#61
|
||||
|
||||
Ziet er zeer netjes en professioneel uit zeg!
Is de auto veel zwaarder geworden? Ziet er wel zo uit met al die accu's. |
#62
|
||||
|
||||
En Bram, is dat een beetje fijn cruisen zo? Erg tof hoor! Kom wel een keer live kijken.
|
#63
|
||||
|
||||
Quote:
Dank je! De auto is inderdaad wel wat zwaarder geworden. In totaal is er 350 kilo aan accu's in gekomen en hebben we er een kleine 200 kilo aan materiaal uitgehaald. In totaal + alle kleine kabeltjes en grote kabels zitten we zo'n 250 kilo hoger. We hebben uiteindelijk gekozen voor loadadjusters zowel voor als achter. Zo hebben we een prima gewicht verdeling wat vering betreft. De elektromotor kan het totaalgewicht makkelijk aan.. |
#64
|
||||
|
||||
Quote:
Jazeker, in de stad vooral omdat ik hem dan alleen in z'n 2 heb staan. Als je stopt hoef je de koppeling niet in te trappen omdat de motor dan gewoon stil staat. relaxed cruisen dus! |
#65
|
||||
|
||||
live radio
vanmiddag live op de radio vanuit de Boxer in Tilburg!
Tussen 14.45 en 15.15 uur. luisteren! http://www.omroepbrabant.nl/Live.aspx?mode=radio |
#66
|
||||
|
||||
Heel gaaf project dit. Lijkt me ook ideaal voor de toekomst. Is het rendabeler om elektrisch te rijden tov LPG? Hoeveel jaar doe je er over om de aanschaf kosten er uit te hebben?
|
#67
|
||||
|
||||
besparen
in vergelijk met een reguliere benzine auto:
Bij 12.000km / jaar is de brandstof besparing rond de 1400,- Daarnaast is er veel minder onderhoud, dus kan dat ook al snel 400,- per jaar extra opleveren(beurten, olie, andere vloerstoffen, riemen etc.) geen belasting voor elektrische auto's..(zijn natuurlijk meer auto's die nu nog belasting vrij zijn..waaronder natuurlijk ook oldtimers....(nog wel).. Op dit moment is het nog aan de dure kant voor de consument, de prijs wordt bepaald door de accu's. En wil je een beetje bereik.. dan kosten de accu's al snel 10.000,- euro en dan komt er nog het elektro systeem bij. Je hebt dus wel een paar jaartjes nodig om het er uit te rijden.. Maar de accu's zullen snel in prijs dalen is mijn inschatting. Ze zijn op dit moment in China diversen fabrieken uit de grond aan het stampen.. meer aanbod zal de prijs verlagen.. Daarnaast hopen we op meer stimulering van de overheid.. Het is dus afhankelijk van diverse factoren... maar besparen kun je zeker! In ieder geval het milieu! |
#68
|
||||
|
||||
heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op. en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft. maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen. maar wel een interessante discussie maar vind het echt een gaaf project!
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#69
|
||||
|
||||
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's? Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#70
|
||||
|
||||
Quote:
Dus ze zijn fabrieken uit de grond aan het stampen om het milieu te sparen Dus een van de meeste vervuilde en vervuilende landen op deze bol wordt nog milieuvervuilender
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death |
#71
|
||||
|
||||
een actieradius van 200km is best netjes, zeg! Maar hoelang moet hij daarna aan de lader liggen?
|
#72
|
||||
|
||||
Sodeju, dat heb je allemaal netjes gedaan... Restecpa!
__________________
Quote:
|
#73
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Alain Quote:
|
#74
|
||||
|
||||
10.000 aan accu's?? OMG! Het leek me een leuk idee...
|
#75
|
|||
|
|||
Quote:
X 2
__________________
Daily: Bora TDI 1974 Yellowbug (Sold) 1969 Karmann Ghia |
#76
|
||||
|
||||
Quote:
Hallo, Leuk dat er wat discussie los komt! Het was even druk aan het einde van het jaar.....vandaar mijn late reactie. Ik zal proberen het één en ander toe te lichten. Overigens heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, en zijn de geleerden het nog wel eens met elkaar oneens.......maar we moeten ergens beginnen....laten we maar zeggen. De discussie over lithium accu's: Naar schatting is de totale hoeveelheid van de grondstof lithium volgens de USGS nog zo’n 25.5 miljoen ton. Dat is ruim 1,000 keer de totale hoeveelheid lithium die we op dit moment met z’n allen jaarlijks gebruiken. Uitgedrukt in termen die we bij olie, gas en kolen ook gebruiken: we hebben nog voor meer dan 1,000 jaar lithium over bij het huidige gebruiksniveau. Er is dus nog lithium genoeg! maar: Ruim 16 miljoen van die 25,5 miljoen ton is dus op dit moment niet rendabel te winnen. 9.5 miljoen ton wel. Dat is genoeg voor 380 jaar met het huidige gebruik. Dat is wel even wat anders dan 43 jaar voor olie, 58 voor gas en 123 jaar voor kolen met het huidige gebruik (berekend op basis van USGS statistieken). En na die 380 jaar? Je kunt lithium prima recyclen. Het is dus niet zoals bij olie, kolen en gas, dat wanneer je het verbrandt, je het dan definitief kwijt bent. Lithium kan worden teruggewonnen uit batterijen. Op dit moment wordt dat overigens nauwelijks gedaan, omdat nieuw gewonnen lithium simpelweg te goedkoop is . |
#77
|
||||
|
||||
Quote:
Hallo, Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat je sceptisch bent, iedere verandering is moeilijk en moet zichzelf nog bewijzen. Daar hebben we mensen voor nodig die vooruit willen/durven lopen....pioniers Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat het grote publiek zich elektrisch gaat vervoeren. En gezien de huidige ontwikkelingen zal de techniek even snel mee veranderen / verbeteren. Of het puur alleen elektrisch rijden moet worden weet ik niet, maar het is voorlopig één van de betere alternatieven. De olie industrie heeft lang genoeg deze ontwikkelingen tegen gehouden. Maar nu is er een nieuwe periode aangebroken. Om te reageren op je opmerkingen: De laatste opmerking wat de accu's betreft heb ik in het vorige stukje al beantwoord, ze zijn namelijk prima te recyclen. Het is op dit moment alleen nog niet interessant omdat de nieuwe lithium in verhouding te goedkoop is. Natuurlijk zijn we pas echt goed bezig als we duurzame stroom gebruiken. Dit is ook een proces wat verandering zal moeten doorstaan. Ik wil zo spoedig mogelijk op mijn werk een laadpaal gaan gebruiken die volledig groene stroom geeft, dan ben ik al weer een stukje beter op weg... Maar in de tussentijd: Een elektromotor presteert inderdaad een stuk beter dan een benzine- of dieselmotor. De efficiëntie van de elektromotor ligt op zo’n 85-95%, afhankelijk van het type. Dit betekent dat nagenoeg alle energie die je erin stopt, omgezet wordt in beweging. Hoe anders is dat bij een benzine- of dieselmotor, waar maar 25 to 30% wordt omgezet in beweging. De rest gaat verloren in de vorm van warmte. Het efficiëntie verlies bij de elektrische auto zit hem in de elektriciteitsopwekking en distributie. Waarom is elektrisch rijden dan nog steeds milieuvriendelijker als rijden op brandstof? Een benzine motor is slechts 20% efficiënt in het omzetten van brandstof naar energie. Een elektromotor is 80% efficiënt in het omzetten van energie. Een centrale op kolen, olie of gas is 40% efficiënt omdat een centrale altijd op een optimale verbranding werkt. Een benzine auto bereikt met wisselende toerentallen vrijwel nooit optimale verbranding en veel energie gaat verloren aan warmte. Het komt er dus op neer dat een benzinemotor 20% energie uit een liter brandstof haalt en een elektromotor omgerekend 40% * 80% = 32% energie uit een liter brandstof haalt. Met andere woorden: een elektrisch aangedreven voertuig rijdt ook op bruine stroom nog een stuk zuiniger dan een brandstof auto. |
#78
|
||||
|
||||
Quote:
Hallo, Met de huidige ingebouwde lader zo'n 5uur. Op zich kan dat prima als je op kantoor of thuis 's nachts in de garage kunt laden. Als je meer dan 200km op een dag moet rijden zul je dus zorgvuldig moeten plannen. Maar ga jezelf eens na, hoeveel dagen per jaar rijden we meer dan 200km. Ik heel weinig, en ik denk de gemiddelde Nederlander ook.(natuurlijk al die meeting rijders die heel Nederland, België, Duitsland en zelfs Oostenrijk door rijden niet). Maar voor dagelijks woon werk verkeer is een bereik van 200km een heel eind in de goede richting. En dan doe ik dat bijvoorbeeld graag in deze ludieke elektrische auto! |
#79
|
|||
|
|||
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom heb je het geen automaat gelaten? Persoonlijke voorkeur of is het een rendementskwestie?
|
#80
|
||||
|
||||
Quote:
Hallo, Het is inderdaad een rendementskwestie. Een automaat verbruikt i.v.m. de koppelomvormer ook energie. Die gaat dus verloren. In principe staat de variant in de stad alleen in de 2e versnelling. Je trekt op uit z'n 2 en tot 80km/h kun je makkelijk in z'n 2 blijven rijden. Daarna schakel je op. |