Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 3 (fastback, notchback, squareback)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 22-11-2010, 18:30
Peppie's Avatar
Peppie Peppie is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 561
Send a message via MSN to Peppie
Default

Ziet er zeer netjes en professioneel uit zeg!

Is de auto veel zwaarder geworden? Ziet er wel zo uit met al die accu's.
Reply With Quote
  #62  
Old 22-11-2010, 18:51
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

En Bram, is dat een beetje fijn cruisen zo? Erg tof hoor! Kom wel een keer live kijken.
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #63  
Old 22-11-2010, 19:04
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by Peppie
Ziet er zeer netjes en professioneel uit zeg!

Is de auto veel zwaarder geworden? Ziet er wel zo uit met al die accu's.



Dank je!

De auto is inderdaad wel wat zwaarder geworden.
In totaal is er 350 kilo aan accu's in gekomen en hebben we er een kleine 200 kilo aan materiaal uitgehaald. In totaal + alle kleine kabeltjes en grote kabels zitten we zo'n 250 kilo hoger.

We hebben uiteindelijk gekozen voor loadadjusters zowel voor als achter.
Zo hebben we een prima gewicht verdeling wat vering betreft.

De elektromotor kan het totaalgewicht makkelijk aan..
Reply With Quote
  #64  
Old 22-11-2010, 19:06
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
En Bram, is dat een beetje fijn cruisen zo? Erg tof hoor! Kom wel een keer live kijken.


Jazeker, in de stad vooral omdat ik hem dan alleen in z'n 2 heb staan.
Als je stopt hoef je de koppeling niet in te trappen omdat de motor dan gewoon stil staat. relaxed cruisen dus!
Reply With Quote
  #65  
Old 25-11-2010, 11:49
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default live radio

vanmiddag live op de radio vanuit de Boxer in Tilburg!

Tussen 14.45 en 15.15 uur.

luisteren!


http://www.omroepbrabant.nl/Live.aspx?mode=radio
Reply With Quote
  #66  
Old 09-12-2010, 17:48
Jorp's Avatar
Jorp Jorp is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 437
Default

Heel gaaf project dit. Lijkt me ook ideaal voor de toekomst. Is het rendabeler om elektrisch te rijden tov LPG? Hoeveel jaar doe je er over om de aanschaf kosten er uit te hebben?
Reply With Quote
  #67  
Old 10-12-2010, 00:59
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default besparen

in vergelijk met een reguliere benzine auto:

Bij 12.000km / jaar is de brandstof besparing rond de 1400,-
Daarnaast is er veel minder onderhoud, dus kan dat ook al snel 400,- per jaar extra opleveren(beurten, olie, andere vloerstoffen, riemen etc.)

geen belasting voor elektrische auto's..(zijn natuurlijk meer auto's die nu nog belasting vrij zijn..waaronder natuurlijk ook oldtimers....(nog wel)..

Op dit moment is het nog aan de dure kant voor de consument, de prijs wordt bepaald door de accu's. En wil je een beetje bereik.. dan kosten de accu's al snel 10.000,- euro en dan komt er nog het elektro systeem bij.

Je hebt dus wel een paar jaartjes nodig om het er uit te rijden..
Maar de accu's zullen snel in prijs dalen is mijn inschatting.
Ze zijn op dit moment in China diversen fabrieken uit de grond aan het stampen.. meer aanbod zal de prijs verlagen..

Daarnaast hopen we op meer stimulering van de overheid..

Het is dus afhankelijk van diverse factoren... maar besparen kun je zeker!
In ieder geval het milieu!
Reply With Quote
  #68  
Old 10-12-2010, 04:29
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op.
en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft.

maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen.
maar wel een interessante discussie

maar vind het echt een gaaf project!
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #69  
Old 10-12-2010, 08:16
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #70  
Old 10-12-2010, 08:54
Dasher's Avatar
Dasher Dasher is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,636
Default

Quote:
Originally Posted by retrocaddy
Ze zijn op dit moment in China diversen fabrieken uit de grond aan het stampen.. meer aanbod zal de prijs verlagen..

Het is dus afhankelijk van diverse factoren... maar besparen kun je zeker!
In ieder geval het milieu!


Dus ze zijn fabrieken uit de grond aan het stampen om het milieu te sparen

Dus een van de meeste vervuilde en vervuilende landen op deze bol wordt nog milieuvervuilender
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death
Reply With Quote
  #71  
Old 10-12-2010, 11:01
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

een actieradius van 200km is best netjes, zeg! Maar hoelang moet hij daarna aan de lader liggen?
Reply With Quote
  #72  
Old 10-12-2010, 11:08
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Sodeju, dat heb je allemaal netjes gedaan... Restecpa!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #73  
Old 10-12-2010, 11:23
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!


__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #74  
Old 10-12-2010, 17:31
Jorp's Avatar
Jorp Jorp is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 437
Default

10.000 aan accu's?? OMG! Het leek me een leuk idee...
Reply With Quote
  #75  
Old 10-12-2010, 17:43
de Rooij de Rooij is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 563
Send a message via MSN to de Rooij
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!


X 2
__________________
Daily: Bora TDI
1974 Yellowbug (Sold)
1969 Karmann Ghia
Reply With Quote
  #76  
Old 02-01-2011, 12:26
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
heb me ooit laten vertellen:
electrisch rijden is net zo goed fossiele brandstof, Lithium word namelijk schaars nu er zoveel lithium-ion batterijen worden geproduceerd. houd dus ook een keer op.
en misschien dat daardoor de accuprijs hoog blijft.

maar of dit allemaal waar is durf ik niet te garanderen.
maar wel een interessante discussie

maar vind het echt een gaaf project!



Hallo,

Leuk dat er wat discussie los komt!
Het was even druk aan het einde van het jaar.....vandaar mijn late reactie.
Ik zal proberen het één en ander toe te lichten.

Overigens heb ik ook niet alle wijsheid in pacht, en zijn de geleerden het nog wel eens met elkaar oneens.......maar we moeten ergens beginnen....laten we maar zeggen.


De discussie over lithium accu's:


Naar schatting is de totale hoeveelheid van de grondstof lithium volgens de USGS nog zo’n 25.5 miljoen ton. Dat is ruim 1,000 keer de totale hoeveelheid lithium die we op dit moment met z’n allen jaarlijks gebruiken. Uitgedrukt in termen die we bij olie, gas en kolen ook gebruiken: we hebben nog voor meer dan 1,000 jaar lithium over bij het huidige gebruiksniveau.

Er is dus nog lithium genoeg!
maar: Ruim 16 miljoen van die 25,5 miljoen ton is dus op dit moment niet rendabel te winnen. 9.5 miljoen ton wel. Dat is genoeg voor 380 jaar met het huidige gebruik. Dat is wel even wat anders dan 43 jaar voor olie, 58 voor gas en 123 jaar voor kolen met het huidige gebruik (berekend op basis van USGS statistieken). En na die 380 jaar? Je kunt lithium prima recyclen. Het is dus niet zoals bij olie, kolen en gas, dat wanneer je het verbrandt, je het dan definitief kwijt bent. Lithium kan worden teruggewonnen uit batterijen. Op dit moment wordt dat overigens nauwelijks gedaan, omdat nieuw gewonnen lithium simpelweg te goedkoop is .
Reply With Quote
  #77  
Old 02-01-2011, 12:48
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Gaaf ding dit, maar toch blijf ik sceptisch over elektrisch rijden... Natuurlijk is het rendement van een elektromotor meer dan 95%, maar wat is het rendement van een duitse bruinkoolcentrale? Of ga je er dan vanuit dat de stroom waar je zelf op rijdt met windmolens of waterkracht is geproduceerd? Je houdt de vervuiling uit de stad en het landschap, maar ergens zeer lokaal is er alsnog veel vervuiling bij de energiecentrale.
En dan inderdaad die accu's, behalve de schaarse grondstoffen die ze moeten winnen moeten de accu's ook geproduceerd, volgens mij bepaald geen milieuvriendelijk proces. Maar het grote wachten is op de dag dat alle elektrowagens nieuwe accu's moeten, wat gebeurt er met de grote stapel oude vuile accu's?

Voor mij is het nog niet bepaald dat elektro-rijden de toekomst is... ik wacht het af!



Hallo,

Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp dat je sceptisch bent, iedere verandering is moeilijk en moet zichzelf nog bewijzen. Daar hebben we mensen voor nodig die vooruit willen/durven lopen....pioniers

Het zal dus nog wel een tijdje duren voordat het grote publiek zich elektrisch gaat vervoeren. En gezien de huidige ontwikkelingen zal de techniek even snel mee veranderen / verbeteren. Of het puur alleen elektrisch rijden moet worden weet ik niet, maar het is voorlopig één van de betere alternatieven.
De olie industrie heeft lang genoeg deze ontwikkelingen tegen gehouden. Maar nu is er een nieuwe periode aangebroken.

Om te reageren op je opmerkingen:

De laatste opmerking wat de accu's betreft heb ik in het vorige stukje al beantwoord, ze zijn namelijk prima te recyclen. Het is op dit moment alleen nog niet interessant omdat de nieuwe lithium in verhouding te goedkoop is.

Natuurlijk zijn we pas echt goed bezig als we duurzame stroom gebruiken.
Dit is ook een proces wat verandering zal moeten doorstaan. Ik wil zo spoedig mogelijk op mijn werk een laadpaal gaan gebruiken die volledig groene stroom geeft, dan ben ik al weer een stukje beter op weg...

Maar in de tussentijd:

Een elektromotor presteert inderdaad een stuk beter dan een benzine- of dieselmotor. De efficiëntie van de elektromotor ligt op zo’n 85-95%, afhankelijk van het type. Dit betekent dat nagenoeg alle energie die je erin stopt, omgezet wordt in beweging. Hoe anders is dat bij een benzine- of dieselmotor, waar maar 25 to 30% wordt omgezet in beweging. De rest gaat verloren in de vorm van warmte. Het efficiëntie verlies bij de elektrische auto zit hem in de elektriciteitsopwekking en distributie.

Waarom is elektrisch rijden dan nog steeds milieuvriendelijker als rijden op brandstof?

Een benzine motor is slechts 20% efficiënt in het omzetten van brandstof naar energie.
Een elektromotor is 80% efficiënt in het omzetten van energie.
Een centrale op kolen, olie of gas is 40% efficiënt omdat een centrale altijd op een optimale verbranding werkt. Een benzine auto bereikt met wisselende toerentallen vrijwel nooit optimale verbranding en veel energie gaat verloren aan warmte.

Het komt er dus op neer dat een benzinemotor 20% energie uit een liter brandstof haalt en een elektromotor omgerekend 40% * 80% = 32% energie uit een liter brandstof haalt.
Met andere woorden: een elektrisch aangedreven voertuig rijdt ook op bruine stroom nog een stuk zuiniger dan een brandstof auto.
Reply With Quote
  #78  
Old 02-01-2011, 12:57
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
een actieradius van 200km is best netjes, zeg! Maar hoelang moet hij daarna aan de lader liggen?


Hallo,

Met de huidige ingebouwde lader zo'n 5uur.
Op zich kan dat prima als je op kantoor of thuis 's nachts in de garage kunt laden.
Als je meer dan 200km op een dag moet rijden zul je dus zorgvuldig moeten plannen. Maar ga jezelf eens na, hoeveel dagen per jaar rijden we meer dan 200km. Ik heel weinig, en ik denk de gemiddelde Nederlander ook.(natuurlijk al die meeting rijders die heel Nederland, België, Duitsland en zelfs Oostenrijk door rijden niet).

Maar voor dagelijks woon werk verkeer is een bereik van 200km een heel eind in de goede richting.
En dan doe ik dat bijvoorbeeld graag in deze ludieke elektrische auto!
Reply With Quote
  #79  
Old 02-01-2011, 13:43
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom heb je het geen automaat gelaten? Persoonlijke voorkeur of is het een rendementskwestie?
Reply With Quote
  #80  
Old 02-01-2011, 13:53
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default

Quote:
Originally Posted by MellyVille - USLights.nl
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar waarom heb je het geen automaat gelaten? Persoonlijke voorkeur of is het een rendementskwestie?


Hallo,

Het is inderdaad een rendementskwestie.
Een automaat verbruikt i.v.m. de koppelomvormer ook energie.
Die gaat dus verloren.

In principe staat de variant in de stad alleen in de 2e versnelling.
Je trekt op uit z'n 2 en tot 80km/h kun je makkelijk in z'n 2 blijven rijden.
Daarna schakel je op.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum