Rollerbankuitdraai Golf 2 1.8 8V GTI (EV)
Na een tijdje weg te zijn geweest van het forum laat ik weer eens wat van mij horen. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van mijn huidige ride (die
er nog niet echt florisant uitziet) tot die tijd alvast wat info over de techniek... De motor heb ik zelf helemaal gereviseerd, dus: geboord gehoond, nieuwe zuigers, lagers etc.etc. en blok op de vlakbank gehad. De kop is ook helemaal gedaan, geleiders vervangen, kleppen op scherp gezet, poorten bewerkt en natuurlijk gevlakt (schuin welteverstaan naar de perszijde van de zuiger toe) Het hele geheel zit in elkaar met een K&N broodje en een spaghetti spruitstuk gevolgd door een compleet simmons systeem... Hier de cijfers: Ik was zelf niet ontevreden over de cijfers, ik zou echter graag nog een andere nokkenas hebben van rond de 280 graden... Als je wat hebt liggen let me know.. |
Wat grappig, zoiets kan ik dus ook ongeveer gaan verwachten met mn 1.9 EV. Ook compleet aangepakt met nieuwe zuigers, kop gevlakt, kleppen geslepen etc. Ook gevolgd door een spaghetti en Powersprint RVS systeempje. Nokkenas nog std wel het bekende k&n broodje met coldair intake.
Gebruikt je de auto dagelijks ? Mij werd aangeraden om rond de 250/270 gr te gaan zitten dan kwa nokkenas dacht ik ! |
Netjes, van standaard 112pk ben je naar 130 pk gegaan, niet slecht!
|
|
Netjes!
Doe je dit voor je beroep of enkel voor jezelf? |
Deze auto is mijn daily drive...
Ik ben van beroep revisiemonteur geweest voor zowel motoren als versnellingsbakken. Ik was zelf ook wel blij met de rollerbankuitdraai, het was ongeveer waar ik op gehoopt had. Het plaatje bewijst ook eens te meer hoe belangrijk een goede basismotor is, als de basis goed is kan je een hele sterke en betrouwbare motor bouwen. Wat missschien nog wel leuk is om er bij te vretellen is dat mijn K-jetronic behoorlijk gaar is en dat daar dus nog wel wat vermogen te behalen is. Ik ben bij JD in overleg geweest over de nokkenas en 280 graden is best wel wild, maar het kan nog net met hyrdaulische stoters en zonder heel hoog stationair te gaan. Het geschatte vermogen zou dan naar zeker 140 pk gaan omdat de andere bewerkingen nog beter tot hun recht komen. Als ik een andere nokkenas plaats verwijderen we ook de toerenbegrenzer, het maximaal vermogen komt dan (afhankelijk van de nokkenas en afstelling) rond de 6000/6500 RPM te liggen. Zoals de motor nu is opgebouwd moet hij probleemloos 7000RPM kunnen draaien. Het nadeel daarvan zou wel zijn dat het koppel anders komt te liggen, door de lange slag van de motor en de constructie van de cilinderkop is het koppel nu al bij relatief lage toeren beschikbaar. Als er in de toekomst dingen gaan veranderen hou ik jullie zeker op de hoogte. Voor vragen over revisie of tuning kan je me altijd aanspreken, ik ben geen specialist maar ik kan wel zeggen dat ik aardig wat weet... De cijfers spreken voor zich. |
Quote:
Bij deze dan: kan ik bij jou ook een KR blok inclusief bak laten reviseren? :D |
Leuk om te zien! Ik ga eerdaags met hulp een EV blok inbouwen in mijn Jetta. Hier wil ik een snelle nokkenas, spaghetti, K&N en een goede uitlaatlijn op zetten.
Heb jij volledig K-jet? Of KA of KE-jet? |
Een vriendje van mij heeft hetzelfde blok, met Schrick nokkenas en verder vergelijkbaar met die van jouw. Echter geen poorten aanpassingen.
Hij haalt de 137pk koppel weet ik even niet meer maar heel mooi vlak. Motor loopt prachtig, ook stationair. Is ook een overweging, een Schrick (ik dacht 268 of 272) erin en niet direct extreem 280graden. |
Sorry Breadfan, ik zou het wel kunnen, maar ik ben geen revisiemonteur meer, en
ik heb dus ook geen beschikking meer over het benodigde gereedschap. @ Jetta mania; voor zover ik er verstand van heb is het echt volledig k-jet, daar moet ik bij zeggen dat ik aardig weet hoe mijn systeem werkt, maar dat ik weinig weet van de andere varianten die er bestaan. @ GTI-G60, wat minder wild is inderdaad een overweging, maar daar krijg ik later weer spijt van... 280 is voor dagelijks gebruik wat mij betreft de max, en als ik dan minder doe krijg ik daar gegarandeerd spijt van... Het gaat tenslotte nooit hard genoeg...! Dus ik zal zo wild mogelijk gaan voor dagelijks gebruik. Daar komt ook nog bij dat het best een dure aanpassing is, want als de nok er eenmaal in zit moet hij ook weer op de bank afgesteld worden, en de ontsteking verbouwen om van de begrenzer af te zijn... Je bent alles bij elkaar zo weer € 500 tot € 600 verder... |
Wat ben je ongeveer kwijt dan bij zo'n heel blok reviseren en tunen?? :confused:
|
Dat ligt eraan... hoe goed je het doet, en wat je zelf allemaal kan...
Dit project is redelijk low budget, ik heb zelf alles gedaan en had de onderdelen voor inkoop. De totale kosten van de motor inclusief ombouw (radiateur, waterpomp, uitlaat, luchtfilter, vliegwiel en koppeling, waterpomp, waterslangen en 2 universele koelventilators in een zelfgebouwd frame... en wat ik dan nog allemaal vergeet) waren ongeveer 1500 tot 1750 euro. En dat is niet veel geld hoor. Als ik dit allemaal had moeten laten doen was ik er zeker 3500 kwijt geweest... En als je echt hard wilt gaan begint het pas bij 5000.... |
Lekker Joep! Kom binnenkort maar eens een bakkie doen dan, wil het wel eens proeven die EV. Blijven zeer goede motoren (beste atmosferische 8V in de Golf 2 zeker!).
Kever van Wim is ook al klaar, binnenkort pakken we mijn 16V weer ff aan voor wat extra koude luft :rock: Groeten Dennis |
Quote:
Precies. Ik heb bij FCG navraag gedaan en daar kwamen we ook op een kleine 3-3.5 uit. Dit was dan alleen een blok-revisie, dus niet voor de aanbouwdelen. :( |
is netjes 130 pk uit de 8v motor weg dus kan nog meer uit komen met een andere nokkenas zeker.
|
@ VW leusden, ja, hij is best wel lekker he.... Ik wil het wel eens proberen tegen
die 16V van jou... Als je durft hahaha. Ik weet niet of het door het matzwart van mijn auto komt of doordat hij er zo vreselijk uit ziet maar niemand wil sprintjes tegen me rijden. Ik kom binenkort zeker ff een bakkie doen, wanneer ben je weer in de schuur??? |
Zaterdagmiddag zijn we er als het goed is. 16V komt nu z'n hok niet uit, staat nog op de BBS en die kennen niet tegen de zooi die op weg ligt. De TDI mag er ook wel naast ;)
|
@ fire & ice: met een snelle nok kan er zeker nog meer uit, met gemak 140 pk... En
als je dan ook neg van die mooie gaskleppen monteerd zoal VW Leusden ze heeft met DTA eraan gaat hij met gemak de 150 pk halen. Maar dat ga ik voorlopig allemaal niet doen want eerst is de APK aan de beurt. AAAAAAH Banden... |
Dat is heel netjes 130pk uit een 8V, en met DTA gaat het nog beter.
Wel netjes dat je alles zelf hebt gedaan! Keep up the good work :thumbup: |
Begint nu toch wel te kriebelen om eens te kijken hoeveel vermogen de mijne op het moment heeft. En waar ik helemaal benieuwd naar ben is als ik de snelle nokkenas erin ga zetten wat hij dan gaat presteren.
Ik hoor je zeggen, dat je k-jectronic behoorlijk gaar is, wat bedoel je hier precies mee ? |
All times are GMT +1. The time now is 21:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.