![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]() :2 en dan keer 2.. das alles
![]()
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#22
|
||||
|
||||
![]() Een volledige werkbare uitleg is in de maak, komt er snel aan!
|
#23
|
||||
|
||||
![]() Meten van de nokkenas
Het bepalen van het aantal graden van een nokkenas, de kleplift en de vorm van de nok is goed zelf te doen. Ik zal proberen hieronder zo duidelijk mogelijk aan te geven hoe zoiets gedaan kan worden. Om een nokkenas te meten heb je de volgende hulpmiddelen nodig: · Een gradenboog die op de krukas (poelie) gemonteerd kan worden.(verkrijgbaar bij een goede tuningszaak)(Gradenboog gaat van 0 graden naar 180 en weer naar o graden) · Een meetklok. · Een bout die in het bougiegat past (of een bougie waarvan de porseleine huls is weggeslagen en daarvoor in de plaats een huls met passend schroefdraad). · Ruitjespapier, pen en liniaal of een computer tekenprogramma. BDP = Bovenste dode punt. ODP = Onderste dode punt. Stap1: Plaats een duidelijke gradenboog liefst een grote op de krukas van de motor. Zet de gradenboog met een bout vast. (bv. Een bout op de poelie) Zorg dat o graden boven staat en 180 graden onder als de zuiger +/- in het BDP staat . Stap 2: Bepaal het exacte BDP van de cilinder waarvan je de nok wilt berekenen. Dit kun je doen door een bout of bougie pas te maken zodat deze tegen de zuiger kan komen. Draai de krukas tegen de draairichting in zodat deze bijvoorbeeld 50 graden voor het BDP staat. Dit doe je omdat een inlaatklep altijd voor het BDP opent. Draai nu de bout of pasgemaakte bougie erin. Draai nu langzaam de krukas met de draairichting van de motor mee totdat je voelt dat de bout of pasgemaakte bougie tegen de zuiger aankomt. Noteer het aantal graden dat de gradenboog nu aanwijst. Bijvoorbeeld 16 graden. Herhaal nu deze meet methode door de krukas tegen de draairichting van de motor in te draaien. Hieruit volgt weer een bepaalde waarde. Bijvoorbeeld 20 graden. Tel deze twee waardes bij elkaar op,(16+20=36) deel deze waarde door 2, 36/2 =18. Verdraai nu de gradenboog 2 graden en je hebt het exacte BDP. Stap 3: Markeer het BDP (de o graden op je schijf met een herkenbaar iets) dit is om te voorkomen dat tijdens het meten de gradenschijf per ongeluk verdraait en zo een verkeerde waarde wordt gemeten. Stap 4: Draai de bout of pasgemaakte bougie uit het bougiegat en draai de krukas ongeveer 50 graden tegen de motordraairichting in. De inlaatklep zal nu dicht zijn. Stap 5: Zet de meetklok op nul en plaats deze op de schotel van de klep. Stap 6: Teken een assenstelsel met op de y-as de kleplifthoogte in mm en op de x-as de krukasverdraaing in graden. Begin je x-as waarde op het aantal graden dat je bij stap 4 hebt gekozen als startpunt. In dit geval zou dat 50 graden zijn. Stap 7: Draai de krukas met de motordraairichting mee totdat de meetklok begint uit te slaan. Meet vervolgens per graden krukasverdraaing de waarde van de meetklok af. Hieruit volgt uiteindelijk een grafiek in de vorm van een nok. Zie tekening Stap 8: Lees het aantal graden af waar de inlaatklep begint te openen en wanneer hij sluit. Bijvoorbeeld: hij gaat open bij 40 graden voor BDP en sluit bij 50 graden na BDP. Hieruit volgt dat de nok 40+180+50= 270 graden is. (180 graden is de verdraaing van BDP naar ODP). Het aantal mm uitslag dat de meetklok aangeeft op het BDP is de maximale kleplift. LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen. Ik heb nog een tekening gemaakt die ik eventueel bij interesse kan mailen. suc6 ermee |
#24
|
||||
|
||||
![]() jogengs ik heb het al gevonden op de site van dubstreme.
__________________
bora TDI golf 4 cabrio heiglijn www.vw-speed.nl Voor al uw vervanging- en slijtage onderdelen ook OEM www.delmau-shop.nl |
#25
|
||||
|
||||
![]() Tenk joe !
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#26
|
|||
|
|||
![]() bijv 272 graden inlaat van de volledige 360 graden
|
#27
|
||||
|
||||
![]() Quote:
precies |
#28
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Je doet je toch altijd dommer voor dan je bent... ![]() ![]()
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |