de enige ben.
Voor de rest is het super zo'n automaat, alleen te kleine wielen/banden is geen aanrader ivm toerental.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#8
|
|||
|
|||
Ik heb ook een 1.5 jb automaat gehad alleen op de snelweg maakt hij wel een hoop lawaai omdat het maar een 3 bak is.
__________________
Jetta mk2 |
#9
|
|||
|
|||
@Kwaroks: Als 'ie warm is is het gebruikelijk om goed gas bij te geven bij het starten, dit staat ook aangeraden in het instructieboekje. Bij mij werkt dat ook prima.
|
#10
|
||||
|
||||
Ja dat doe ik ook, maar toch moet ik toch even doorstarten voordat ie aanslaat. Terwijl hij 's morgens als je de sleutel maar aankijkt, al start.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60 |
#11
|
||||
|
||||
http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen...83-56586659.htm
zie er toch vanaf emailtje van de verkoper: Alvast bedankt voor de intresse. Op je eerste vraag nee deze is niet van vw denk zelfs niet dat ze deze origineel van vw uit hebben gebracht zelfs. De tank is van het merk WVM met een capaciteit van 49liter. En de ontspanner en de afsluitklep zen van het merk OMVL. Deze heb ik in 2008 laten keuren en is nog gekeurd tot 2014. En is inderdaad de wiellager. En kwa laswerk zal niet zoveel tot niks zijn heb over 2 jaar deze rot gekocht heb toen er 4 andere wilebogen ingelast, dorpels zijn ook niet rot. er is wat oppervlakkig roest door de keuze van de verf is niet zelfde kwaliteit als gewone lak en is ook zonder vernis. En aan de bodem vooraan en aan het linkerachterwiel zijn ook 2 herstellingen gebeurdt ( rot uitgeslepe en nieuwe plaat in) maar waren ma kleine stukjes en is met deze herstellingen al 2 keer moeiteloos door keuring gegaan. En het onderhoud ben zelf meckanieker en heeft om de 5000 a 5500km altijd nieuwe olie gekregen plus filter, jaarlijks olie van boite veranderd, om de 10000km luchtfilter en benzinefilter en om de 15OOOkm ander contactpunt in de delco. Ook als ik deze gekocht heb op 140 774km nieuwe ditributie riem en spanrol en vorige jaar met de technische controle vooraan nieuwe remblokken en schijven, stofkap van cardan en stuurstang links voor nieuw kogelgewricht van de stuurstang en eerste deel van de uitlaat na de uitlaatcollector. En was toen juist afgekeurd op lpg tank die beetje lekte aan de meter voor de inhoud van de tank weer te geven en toen o-ring erachter vervangen en had groen. En op een 162000km is de alternator door gegaan en heb ik deze ook vervangen door een nieuwe. Dat was zowat het meeste En juist het interieur is niet meer in sublieme staat 2voorste zetels zijn aan vervanging toe. Maar morgen is denk ik laaste dag dat ik ermee rij en ga hem dan opt werk wel nog is op de rembank en de platen zetten en hem nog is nazien moest ik nog iets zien dan... Hopelijk heb je iets aan de uitleg. |