#1
|
||||
|
||||
Eigenschappen temperatuurvoelers
Hallo,
ik heb eens een vraag of iemand weet met welke waardes mijn temperatuurvoeler werkt. Gaat om koelwatervoeler met nr: 049 919 501 bereik tot 125 graden celcius 12V 1E Ik zou graag ohmse waardes, temperaturen en voltages willen weten zodat ik wat kan gaan meten. Alvast bedankt!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#2
|
||||
|
||||
Waarom zou je dat willen weten? Heb je het idee dat die niet goed is? Temp sensor kan op 2 manier werken, weerstand omhoog als de temp omhoog gaat (PTC), of weerstand omlaag als de temp omhoog gaat (NTC).. Maar aan een echt schema om de weerstand te controleren kan ik je niet helpen
__________________
Your Signature |
#3
|
||||
|
||||
Is het niet toevallig ook een blauwe sensor?
Voor de blauwe van m'n G60 heb ik wel een grafiekje met weerstandswaarde/temperatuur.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |
#4
|
||||
|
||||
@Dennis,
ik wil dit weten omdat ik een tijdje het vermoeden heb gehad dat ik een lekke koppakkig had omdat mn koelwatertemperatuur altijd gelijk doorsteeg tot oververhit. Vanochtend even langs de garage geweest en die hebben even mn koelwatersysteem getemperatuurd met een laserthermometer en mn koelwaterbochtje op mn kop waar dus die voeler in zit is mooi 89/90 graden terwijl de voeler zwaar oververhit (125) aangeeft. Dus wil ik weten welke ohmse waardes, voltages bij welke temperatuur horen zodat ik bepaalde dingen kan uitsluiten in mn elektisch circuit. @Martin, de voeler die er bij mij inzit heeft een zwart isolatierandje en geen blauwe helaas maar zou je dat grafiekje alsnog kunnen sturen want ik denk dat die voelers elkaar niet veel zullen ontlopen.. heb ik in ieder geval een indicatie in welke orde van grootte ik moet denken
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#5
|
|||
|
|||
In de Haynes staat (volgens ander forum) dit:
Weerstandswaarden voor 049 919 501 A, 027 919 501 en 049 919 501: 20°C - ongeveer 1000 ohm 60°C - ongeveer 250 ohm 100°C - ongeveer 75 ohm Dit komt ook wel overeen met de zwarte sensor voor de tempmeter (1000-100 Ohm) die ik in mijn 1.3 heb. Gr, Johan. |
#6
|
||||
|
||||
Dit is de blauwe:
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |
#7
|
||||
|
||||
dat is de thermoschakelaar, deze heeft verder niets te maken met het temperatuurweergave signaal naar het instrumentenpaneel. Deze sensor schakelt namelijk je (in mijn geval) inlaatspruitstukverwarming Maar toch bedankt voor de moeite, ik bedoel het sensortje op het plaatje die net voor de blauwe zit!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#8
|
||||
|
||||
ik heb net even gemeten en mijn sensor geeft bij 18 graden 1200 ohm dus dat komt aardig overeen met jouw gegevens Johan. Alleen snap ik dus niet hoe dit meetsignaal verloopt want ik neem aan dat de spanningsstabilisator er voor moet zorgen dat er constant 10V loopt over het klokje en de sensor. Het meetsignaal 0-20mA of 4-20mA is onder invloed van de wisselende weerstand??! Ik meet namelijk op mn net nieuwe sensor 4,4V bij draaiende motor, terwijl ik op de spanningsstabilisator gewoon 9,9V meet? wie kan mij uitleggen hoe dit nu loopt?
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#9
|
||||
|
||||
Is het probleem met de nieuwe sensor nog hetzelfde?
Bij welke temperatuur heb je die 4,4V gemeten? Met de spanningsstabilisator bedoel je die in de tellerunit?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |
#10
|
||||
|
||||
yep blijft hetzelfde.
rond 90 graden, ja in tellerunit
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#11
|
||||
|
||||
Volgens mij staan de meter en de sensor in serie. Als een spanningsdeler. 10V op de meter, de meter aan de sensor en de andere kant van de sensor aan massa.
Bij 4,4V (90gr) zou de sensor zo'n 100 ohm zijn ongeveer. Met de spanning en de weerstand kan je uitrekenen dat er 44mA loopt. Er staat 10V over het geheel waarvan 4,4V over de sensor, dus 5,6V over de meter (meter dus 127 ohm). Als je ervan uit gaat dat de meter een vaste weerstand heeft kan je ook kijken wat er bij een andere temperatuur gebeurt. Bij 1000 ohm (20gr) zal er dan 8,9mA lopen. Op de meter zal dan 1,1V staan. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand van de sensor, hoe hoger de spanning over de sensor, hoe lager de stroom en hoe lager de spanning over de meter. Kan je anders de spanning over de meter eens meten?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... Last edited by Martin_M : 10-02-2011 at 21:19. |
#12
|
|||
|
|||
Ik heb nog wat les stof voor het weekend jongens.
Heb het even logisch beredeneerd. Uploaded with ImageShack.us best een slim trucje van vw |
#13
|
||||
|
||||
Kijk met deze hulp kan ik wat, bedankt heren! Super.
Ben namelijk zelf aardig gefascineerd door elektro alleen weet er niet alle ins en outs van(is alweer een tijdje geleden op de zeevaartschool). Ik zal van het weekend eens een paar meetmomenten doen bij verschillende temperaturen; bij omgevingstemp, 2 maal tussen omgevingstemp en max en dan de spanning over het klokje en spanning over voeler. Zoals ik nu begrijp zal de spanning samen weer 10V moeten zijn. Ahaa bedankt Arthur, dus ik zal een rechtevenredig oplopend amperage moeten meten. Stroom blijft immers over de hele schakeling hetzelfde...ik bedoel de stroom die door klok loopt loopt ook door de voeler?!
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) Last edited by Bumper83 : 11-02-2011 at 16:01. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Bij een serieschakeling is de stroom door de hele schakeling inderdaad gelijk.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |
#15
|
|||
|
|||
Hoe kan je dan de weerstand meten, want hij heeft toch maar 1 stekker?
|
#16
|
||||
|
||||
zet 1 pen op het contact bovenop de voeler en de andere pen op het koelwaterbochtje of op het zeskant gedeelte of op een ander massapunt en dan zal je weerstand meten
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#17
|
|||
|
|||
Het is maar een benadering van mezelf, ik zeg niet dat het daadwerkelijk zo in elkaar steekt.
Maar je cockpit geeft verkeerde waarde aan? Maarreee je hebt de sensor al vervangen? Controleer even alle bekabeling e.v.t. even een andere cockpit testen, dan heb je alles gehad |
#18
|
|||
|
|||
Ik heb hem net even gemeten, en had bij een warme motor een weerstand van 88 ohm. Dus morgen even een nieuwe sensor halen.
|
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Waarom een nieuwe halen?
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
De spanning zou ik wel zo meten maar de weerstand moet je alleen op de sensor meten als de stekker eraf is! Doordat er over de sensor nog spanning staat kan je zo niet goed de weerstand meten.
__________________
Golf met G60 supercharger -> 320.000km and counting.... |