Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-02-2011, 00:27
stephanteelen stephanteelen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Exclamation Golf II NZ 1.3i lambda stuk?

Beste mensen,

ik heb de koppakking van mijn golf II NZ 1.3 1991 vervangen vanwege een olielekkage. Dat probleem is nu opgelost, en ik heb gelijktijdig een (hele) grote beurt gedaan.

Echter ik heb een probleem:

* Loopt niet stationair, alleen als ie koud is
* Trekt voor geen meter, slaat over, stotterd, houd ontzettend in (met moeite 50 km/u plankgas!!!), afslaan
* na motor afzetten: veel damp uit motorruimte
* ik heb het idee dat ie verzuipt

Als ik de stekker van de lambda sonde lostrek:

* Prima stationair (900 - 1000 rpm warm), ook koud prima
* Trekt goed, slaat niet over, slaat niet af, niet stotteren, en ook niet inhouden
* geen damp uit motorruimte na afzetten motor
* loopt verder keurig

dus kortom: @#% lopen mét aangesloten lambda, prima zonder

het rare is dat hij het voor de grote beurt het wel aardig deed

ik heb zo het idee dat de lambda dus stuk is (of iig de connnectors)

iemand die dat kan bevestigen ??
(aangezien een lambda nogals prijzig is )
Reply With Quote
  #2  
Old 15-02-2011, 14:44
stephanteelen stephanteelen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Default

Niemand?
Reply With Quote
  #3  
Old 15-02-2011, 18:08
antoine91 antoine91 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 450
Default

waarom laat je hem dan niet los van de lamda?? (sorry voor beunstyle)
zitten de draadjes niet verkeerd om ofzo? dat hij andersom werk ofzo?
ik geef maar gewoon ideeen hooor

gr antoine
Reply With Quote
  #4  
Old 15-02-2011, 18:16
stephanteelen stephanteelen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Default

Dan verbruikt ie meer en presteert minder

Het zal ook wel niet zo goed zijn voor de cat. Ik hoop idd dat er een draadje niet goed zit. Daar gaan we vanavond achter komen
Reply With Quote
  #5  
Old 15-02-2011, 18:19
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Je kan wel testen of de lambdasonde het überhaupt doet.

- Stekker van de lambda loshalen en multimeter aansluiten tussen pin 2 en 3 (bij 3-polige lambdasonde). Hier moet ongeveer 12V op staan als je hem op contact zet. Dit is voor de verwarming van de lambdasonde. Zekering 15 kan ook kapot zijn. Als je een 4-polige stekker hebt, moet je even kijken waar aan de onderkant twee witte draden naar onderen gaan. Dan moet je die twee pinnetjes aan de stekker uit de kabelboom hebben.

- Als dat goed is, kun je met aangesloten stekker even meten (rubber loshalen) tussen pin 1 (groene of paarse? draad) en massa. Starten en na een minuut ofzo moet hij bij draaiende motor in een regelmatig tempo gaan pendelen tussen 0.2 en 0.8V. Kan even duren voordat hij warm is.

Verder: weet je zeker dat je CO goed is afgesteld op de luchthoeveelheidsmeter? Geen vacuumlekken? Komt nogal precies bij een NZ.

Gr, Johan.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-02-2011, 23:03
stephanteelen stephanteelen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Default

Johan,

De co en stationair afstelling heb ik niks aan veranderd, en aangezien ie voor de beurt goed deed, dus ik verwacht dat ie nog wel goed staat.

Ik heb vandaag het brandstof filter vervangen, en dat werd ook wel eens tijd: boutje van de filterklem is totaal doorgeroest :P

Nu loopt hij met en zonder lambda aangesloten wat slechter(te laag stationair koud): lucht in de leiding?
(ik heb hem nog maar kort aangehad: was nat buiten)
Gaat dat vanzelf weg?

Super bedankt voor de tips over de lambda, ik heb de 5 poolige en zal hem morgen even doormeten

Ik heb nog geen vacuumlek kunnen ontdekken, ik heb zo'n beetje elke pakking/vacuumslang ondergespoten met wd40, maar merk geen verschil.

Ik zal morgen in ieder geval de lambda doormeten, en misschien lost het probleem vanzelf op

Mvg,

Stephan
Reply With Quote
  #7  
Old 16-02-2011, 00:30
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Is het niet gewoon op nieuw 'aanleren' van waardes, mijn 1.8 doet er ook een paar ritten over na een langere tijd zonder stroom. Maar een goed idee dat meten.. meten is weten.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 18-02-2011, 19:10
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Massa draadje op de motor steun vast zitten[bij de stekker van de lambda
Reply With Quote
  #9  
Old 18-02-2011, 21:44
stephanteelen stephanteelen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 12
Default

Ja zitten er twee draden op een schroef geklemd net onder de injectie-rail, waarvan er een van de lamda is.

Ik kijk zondag wel even of ze goed vast zitten, morgen moet ik werken

Bedankt voor de tip!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum