#1
|
|||
|
|||
Wie werken er in de schadeherstel?
Deze vraag zou ook onder 'plaatwerk' kunnen vallen maar heb hem in off-topic gezet.
Aangezien ik binnenkort zonder bijbaantje kom te zitten ben ik op zoek naar een bijbaan als voorwerker in de schadeherstel. Waarom? omdat het me heel erg leuk lijkt en op deze wijze wil ik leuk wat ervaring en connecties opdoen die ooit misschien van pas komen bij mijn hobby. Ben al bij enkele bedrijven geweest en daarvan toonden enkele wel interesse ondanks dat ik nul komma nul ervaring of een relevante opleiding volg. Echter moet ik wel laten zien dat ik het één en ander snel op kan pikken. Daarom aan de heren spuiters/voorwerkers/schadeherstellers: Kunnen jullie enige tips geven (ook leuk voor de doe-het-zelvers met ambitie) mbt.. het schuren? Welke korrels gebruik je? Nat of juist niet? Welke grondlagen gebruiken jullie? Machinaal of handwerk? Plamuurlagen anders behandelen? Vertinnen? Vijlen (ivm lood bij het vertinnen)? Etc. etc. En waar moet ik nog meer op letten? Alle advies is welkom. Bvd
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb hem toch verplaatst omdat deze tips voor iedereen handig kunnen zijn
|
#3
|
||||
|
||||
ben wel benieuwd, ik wil op den duur ook wel wat plaatwerk gaan doen...ooit...een keer...mischien
__________________
'06 A4 1.8T Quattro
'85 Transporter '85 Golf
|
#4
|
|||
|
|||
ik ben zo ook bij een schadeherstel bedrijf begonnen, vorig jaar keertje... heb er maar 2 of 3 maanden gewerkt... kon alleen op zaterdag en uiteindelijk werd dat opruimdag... daaaaaggggg
|
#5
|
||||
|
||||
Ik ben autoschade hersteller, en er is momenteel heel weinig werk in.
Mensen horen dat het slecht met de economie gaan dus als er schades zijn en de verzekering keert uit ze van het geld op vakantie enzo. Er worden een stuk minder schades hersteld. Ook de lease bedrijven hebben veel minder klanten, dat scheelt ook een heleboel werk voor de schade herstel branch, Over die tips, elk bedrijf werkt op andere manier. Ene bedrijf schuurt nat, andere droog. Ook zijn er bedrijven die in de voorbewerking alleen schuren en grondlak doen, dus niet het strak zetten van plaat materiaal. Als je er een beetje oog voor hebt, leer je het vanzelf als je er een tijdje werkt. Dus succes ermee
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#6
|
||||
|
||||
ja wat kan ik er nog aan toevoegen volkswagenracing...
hier is het precies hetzelfde ook zo rustig bij ons op de zaak...
__________________
Golf 1 ls 1.8 8v GTI 1975 Polo 1.0 Classic C 1984 |
#7
|
|||
|
|||
Maar hoe gaan jullie dan te werk? Het kan me niet zo heel veel schelen dat de werkwijze per bedrijf anders is, maar het lijkt me gewoon positief dat ik wel het een en ander kan laten zien qua kunnen. Dat dat niet de uiteindelijke werkwijze is die ik moet toepassen maakt me niet zo heel veel uit. Het gaat meer om de goede eerste indruk
Met welke korrel schuur je? En welke korrels absoluut niet. Schuur je van grof naar fijn of pak je maar 1 grofheid waar je de hele auto mee doet? Behandel je de originele lak anders dan je een primer of plamuurlaag doet wanneer deze overgespoten moet worden? Vergt de hechting van primer een grovere korrel dan de uiteindelijke lak laag? En hoe krijg je het strakste resultaat bij plamuren? (houding van het mes etc) Poetsen/polijsten jullie de uiteindelijke laag na? Etc.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#8
|
||||
|
||||
Oneffenheden schuur je van grof naar fijn, 120 280 400 (80 en 120 is eigenlijk alleen kaal maken voor het plamuren)
De rest van de auto die al strak is (plus primer delen) scotch brite matje korrel 800. Plamuuren hoe scherper de hoek tussen werk en mes hoe meer plamuur erop gaat, daar kom je pas achter na een paar keer smeren Het goed strak schuren is het ingewikkelde ervan. In het begin lijkt het strak tot de aflak erop zit daar moet je ook oog voor krijgen. Polijsten, gebeurd niet als het goed is staat er een goeie spuiter in de cabine en is het niet nodig. Maarja iedereen maakt wel eens een foutje. Dus een zakertje word er met korrel 2000 uitgeschuurd en daarna uitgepolijst. Ook extreme stofjes kunnen er zo uitgehaald worden (doe dit liever niet bij een zwarte auto) Verder nog vragen?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#9
|
|||
|
|||
Plamuur je op kaal metaal of moet er eerst een primerlaag op worden gezet? Kun je reeds gelakt metaal plamuren? En wat gaat er vooraf aan het plamuren?
Hoe plak je af? Neem bijv. een raam + rubber. Plak je dit dan strak op de rand of doe je dit met overlap en dus je dat vervolgens onder het rubber? Hoe ontvet je? Spuiten jullie de delen in ontvetter of nemen jullie het af met een doordrenkte doek of papier? Heb je ook ervaring met vertinnen? En hebben plastic (bumpers, spiegels etc) een andere voorwerking nodig? (denk weer aan verschil in korrel tov. het schuren van metaal) Kun jij ook plastic-lassen of is dat iets waar een voorwerker zich niet mee bezig hoeft te houden?
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#10
|
|||
|
|||
Zijn er voor schadeherstel geen theorieboeken?
Neem aan van wel, aangezien er ook opleidingen voor zijn.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#11
|
|||
|
|||
Vast wel maar ik kan ze niet vinden. Gevraagd bij de lokale boekenboer, gezocht op google, gezocht op asn en op bol.com
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. |
#12
|
||||
|
||||
Als ik jouw was zou ik gewoon terug naar school gaan
Plamuren altijd op kaal gemaakt staal, NOOIT over lak of primer. Ontvetten gewoon met een doek en de rest komt zo goed als niet voor.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#13
|
||||
|
||||
Denk na dat het herstellen van een bumper al snel een aantal uur kost.
Meestal is het goedkoper en beter om gelijk voor nieuw op te gaan. Met schermen gebeurd dat ook vaak.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#14
|
|||
|
|||
Machinaal met de hand of combinatie van?En weet jij toevallig boeken met de theorie van het betere voorwerk?
En vaak zie je bij het strakzetten van een auto dat ze donkere strepen in het plamuurwerk zetten om te zien of het plaatwerk niet meer glooiend is. Spuit je deze strepen als laatste op of tussen verschillende plamuurlagen?
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth. Last edited by polopower : 29-01-2005 at 14:35. |
#15
|
||||
|
||||
Die donkere strepen is een soort zwart poeder. Probeer het eens bij het VOC voor boeken. En probeer nou niet het slimpie uit te hangen bij een bedrijf want elk schade bedrijf werkt anders........
Arjan |
#16
|
|||
|
|||
ga eerst maar eens vragen of je er kan beginnen, je zegt gewoon eerlijk dat je nog weinig ervan af weet... en je zegt ook dat je gewoon veel interesse hebt in het leren van het vak... zo heb ik het ook gedaan en zo lijkt het me ook het beste.... gewoon goed luisteren naar wat er tegen je gezegd wordt... dan weet je ook meteen hoe dat bedrijf werkt... via internet kun je het toch niet leren, moet je toch uit de praktijk halen...
|
#17
|
|||
|
|||
Het is niet gemakkelijk uit te leggen hoe u een wagen moet voorbereiden u heeft jaren
of ervaring nodig en training voor restauratie,plaatwerk en spuitwerk,mijn advice start in een schadebedrijf als een leerling en werk u zelf op. het is zeer moelijk uit teleggen via internet hoe je een wagen moet voorbereiden ik ben een schadehersteller in Engeland en met meer dan 15 jaar of ervaring en nog altijd leer ik bij er zijn boeken in de shops dat geef je de basis . Alsook schadeherstelling is verdeeld in 3 plaatwerk,Schuren en voorbereiden voor spuitwerken dan spuitwerk. Veel geluk en plezier met uw zoek werk Groetjes Dirco |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
|
#19
|
||||
|
||||
Ik heb begrepen dat je ook op epoxy primer kan plamuren?
Ik ben met een bus bezig en het lieft zet ik die na al het laswerk direct in de epoxy en ga hem dan strakzetten.... Ik ben nog wel effe zoet met plamuren en als ik her een der kaal staal heb ben ik bang dat er daar toch weer roest gaat onstaan (vliegroest). |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
met grof schuur papier bewerken zoodat je een goede hechting bekomt Grid 80 veel geluk met plamuren!! |