#1
|
|||
|
|||
1.5 JB AUT start niet meer
Mannenbroeders! (m/v)
Afgelopen vrijdag bij een autoschadeherstelbedrijf langs geweest. Had een afspraak om half vier, strak gepland om andere afspraken heen. Ja. En dat moet je dus niet doen met een 1500JB AUT, blijkt. Want die startmotor, hè... Uiteindelijk na veel extra prik (losse elektradraad op de plus van de accu en de startmotorstekker gezet) wakker geschud gekregen en rustig aan in een minuut of tien naar de Fokkerstraat, alhier. Daar geparkeerd en de experts laten snuffelen en kijken en voelen. Afgesproken dat ik nog wat extra foto's zou mailen en dan een vrijblijvende prijsopgave terug zou krijgen. Ok? Ja prima, jullie ook goed weekend! Instappen en gauw weer naar de volgende afspraak. Klik. Klik? Hé, dat geluid ken ik... nog maar 's proberen. Klik. Klikkliklikllikliklik. Grr!@#!$(#$@ nog an toe! Nou ja, dan maar snel het thuisfront bellen om op te halen en de volgende dag nog 's proberen als we wat meer tijd hebben. Inderdaad de volgende ochtend na wat liefdevolle klappen op dat rotding weer aan de slinger gekregen en naar huis gereden. Zucht. Hebben jullie hier een oplossing voor? Is het veel (lees: lastig voor een leek) werk om er bv. een andere in te zetten? Of toch maar zo'n extra zware draad rechtstreeks vanaf de accuplus laten lopen? Of... of... Hoor het graag van jullie! Groet, JB
__________________
78'er Golf C 1.5 AUT Diamantsilber |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Ik wacht hier ook het antwoord af, ik zit namelijk met hetzelfde probleem met hetzelfde type motor. Mijne start nu totaal niet meer. Enkel na een paar klappen erop. Dus ben ik ook op zoek naar een oplossing/hulpvaardige hand.
__________________
GRTZ 53 --------------------------------------------------- Cruisin' the '83 Rabbit! |
#3
|
||||
|
||||
Zelfde probleem speelt ook op golfcabrioforum. Het probleem is dat de startmotor boven cq dichtbij de uitlaat zit en erg warm wordt. De solenoid (relais) verleist door die warmte zijn magnetisme en doordat de spanning ook nog wat zakt tijdens starten, heeft ie net te weinig vermogen om de spoel goed aan te trekken. Hierdoor worden de contacten van de startmotor self niet doorverbonden.
De oplossing wordt eigenlijk al door TS gegeven, namelijk 12V direct van de accu op de startmotoraansluiting zetten. Om dit nu automatisch te doen tijdens het starten is er maar één oplossing. Een extra (zwaar) relais erbij zetten. Ik zet de link van het topic in het golfcabrioforum erbij, zodat jullie kunnen meeliften of tips kunnen ontvangen. stratprobleem Automaat gcforum
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#4
|
||||
|
||||
of gewoon een nieuwe startmotor kopen..
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
En dan wordt de startmotor ineens niet meer (te) warm?
__________________
Gr, Maarten |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Nieuwe startmotor krijgt ook weer hetzlefde probleem. Warmte van de uitlaat is de boosdoener.
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#7
|
||||
|
||||
Op zich lijkt het mij geen slecht idee een nieuwe startmotor, is natuurlijk zo dat deze startmotor er al in zit sinds het begin?? zon ding raakt natuurlijk ooit op en moet dan vervangen worden, zou het niet zo zijn dat een nieuwe startmotor het zo weer 30jaar vol kan houden?
|
#8
|
||||
|
||||
Ik weet niet of je ze helemaal nieuw kunt kopen (misschien bij de stealer) maar dan weet je ook wat je kwijt bent. Een gereviseerde heeft mogelijk hetzelfde probleem, het startrelais wordt meestal niet vervangen en laat dat nou het probleem zijn.
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Je kunt ze gewoon bestellen bij een automaterialenzaak..!! Die van mij had na 28jaar de geest gegeven, en heb gelijk een nieuwe gekocht en niks geen last meer!! Heb de de oude ingeleverd (daar zit 50euro statiegeld op)en 190 euro achter gelaten.. Het is gewoon op.. je kunt wel allemaal moeilijke dingen bedenken, maar het is alleen maar uitstel van executie..
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb m ook op mn 1.5 aut. maar heb nooit problemen ermee.. 1tikje en het loopt..
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
We hebben al gesproken met een paar andere MK1 1.5/1.6 AUT rijders gesproken die hetzelfde probleem hebben, en 1 daarvan had al 2 keer de startmotor vervangen, wat geen effect had, het probleem bleef! Dus als we dan een nieuwe startmotor hebben, en het blijft zo -die kans is dus groot-, is het zonde van het geld. Daarom zoeken we de oplossing elders. De startmotor vervangen hadden we ook zelf wel kunnen bedenken. Toch bedankt!
__________________
Gr, Maarten |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Daar zat ook enig sarcasme in...
__________________
Gr, Maarten |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
oke..!! sorry maar hebben jullie dat kleine hitteschild wel over de startmotor dan..??
__________________
Bad news : Time Flies Good News: You're The Pilot |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Mijn wagenpark Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk |