#1
|
|||
|
|||
Golf II NZ 1.3i lambda stuk?
Beste mensen,
ik heb de koppakking van mijn golf II NZ 1.3 1991 vervangen vanwege een olielekkage. Dat probleem is nu opgelost, en ik heb gelijktijdig een (hele) grote beurt gedaan. Echter ik heb een probleem: * Loopt niet stationair, alleen als ie koud is * Trekt voor geen meter, slaat over, stotterd, houd ontzettend in (met moeite 50 km/u plankgas!!!), afslaan * na motor afzetten: veel damp uit motorruimte * ik heb het idee dat ie verzuipt Als ik de stekker van de lambda sonde lostrek: * Prima stationair (900 - 1000 rpm warm), ook koud prima * Trekt goed, slaat niet over, slaat niet af, niet stotteren, en ook niet inhouden * geen damp uit motorruimte na afzetten motor * loopt verder keurig dus kortom: @#% lopen mét aangesloten lambda, prima zonder het rare is dat hij het voor de grote beurt het wel aardig deed ik heb zo het idee dat de lambda dus stuk is (of iig de connnectors) iemand die dat kan bevestigen ?? (aangezien een lambda nogals prijzig is ) |
#2
|
|||
|
|||
Niemand?
|
#3
|
|||
|
|||
waarom laat je hem dan niet los van de lamda?? (sorry voor beunstyle)
zitten de draadjes niet verkeerd om ofzo? dat hij andersom werk ofzo? ik geef maar gewoon ideeen hooor gr antoine |
#4
|
|||
|
|||
Dan verbruikt ie meer en presteert minder
Het zal ook wel niet zo goed zijn voor de cat. Ik hoop idd dat er een draadje niet goed zit. Daar gaan we vanavond achter komen |
#5
|
|||
|
|||
Je kan wel testen of de lambdasonde het überhaupt doet.
- Stekker van de lambda loshalen en multimeter aansluiten tussen pin 2 en 3 (bij 3-polige lambdasonde). Hier moet ongeveer 12V op staan als je hem op contact zet. Dit is voor de verwarming van de lambdasonde. Zekering 15 kan ook kapot zijn. Als je een 4-polige stekker hebt, moet je even kijken waar aan de onderkant twee witte draden naar onderen gaan. Dan moet je die twee pinnetjes aan de stekker uit de kabelboom hebben. - Als dat goed is, kun je met aangesloten stekker even meten (rubber loshalen) tussen pin 1 (groene of paarse? draad) en massa. Starten en na een minuut ofzo moet hij bij draaiende motor in een regelmatig tempo gaan pendelen tussen 0.2 en 0.8V. Kan even duren voordat hij warm is. Verder: weet je zeker dat je CO goed is afgesteld op de luchthoeveelheidsmeter? Geen vacuumlekken? Komt nogal precies bij een NZ. Gr, Johan. |
#6
|
|||
|
|||
Johan,
De co en stationair afstelling heb ik niks aan veranderd, en aangezien ie voor de beurt goed deed, dus ik verwacht dat ie nog wel goed staat. Ik heb vandaag het brandstof filter vervangen, en dat werd ook wel eens tijd: boutje van de filterklem is totaal doorgeroest :P Nu loopt hij met en zonder lambda aangesloten wat slechter(te laag stationair koud): lucht in de leiding? (ik heb hem nog maar kort aangehad: was nat buiten) Gaat dat vanzelf weg? Super bedankt voor de tips over de lambda, ik heb de 5 poolige en zal hem morgen even doormeten Ik heb nog geen vacuumlek kunnen ontdekken, ik heb zo'n beetje elke pakking/vacuumslang ondergespoten met wd40, maar merk geen verschil. Ik zal morgen in ieder geval de lambda doormeten, en misschien lost het probleem vanzelf op Mvg, Stephan |
#7
|
||||
|
||||
Is het niet gewoon op nieuw 'aanleren' van waardes, mijn 1.8 doet er ook een paar ritten over na een langere tijd zonder stroom. Maar een goed idee dat meten.. meten is weten.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
|||
|
|||
Massa draadje op de motor steun vast zitten[bij de stekker van de lambda
|
#9
|
|||
|
|||
Ja zitten er twee draden op een schroef geklemd net onder de injectie-rail, waarvan er een van de lamda is.
Ik kijk zondag wel even of ze goed vast zitten, morgen moet ik werken Bedankt voor de tip! |