Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-01-2008, 22:21
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default Rollerbankuitdraai Golf 2 1.8 8V GTI (EV)

Na een tijdje weg te zijn geweest van het forum laat ik weer eens wat van mij horen. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van mijn huidige ride (die
er nog niet echt florisant uitziet) tot die tijd alvast wat info over de techniek...

De motor heb ik zelf helemaal gereviseerd, dus: geboord gehoond, nieuwe zuigers, lagers etc.etc. en blok op de vlakbank gehad. De kop is ook helemaal gedaan, geleiders vervangen, kleppen op scherp gezet, poorten bewerkt en natuurlijk gevlakt (schuin welteverstaan naar de perszijde van de zuiger toe)

Het hele geheel zit in elkaar met een K&N broodje en een spaghetti spruitstuk gevolgd door een compleet simmons systeem...

Hier de cijfers:




Ik was zelf niet ontevreden over de cijfers, ik zou echter graag nog
een andere nokkenas hebben van rond de 280 graden... Als je wat
hebt liggen let me know..
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #2  
Old 15-01-2008, 16:16
Fabian_GTI's Avatar
Fabian_GTI Fabian_GTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 484
Send a message via MSN to Fabian_GTI
Default

Wat grappig, zoiets kan ik dus ook ongeveer gaan verwachten met mn 1.9 EV. Ook compleet aangepakt met nieuwe zuigers, kop gevlakt, kleppen geslepen etc. Ook gevolgd door een spaghetti en Powersprint RVS systeempje. Nokkenas nog std wel het bekende k&n broodje met coldair intake.

Gebruikt je de auto dagelijks ? Mij werd aangeraden om rond de 250/270 gr te gaan zitten dan kwa nokkenas dacht ik !
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 15-01-2008, 16:27
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Netjes, van standaard 112pk ben je naar 130 pk gegaan, niet slecht!
Reply With Quote
  #4  
Old 15-01-2008, 16:35
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Reply With Quote
  #5  
Old 15-01-2008, 17:11
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Netjes!

Doe je dit voor je beroep of enkel voor jezelf?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 15-01-2008, 20:05
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Deze auto is mijn daily drive...

Ik ben van beroep revisiemonteur geweest voor zowel motoren als
versnellingsbakken.

Ik was zelf ook wel blij met de rollerbankuitdraai, het was ongeveer waar
ik op gehoopt had. Het plaatje bewijst ook eens te meer hoe belangrijk
een goede basismotor is, als de basis goed is kan je een hele sterke en
betrouwbare motor bouwen.

Wat missschien nog wel leuk is om er bij te vretellen is dat mijn
K-jetronic behoorlijk gaar is en dat daar dus nog wel wat vermogen
te behalen is.

Ik ben bij JD in overleg geweest over de nokkenas en 280 graden is
best wel wild, maar het kan nog net met hyrdaulische stoters en zonder
heel hoog stationair te gaan. Het geschatte vermogen zou dan naar
zeker 140 pk gaan omdat de andere bewerkingen nog beter tot hun
recht komen.

Als ik een andere nokkenas plaats verwijderen we ook de
toerenbegrenzer, het maximaal vermogen komt dan (afhankelijk
van de nokkenas en afstelling) rond de 6000/6500 RPM te liggen.
Zoals de motor nu is opgebouwd moet hij probleemloos 7000RPM
kunnen draaien.

Het nadeel daarvan zou wel zijn dat het koppel anders komt te
liggen, door de lange slag van de motor en de constructie van de
cilinderkop is het koppel nu al bij relatief lage toeren beschikbaar.

Als er in de toekomst dingen gaan veranderen hou ik jullie zeker
op de hoogte.

Voor vragen over revisie of tuning kan je me altijd aanspreken, ik
ben geen specialist maar ik kan wel zeggen dat ik aardig wat weet...
De cijfers spreken voor zich.
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #7  
Old 16-01-2008, 01:34
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by WilliamF
Voor vragen over revisie of tuning kan je me altijd aanspreken, ik
ben geen specialist maar ik kan wel zeggen dat ik aardig wat weet...
De cijfers spreken voor zich.


Bij deze dan: kan ik bij jou ook een KR blok inclusief bak laten reviseren?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #8  
Old 16-01-2008, 08:52
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Leuk om te zien! Ik ga eerdaags met hulp een EV blok inbouwen in mijn Jetta. Hier wil ik een snelle nokkenas, spaghetti, K&N en een goede uitlaatlijn op zetten.

Heb jij volledig K-jet? Of KA of KE-jet?
Reply With Quote
  #9  
Old 16-01-2008, 09:08
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Een vriendje van mij heeft hetzelfde blok, met Schrick nokkenas en verder vergelijkbaar met die van jouw. Echter geen poorten aanpassingen.
Hij haalt de 137pk koppel weet ik even niet meer maar heel mooi vlak.
Motor loopt prachtig, ook stationair.

Is ook een overweging, een Schrick (ik dacht 268 of 272) erin en niet direct extreem 280graden.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #10  
Old 16-01-2008, 19:16
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Sorry Breadfan, ik zou het wel kunnen, maar ik ben geen revisiemonteur meer, en
ik heb dus ook geen beschikking meer over het benodigde gereedschap.

@ Jetta mania; voor zover ik er verstand van heb is het echt volledig k-jet, daar
moet ik bij zeggen dat ik aardig weet hoe mijn systeem werkt, maar dat ik
weinig weet van de andere varianten die er bestaan.

@ GTI-G60, wat minder wild is inderdaad een overweging, maar daar krijg ik later
weer spijt van... 280 is voor dagelijks gebruik wat mij betreft de max, en als
ik dan minder doe krijg ik daar gegarandeerd spijt van... Het gaat tenslotte nooit
hard genoeg...! Dus ik zal zo wild mogelijk gaan voor dagelijks gebruik. Daar
komt ook nog bij dat het best een dure aanpassing is, want als de nok er eenmaal
in zit moet hij ook weer op de bank afgesteld worden, en de ontsteking verbouwen
om van de begrenzer af te zijn... Je bent alles bij elkaar zo weer € 500 tot € 600
verder...
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #11  
Old 16-01-2008, 21:35
JurgenEdition's Avatar
JurgenEdition JurgenEdition is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 291
Default

Wat ben je ongeveer kwijt dan bij zo'n heel blok reviseren en tunen??
Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2008, 21:59
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Dat ligt eraan... hoe goed je het doet, en wat je zelf allemaal kan...
Dit project is redelijk low budget, ik heb zelf alles gedaan en had de
onderdelen voor inkoop. De totale kosten van de motor inclusief
ombouw (radiateur, waterpomp, uitlaat, luchtfilter, vliegwiel en
koppeling, waterpomp, waterslangen en 2 universele koelventilators
in een zelfgebouwd frame... en wat ik dan nog allemaal vergeet)
waren ongeveer 1500 tot 1750 euro. En dat is niet veel geld hoor.

Als ik dit allemaal had moeten laten doen was ik er zeker 3500
kwijt geweest...

En als je echt hard wilt gaan begint het pas bij 5000....
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #13  
Old 16-01-2008, 22:03
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Lekker Joep! Kom binnenkort maar eens een bakkie doen dan, wil het wel eens proeven die EV. Blijven zeer goede motoren (beste atmosferische 8V in de Golf 2 zeker!).

Kever van Wim is ook al klaar, binnenkort pakken we mijn 16V weer ff aan voor wat extra koude luft

Groeten Dennis
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #14  
Old 16-01-2008, 22:06
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by WilliamF
Dat ligt eraan... hoe goed je het doet, en wat je zelf allemaal kan...
Dit project is redelijk low budget, ik heb zelf alles gedaan en had de
onderdelen voor inkoop. De totale kosten van de motor inclusief
ombouw (radiateur, waterpomp, uitlaat, luchtfilter, vliegwiel en
koppeling, waterpomp, waterslangen en 2 universele koelventilators
in een zelfgebouwd frame... en wat ik dan nog allemaal vergeet)
waren ongeveer 1500 tot 1750 euro. En dat is niet veel geld hoor.

Als ik dit allemaal had moeten laten doen was ik er zeker 3500
kwijt geweest...

En als je echt hard wilt gaan begint het pas bij 5000....


Precies.
Ik heb bij FCG navraag gedaan en daar kwamen we ook op een kleine 3-3.5 uit. Dit was dan alleen een blok-revisie, dus niet voor de aanbouwdelen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 16-01-2008, 22:08
corrado-usa corrado-usa is offline
6k and counting...
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 6,561
Default

is netjes 130 pk uit de 8v motor weg dus kan nog meer uit komen met een andere nokkenas zeker.
__________________
Reply With Quote
  #16  
Old 16-01-2008, 22:09
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

@ VW leusden, ja, hij is best wel lekker he.... Ik wil het wel eens proberen tegen
die 16V van jou... Als je durft hahaha. Ik weet niet of het door het matzwart
van mijn auto komt of doordat hij er zo vreselijk uit ziet maar niemand wil
sprintjes tegen me rijden.

Ik kom binenkort zeker ff een bakkie doen, wanneer ben je weer in de schuur???
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #17  
Old 16-01-2008, 22:13
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Zaterdagmiddag zijn we er als het goed is. 16V komt nu z'n hok niet uit, staat nog op de BBS en die kennen niet tegen de zooi die op weg ligt. De TDI mag er ook wel naast
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #18  
Old 16-01-2008, 22:13
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

@ fire & ice: met een snelle nok kan er zeker nog meer uit, met gemak 140 pk... En
als je dan ook neg van die mooie gaskleppen monteerd zoal VW Leusden ze heeft
met DTA eraan gaat hij met gemak de 150 pk halen. Maar dat ga ik voorlopig allemaal
niet doen want eerst is de APK aan de beurt. AAAAAAH Banden...
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #19  
Old 17-01-2008, 12:59
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,366
Default

Dat is heel netjes 130pk uit een 8V, en met DTA gaat het nog beter.
Wel netjes dat je alles zelf hebt gedaan! Keep up the good work
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #20  
Old 17-01-2008, 21:29
Fabian_GTI's Avatar
Fabian_GTI Fabian_GTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 484
Send a message via MSN to Fabian_GTI
Default

Begint nu toch wel te kriebelen om eens te kijken hoeveel vermogen de mijne op het moment heeft. En waar ik helemaal benieuwd naar ben is als ik de snelle nokkenas erin ga zetten wat hij dan gaat presteren.

Ik hoor je zeggen, dat je k-jectronic behoorlijk gaar is, wat bedoel je hier precies mee ?
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum