Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-02-2011, 13:56
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default Eigenschappen temperatuurvoelers

Hallo,

ik heb eens een vraag of iemand weet met welke waardes mijn temperatuurvoeler werkt.

Gaat om koelwatervoeler met nr: 049 919 501
bereik tot 125 graden celcius
12V
1E

Ik zou graag ohmse waardes, temperaturen en voltages willen weten zodat ik wat kan gaan meten.

Alvast bedankt!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #2  
Old 09-02-2011, 14:31
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Waarom zou je dat willen weten? Heb je het idee dat die niet goed is? Temp sensor kan op 2 manier werken, weerstand omhoog als de temp omhoog gaat (PTC), of weerstand omlaag als de temp omhoog gaat (NTC).. Maar aan een echt schema om de weerstand te controleren kan ik je niet helpen
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #3  
Old 09-02-2011, 19:43
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Is het niet toevallig ook een blauwe sensor?
Voor de blauwe van m'n G60 heb ik wel een grafiekje met weerstandswaarde/temperatuur.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2011, 00:02
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

@Dennis,
ik wil dit weten omdat ik een tijdje het vermoeden heb gehad dat ik een lekke koppakkig had omdat mn koelwatertemperatuur altijd gelijk doorsteeg tot oververhit. Vanochtend even langs de garage geweest en die hebben even mn koelwatersysteem getemperatuurd met een laserthermometer en mn koelwaterbochtje op mn kop waar dus die voeler in zit is mooi 89/90 graden terwijl de voeler zwaar oververhit (125) aangeeft. Dus wil ik weten welke ohmse waardes, voltages bij welke temperatuur horen zodat ik bepaalde dingen kan uitsluiten in mn elektisch circuit.

@Martin, de voeler die er bij mij inzit heeft een zwart isolatierandje en geen blauwe helaas maar zou je dat grafiekje alsnog kunnen sturen want ik denk dat die voelers elkaar niet veel zullen ontlopen.. heb ik in ieder geval een indicatie in welke orde van grootte ik moet denken
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2011, 18:30
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

In de Haynes staat (volgens ander forum) dit:

Weerstandswaarden voor 049 919 501 A, 027 919 501 en 049 919 501:
20°C - ongeveer 1000 ohm
60°C - ongeveer 250 ohm
100°C - ongeveer 75 ohm

Dit komt ook wel overeen met de zwarte sensor voor de tempmeter (1000-100 Ohm) die ik in mijn 1.3 heb.

Gr, Johan.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-02-2011, 19:24
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Dit is de blauwe:


__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
  #7  
Old 10-02-2011, 19:39
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

dat is de thermoschakelaar, deze heeft verder niets te maken met het temperatuurweergave signaal naar het instrumentenpaneel. Deze sensor schakelt namelijk je (in mijn geval) inlaatspruitstukverwarming Maar toch bedankt voor de moeite, ik bedoel het sensortje op het plaatje die net voor de blauwe zit!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #8  
Old 10-02-2011, 19:41
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

ik heb net even gemeten en mijn sensor geeft bij 18 graden 1200 ohm dus dat komt aardig overeen met jouw gegevens Johan. Alleen snap ik dus niet hoe dit meetsignaal verloopt want ik neem aan dat de spanningsstabilisator er voor moet zorgen dat er constant 10V loopt over het klokje en de sensor. Het meetsignaal 0-20mA of 4-20mA is onder invloed van de wisselende weerstand??! Ik meet namelijk op mn net nieuwe sensor 4,4V bij draaiende motor, terwijl ik op de spanningsstabilisator gewoon 9,9V meet? wie kan mij uitleggen hoe dit nu loopt?
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #9  
Old 10-02-2011, 20:00
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Is het probleem met de nieuwe sensor nog hetzelfde?

Bij welke temperatuur heb je die 4,4V gemeten? Met de spanningsstabilisator bedoel je die in de tellerunit?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
  #10  
Old 10-02-2011, 20:12
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

yep blijft hetzelfde.

rond 90 graden, ja in tellerunit
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #11  
Old 10-02-2011, 20:47
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Volgens mij staan de meter en de sensor in serie. Als een spanningsdeler. 10V op de meter, de meter aan de sensor en de andere kant van de sensor aan massa.

Bij 4,4V (90gr) zou de sensor zo'n 100 ohm zijn ongeveer. Met de spanning en de weerstand kan je uitrekenen dat er 44mA loopt. Er staat 10V over het geheel waarvan 4,4V over de sensor, dus 5,6V over de meter (meter dus 127 ohm).

Als je ervan uit gaat dat de meter een vaste weerstand heeft kan je ook kijken wat er bij een andere temperatuur gebeurt.
Bij 1000 ohm (20gr) zal er dan 8,9mA lopen. Op de meter zal dan 1,1V staan.

Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand van de sensor, hoe hoger de spanning over de sensor, hoe lager de stroom en hoe lager de spanning over de meter.

Kan je anders de spanning over de meter eens meten?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....

Last edited by Martin_M : 10-02-2011 at 21:19.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-02-2011, 11:57
arthur arthur is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 465
Default

Ik heb nog wat les stof voor het weekend jongens.
Heb het even logisch beredeneerd.




Uploaded with ImageShack.us

best een slim trucje van vw
Reply With Quote
  #13  
Old 11-02-2011, 15:57
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Kijk met deze hulp kan ik wat, bedankt heren! Super.

Ben namelijk zelf aardig gefascineerd door elektro alleen weet er niet alle ins en outs van(is alweer een tijdje geleden op de zeevaartschool).

Ik zal van het weekend eens een paar meetmomenten doen bij verschillende temperaturen; bij omgevingstemp, 2 maal tussen omgevingstemp en max en dan de spanning over het klokje en spanning over voeler. Zoals ik nu begrijp zal de spanning samen weer 10V moeten zijn.

Ahaa bedankt Arthur, dus ik zal een rechtevenredig oplopend amperage moeten meten. Stroom blijft immers over de hele schakeling hetzelfde...ik bedoel de stroom die door klok loopt loopt ook door de voeler?!
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)

Last edited by Bumper83 : 11-02-2011 at 16:01.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-02-2011, 16:34
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Bumper83
Stroom blijft immers over de hele schakeling hetzelfde...ik bedoel de stroom die door klok loopt loopt ook door de voeler?!


Bij een serieschakeling is de stroom door de hele schakeling inderdaad gelijk.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
  #15  
Old 11-02-2011, 17:09
d_wieleman d_wieleman is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 86
Default

Hoe kan je dan de weerstand meten, want hij heeft toch maar 1 stekker?
Reply With Quote
  #16  
Old 11-02-2011, 17:53
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

zet 1 pen op het contact bovenop de voeler en de andere pen op het koelwaterbochtje of op het zeskant gedeelte of op een ander massapunt en dan zal je weerstand meten
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #17  
Old 11-02-2011, 18:50
arthur arthur is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 465
Default

Het is maar een benadering van mezelf, ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo in elkaar steekt.

Maar je cockpit geeft verkeerde waarde aan?

Maarreee je hebt de sensor al vervangen?
Controleer even alle bekabeling

e.v.t. even een andere cockpit testen, dan heb je alles gehad
Reply With Quote
  #18  
Old 11-02-2011, 19:17
d_wieleman d_wieleman is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 86
Default

Ik heb hem net even gemeten, en had bij een warme motor een weerstand van 88 ohm. Dus morgen even een nieuwe sensor halen.
Reply With Quote
  #19  
Old 11-02-2011, 19:27
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by d_wieleman
Ik heb hem net even gemeten, en had bij een warme motor een weerstand van 88 ohm. Dus morgen even een nieuwe sensor halen.


Waarom een nieuwe halen?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
  #20  
Old 11-02-2011, 19:29
Martin_M's Avatar
Martin_M Martin_M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Bumper83
zet 1 pen op het contact bovenop de voeler en de andere pen op het koelwaterbochtje of op het zeskant gedeelte of op een ander massapunt en dan zal je weerstand meten


De spanning zou ik wel zo meten maar de weerstand moet je alleen op de sensor meten als de stekker eraf is! Doordat er over de sensor nog spanning staat kan je zo niet goed de weerstand meten.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum