#1
|
|||
|
|||
Niet mooi gas terug kunnen nemen... Polo 6n dec '95
Hallo iedereen,
Helaas heb ik een storend probleem met mijn VW Polo 6n 1.4 uit 1995. Het probleem is opgetreden ergens in juni, sinds die tijd probeer ik het op te lossen, maar zonder succes. Omschrijving Als ik m'n gaspedaal loslaat, voel je een schok(je) door de auto. Zeer irritant met het nemen van rotondes, filerijden en op momenten dat je steeds gas moet geven en terugnemen als je door een 30 kilometer zone rijdt o.i.d. Wat heb ik er al aan gedaan? #Als eerst heb ik de bougies, bougiekabels rotor en rotorkap vervangen. #Luchtfilter vervangen. #Alle rubbers (met name motorophanging) laten onderzoeken door een garage in Rhoon, behalve een slecht lager in de draagarm geen bijzonderheden. #Draagarmlager vervangen. #Sensor vervangen in het motorblok, aan de distributieriem zijde en verborgen nét onder het luchtfilterhuis. #Sensor vervangen aan de voorzijde van de versnellingsbak. #Olie vervangen. #Koppeling vervangen. Kon de boosdoener zijn volgens een garagebedrijf in Waddinxveen. #Versnellingsbak laten controleren bij bakkenspecialist Rietbergen van Eeden in Noordwijkerhout. #Gasklephuis vervangen en laten inleren door VW dealer Autogroep Voorne-Putten in Spijkenisse. #Als laatst is de distributieriem plus spanrol vervangen, maar dat heb ik laten doen onder het motto 'lopend onderhoud'. Heeft geen effect gehad op het (oplossen van het) probleem. Helaas... Resultaat? Helemaal NIETS! Althans, wel met een héle grote maar! Het gasklephuis... Toen ik het gasklephuis in eerste instantie had vervangen, was het probleem opgelost. Maar direct na het inleren was het probleem er weer. De computer herkende voor het vervangen van het huis een storing in de sensor van het gasklephuis, maar na het vervangen van het gasklephuis werd die storing niet meer gegeven. De schok/het schokje was weer voelbaar door de auto als je het gaspedaal losliet. Na een paar weken besloten het oude gasklephuis weer te plaatsen. Dit keer niet laten inleren. Probleem was weer weg! Toen een rondje gereden van 50 kilometer over snelweg, provinciale wegen en kleine landweggetjes. Geen enkele keer een schok(je) gevoeld bij het loslaten van het gas. Bij de eerstvolgende rit kwam het probleem er weer langzaam in, alsof de ECU zich geen raad weet met de gegevens (???). Op dit moment leidt het 'probleem' z'n eigen weg. De ene keer heb ik een goede rit, de andere keer schok ik een eind weg. Vermoeden? Omdat ik een rit van 50 kilometer heb gemaakt zonder ook maar een schokje te voelen, vermoed ik dat een sensor of de ECU het probleem is. Maar wie/hoe/wat/wanneer? Ik heb een hoop geleerd wat motoren betreft, maar verder dan dit kom ik helaas écht niet! Ik heb ook proberen te bedenken wanneer het probleem erin is gekomen. Ik besefte me toen dat het probleem in de auto is gekomen nadat ik m'n motorkap en bumper heb laten spuiten. De auto is toen ook 'gebakken' geweest in zo'n spuitkabine. Kan dat iets veroorzaken? Wie kan mij helpen? De gouden tip wordt beloond! Ik ben het helemaal zat! Het is zo'n geweldig leuk autootje, maar dit probleem is wel een zwart rouwrandje. Wie kan mij helpen het autootje weer zo te maken zoals het vóór juni was? Oftewel: wat veroorzaakt die schok en hoe los ik het op!? Heel erg bedankt alvast voor iedereen die meedenkt! Vriendelijke groeten, Vincent Spijkenisse PS. De versnellingsbakkenspecialist in Noordwijkerhout wist mij te vertellen dat dit probleem vaak voorkomt bij de Polo's met een 1400 motor. Helaas kon hij me niet vertellen of er een oplossing voor is. Ik ben toen gaan zoeken op internet en in de omgeving gaan rondvragen, maar dit leverde niets op. De VW dealer Autogroep Voorne-Putten in Spijkenisse kon me al helemaal niet helpen! |
#2
|
||||
|
||||
Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar mag ik je complimenteren met het extreem helder uiteenzetten van het probleem. Is een welkome afwisseling van het veel voorkomende "mijn auto doet het niet, wat is het probleem" topic dat je maar al te vaak tegenkomt.
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#3
|
|||
|
|||
Je mag altijd een keer de auto op mijn werk neerzetten, wij zijn gespecialeerd in v.a.g en hebben naast onze werkplaats ook een sloperij met alleen maar vag onderdelen.
Wij hoeven dus ook geen hoge kosten te maken met alleen maar nieuwe onderdelen. ecu kan je ook gebruikt monteren , sleutel zal op nieuw ingeleerd moeten worden maar dat kunnen wij ook gewoon in de werkplaats. Het is alleen wel in noord holland ( heerhugowaard). |
#4
|
|||
|
|||
@ Tjaap
Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk op te stellen en te verwoorden, omdat het erop neer komt dat ik eigenlijk een gunst van iemand vraag. In zo'n geval moet je ervoor zorgen dat alles duidelijk is, vind ik. Ik hoop dat het plaatsen van het probleem op dit forum gaat leiden tot de oplossing, en zoals ik al schreef, ben ik bereid om een beloning te geven voor degene die me de oplossing kan geven. Bij een garagebedrijf betaal je ook voor een stukje kennis. @ Ron mk1 Bedankt voor je antwoord. Ik ben niet bekend met de afkorting v.a.g., zou je me kunnen zeggen waar het voor staat? Heerhugowaard is wel een flink eind vanaf Spijkenisse. I don't know if it's in the pocket at the moment... Al het gesleutel aan m'n auto heeft een hoop geld gekost, allemaal zondegeld eigenlijk, maar je hoopt toch steeds het probleem te hebben ontdekt! Het meest zonde is het geld besteed aan onderzoekjes etc. Ik ben echt zwaar teleurgesteld in de kennis die bij garages aanwezig is. Je wordt er hopeloos van. Er rijden tig Polo's op de weg, dan moet er toch 1 iemand zijn die er verstand van heeft? Ik kon bij twee garage's een leuk bedrag aftikken voor een onderzoek, maar ze konden niets vinden/ze wisten niet waar het aan kon liggen/hadden er geen verstand van. "Iets met de ontsteking" krijg je dan te horen. Maar als je dan vraagt of ze dat gecontroleerd hebben, is het allemaal weer teveel gevraagd. Maar als ik naar Heerhugowaard kom, denk je dan de vinger op de zere plek te kunnen leggen? Ofwel: weet je waar je het zoeken moet? Het komt vaker voor bij de Polo 6n 1.4, maar waar ligt het dan aan? Toch de ECU? Ik hoor heel graag van jullie. En nogmaals bedankt als jullie een stukje meedenken! Groeten, Vincent Last edited by Kloegie : 24-10-2010 at 18:33. |
#5
|
|||
|
|||
Het blijft toch moeilijk om vanaf een pc een diagnose te stellen , het beste is toch altijd om er zelf even mee te rijden en dan een oordeel te kunnen geven.
Ik zou zeggen , als je een keer tijd hebt of in de buurt bent kom dan vrijwillig langs. Kan er altijd even een blik op wagen en mee rijden. Wij hebben ruim ervaring met juist de oudere modellen van vw. We hebben er genoeg van in onderhoud , dus de ervaring is er wel. v.a.g is Volkswagen Audi Groep |
#6
|
|||
|
|||
Dit forum is juist om advies geven en niet om mensen naar de garage toe te brengen. Dat kunnen we altijd zelf wel bepalen.
|
#7
|
|||
|
|||
Wat nog wel eens wil voorkomen is dat de elektronische gasklep een beetje krokant wordt. Heeft een maat van mij gehad bij een polo 6n2, precies hetzelfde wat jij omschrijft.
Ik heb deze toen verangen voor een nieuwe, probleem opgelost. Gr, Pim |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
mee eens |
#9
|
|||
|
|||
Ben je hier al wat verder mee gekomen?
Mijn 6N 1.4 uit '98 heeft volgens mij hetzelfde! Bij mij is ook/vooral het 'weer oppakken' als je weer gas geeft niet zo netjes, met name in 1 en 2. Ben dus benieuwd of je al een/de oorzaak hebt kunnen vinden! |
#10
|
|||
|
|||
Nog steeds geen nieuws?
|
#11
|
||||
|
||||
Ik heb hetzelfde probleem, maar nu schijnt het aan het vacuum te liggen. Dus vacuum slang of vacuum klep als die er in zit ???
|
#12
|
|||
|
|||
Polo 6N 1.4 '96 AEX
Hier ook precies het zelfde probleem.. Al van alles geprobeerd, ook op advies van autogarage de lamdasonde getest.. Niets!
Wel heb ik nog een aantal andere dingen ontdekt die hier volgens mij mee te maken hebben, en wel het volgende: * Verlies van vermogen/koppel: Waar ik voorheen toch wel vlot kon accelereren van 0 naar 100 lijkt het nu alsof de polo ligt geremd wordt, en ook de topsnelheid (voorheen 165 met 3 passagiers) is aanzienlijk lager (150km/h) en wordt moeizamer (lees trager) gehaald. Ook heb ik een test(sprint 0-100 en topsnelheid) gedaan met een kameraad van me die in het bezit is van een polo 6n 1.4 '97 AEX. Resultaat: met de sprint van 0-100 was ik 2 autolengtes trager maar dit kan uiteraard ook met de bestuurder/schakelmoment te maken hebben. Het verschil in topsnelheid was zoals verwacht wel een stukje groter.. Waar ik met moeite de 150-155 aan wist te tikken reed hij met gemak een 165-170 km/h * Hoger bezine verbruik: bij normaal rijgedrag (schakelen bij 2500-3000rpm) en cominatie van stad/snelweg rijdt ik zo'n 400-450 km met een volle tank. Dit terwijl die kameraad van me zeker 600-650km rijd met een volle tank zonder ook maar enige aandacht te schenken aan zijn rijgedrag. * Wanneer de motor stationair draait, en er vrij (zonder koppeling) gas word gegeven hoor je telkens bij het spelen met het gas voor hij de toeren in schiet een soort slissje. Klinkt eigenlijk het zelfde als bij een getunede/rally wagen wanneer deze overschakelt, dan hoor je ook even tsssj. Nu is dus mijn vraag of jullie dit ook allemaal hebben, of dat dit misschien los staat van het schokken van de auto bij gas loslaten/gas geven? En uiteraard of er al iemand een oplossing heeft gevonden?? Last edited by Nick165 : 09-05-2011 at 15:14. |