Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-04-2011, 20:43
sebbe sebbe is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 207
Default G-lader geschikt of ongeschikt voor circuit en rally gebruik

Hallo,

Ik ben van plan om golf 2 klaar te maken voor circuit en rally gebruik. Ik heb nog verscheidene 1.8 8v G60 motors liggen en een 16vg60.
Welke zou het beste geschikt zijn hiervoor en de grootste zorg, gaat de g-lader dit aankunnen omdat ge toch heel veel op de motor afremt.


Mvg Sebbe
Reply With Quote
  #2  
Old 10-04-2011, 07:03
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Als de g lader goed is wel,vroeger in de rallye reden ze ook met een glader!
en tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die ook racen met een g60, in duitsland.

ik zou dan wel zorgen dat de g lader niet te veel toeren gaat draaien.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #3  
Old 26-04-2011, 21:52
ids ids is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 607
Default

is een compressor geen goed id??
Reply With Quote
  #4  
Old 26-04-2011, 22:27
mark-golf1's Avatar
mark-golf1 mark-golf1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 127
Default

g lader gaat prima op het circuit
ik heb alleen problemen gehad dat de olie temperatuur veels te hoog werd
opgelost door een extra olie koeler voor onder de bumper(golf1) te plaatsen
en geluids overschrijding op zowel assen en zandvoort
dus goede uitlaat kopen je vulling is nl zo weg als je een tijdje voluit loopt te blazen
succes
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 27-04-2011, 16:24
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Sebbe,
Glader = slecht idee. Kan niet goed tegen toerenwisselingen. Dus hard afremmen op de motor is niet goed.
Wil je veel vermogen rond de 300pk dan ontkom je niet aan hele kleine poelies. Wederom niet geschikt voor stevig rammen op een circuit.

Olie temperatuur heeft niks met een Glader te maken maar met het concept van je motor.

Nog een andere opmerking, mocht je nog Rallye delen willen verkopen. PM dan even.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-04-2011, 09:50
Martyn_86C's Avatar
Martyn_86C Martyn_86C is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 352
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Sebbe,
Glader kan niet goed tegen toerenwisselingen. Dus hard afremmen op de motor is niet goed.


leg dit eens uit... hoor dit vaker....
__________________
Groeten, Martyn
Reply With Quote
  #7  
Old 28-04-2011, 10:13
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Dat heeft met middel punt vliegende krachten te maken en het klapperen van de riem. Hierdoor is de belasting op het G-lader riempje en de multi riem velen malen groter waardoor lagers en de riem het zwaarder te voort duren krijgen.

Dit geld niet alleen voor G-laders. Span / geleiden rollen , waterpompen , krukas poulie's met trilling dempers en dynamo span rollen met slip koppelingen gaan er allemaal door kapot.
__________________
http://www.volkswouter.nl

Last edited by VolksWoute® : 28-04-2011 at 10:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-04-2011, 10:22
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Daar kan ik weinig aan toevoegen

Het is heel simpel, je remt iets af dat een bepaalde energie heeft opgebouw.
Deze energie moet ergens door verminderen, normaal door wrijving of verlies van de opwekking (aandrijving) van deze energie.
Bij toerenmindering forceer je deze afname. Maar de energie moet worden afgebouwd. De zwakste schakel = riempje of lagerspeling zorgen wel voor een reactie. Vaak een waar je niet gelukkiger door wordt.

Wat Volkswouter terecht opmerkt, andere delen van je motor hebben er ook last van. Bij de G60 is de krukaspoeilie ook erg gevoelig.
Reply With Quote
  #9  
Old 28-04-2011, 10:59
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Terugloopkoppeling op bouwen. Dan neemt hij 'm alleen 1 richting mee.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-04-2011, 11:42
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Eelco heeft wel een goed punt , als je de poelie kunt vervangen door een dynamovrijloopwiel ben je wel van het probleem af.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #11  
Old 28-04-2011, 11:43
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Je kunt ook gewoon zeggen, circuit rijden is niet goed voor elke auto.
zo kun je voor elk onderdeel iets verzinnen, waar circuit rijden niet goed voor is.

enigste waar circuit rijden goed voor is, is ontspanning en om van je geld af te raken.
als je serieus circuit rijd, dan schrijf je elk jaar een auto af.

is het niet door een crash dan is het wel door het verslijten van bijvoorbeeld, banden/remmen/motor/bak/wielophanging etc..
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #12  
Old 28-04-2011, 11:48
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Dus kan je beter zonder G-lader rijden begrijp ik hier uit...? Is het dan makkelijker om met een 1,8T te gaan rijden..?
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #13  
Old 28-04-2011, 12:18
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Quote:
Originally Posted by Larsv5
Dus kan je beter zonder G-lader rijden begrijp ik hier uit...? Is het dan makkelijker om met een 1,8T te gaan rijden..?


Euh Ja.
Reply With Quote
  #14  
Old 28-04-2011, 12:33
HannoverEdition
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Larsv5
Dus kan je beter zonder G-lader rijden begrijp ik hier uit...? Is het dan makkelijker om met een 1,8T te gaan rijden..?



Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Euh Ja.


Shiit..... geen circuit voor mij dus....
Reply With Quote
  #15  
Old 28-04-2011, 21:57
mark-golf1's Avatar
mark-golf1 mark-golf1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 127
Default

oke ik ben het er wel mee eens met de theorie verhalen
maar volgens mij zijn er weinig die net als ik meerdere keren 4 uur lang op het circuit
hebben lopen blazen met een g lader (2 rijders en elkaar afwisselen)
we hebben overal problemen mee gehad behalve met de g lader
dus ik ben er niet zo huiverig voor
__________________
Reply With Quote
  #16  
Old 29-04-2011, 13:43
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Quote:
Originally Posted by mark-golf1
oke ik ben het er wel mee eens met de theorie verhalen
maar volgens mij zijn er weinig die net als ik meerdere keren 4 uur lang op het circuit
hebben lopen blazen met een g lader (2 rijders en elkaar afwisselen)
we hebben overal problemen mee gehad behalve met de g lader
dus ik ben er niet zo huiverig voor


Misschien handig om de specificaties van je motor erbij te vermelden.
Het maakt een verschil of je vrij standaard rijdt of extreem.

Ik weet van mensen die regelmatig naar de Ring gingen dat ze Gladers op voorraad mee namen. Tot ze er helemaal klaar mee waren. Einde Glader motoren.
Zelf heb ik geen langdurig circuit ervaring, hooguit kleine korte circuits.
Met een vrij simpele G60 motor 71mm poelie en max 7000rpm motortoerental ging het aardig, zolang je maar niet te hard op de motor remt. (de durf was er niet)
Uit het verleden weet ik dat Hans Weijs met de groep A Rallye Golf heel veel laders heeft kapot gereden. Puur door het ramwerk dat het rally rijden met zich meebrengt. (Wie herinnert zich niet het programma "De Heilige Koe" met de legendarische Boem van de G60 motor van H.W., over de heuvel-afremmen-boem)
Op de vermogensbank heb ik bijvoorbeeld een lader verspeelt simpel door de toerenval aan het einde van de meeting. 62mm poelie 8200rpm motortoerental.
Reply With Quote
  #17  
Old 31-05-2011, 10:52
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

ik zou een modernere motor nemen en denk dat een turbo ook niet zo geschikt is liever een 2.0 fsi een beetje kietelen. ik rijdt 21 jaar g60 en heb in al die jaren nooit last gehad met een lader. wel heb ik 2x er een laten reviseren eerste bij destijds GRS in buitenpost 2x bij ruud in pijnacker, en die laatste was hard nodig volgens ruud
Reply With Quote
  #18  
Old 31-05-2011, 11:02
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Waarom is turbo ongeschikt dan? Vaak heb je een Wastegate en dumpvalve, van hard afremmen word je turbo niet warm of koud van dacht ik zo.
Kijk maar naar de Skoda Wrc wagen's, die zijn ook allen turbogeladen.
__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum