Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-02-2010, 12:53
Udo's Avatar
Udo Udo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 250
Unhappy Golf 3 75 pk vs. 90PK

Hi, Mijn golf 3 cabrio heeft 75 pk. Ik vind hem zelf niet snel.
(Zelfs mijn T2B is een stuk sneller.)


Wat is het verschil tussen de 75 pk motor en de 1.8 90 pk?

Is er een manier om de 75 pk blok wat meer pit te geven met ori onderdelen?

(geen webers.. enzo)

Iemand dit al eens geprobeerd?
__________________
Spijlbus 1964 - Bagged - Porsche brakes - Porsche steeringrack - Supercharged 1600...etc

Kreidler SL 1969
Megane CC
Reply With Quote
  #2  
Old 04-02-2010, 12:56
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Keer onderhoud plegen?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 04-02-2010, 13:07
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Bolku heeft een chip voor de 75 pk.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #4  
Old 04-02-2010, 13:08
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

nah, de 1.8 75pk motoren zijn dooie dingen. 90pk uit een 1.8 vond ik al niet heel indrukwekkend in een 3drs golf.

volgens mij zijn zaken als inlaat/injectie-unit gelijk, of het onderblok/nokkenas/ECU verschilt durf ik zo niet te zeggen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #5  
Old 04-02-2010, 14:03
Udo's Avatar
Udo Udo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 250
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Keer onderhoud plegen?


Is allang gedaan

Misschien heeft dit er mee te maken:

Mijn std uitlaat maakt ook een redelijk zwaar geluid. Ik heb hem op de brug gehad, en niets is lek, en geen erge roest.

Ik zal bijna denken dat er ergens een schot in de uitlaat is afgebroken.
Evt in de KAT. Dit heb ik al eens mee gemaakt bij een 307.
__________________
Spijlbus 1964 - Bagged - Porsche brakes - Porsche steeringrack - Supercharged 1600...etc

Kreidler SL 1969
Megane CC
Reply With Quote
  #6  
Old 04-02-2010, 14:14
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Wat kan je verwachten van 75 pk in een 1100kg zware auto?
Volgens de boekjes een top van 160 en een 0-100 in 16 sec. Dat zijn idd geen topwaarden nee. Dit type motor moet het dan ook hebben van het koppel bij lage toeren (140Nm bij 2500 tpm) tegen 125Nm bij 2800 tpm bij de 1.6 met 75 pk. Dit blok heeft wel een onverwoestbaar karakter. Hoewel de 90pk versie ook beresterk is qua degelijkheid. Die heeft overigens 140Nm bij 2500tpm....Vergelijk die waarden eens met die van jou. Doet ie van jou er langer over is er iets niet helenmaal in orde. Of wordt de auto alleen voor korte ritten gebruikt? Dan zou eens een flinke rit over de snelweg wonderen -kunnen- doen

Heb zelf een TD met 75pk en ook die is allesbehalve snel. Ik heb me er bij neergelegd dat ik -bijna- overal achter aan kom kakken. En het onthaast wel lekker moet ik zeggen!

Die brom in je uitlaat is best wel karakteristiek voor het type motor wat je hebt. De Golf 1 Cabrio (1.8 90PK) die ik ook nog heb maakt met de standaard uitlaat ook een brommend geluid. En die uitlaat is nieuw....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #7  
Old 04-02-2010, 14:46
Udo's Avatar
Udo Udo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 250
Default

Ja dat is waar het is een zware auto. En hij kan ook niets voor niets op 91 rijden.

Ik heb net 2200km gereden in 10 dagen, dus 'korte ritten' zal het niet zijn.
Ik ga het eens testen. de 160 heb ik iig nooit gehaald want de snelweg hield op. (staat in het boekje dat de topsnelheid word behaald in de 4.. )

Die chip van Bolku heeft daar iemand ervaring mee?
Lijkt me dat het niet kan van 75 pk, met alleen een chip naar 90 pk.
__________________
Spijlbus 1964 - Bagged - Porsche brakes - Porsche steeringrack - Supercharged 1600...etc

Kreidler SL 1969
Megane CC
Reply With Quote
  #8  
Old 04-02-2010, 16:34
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Je kan met een hedendaagse wagen gemakkelijk en relatief "veilig" 30pktjes bijkrijgen met een chip...dus 15pk voor de jouwe moet wel geen probleem zijn, het is en blijft de vraag als dat het geld waard is. Als je hem echt te traag vindt gelijk je zegt dan ga je ook van 15pk bij niet euforisch worden.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 04-02-2010, 18:10
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Je zo u mijn topic op het VWforum eens door kunnen lezen.....

Daar staat wat ik ooit aan mijn Golf IV Cabrio 1.8 75pk gedaan heb....
Golf IV Cabrio 75pk 1.8 AAM
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #10  
Old 04-02-2010, 18:35
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

volgens mij is gewoon de vraag wat het verschil is of waar het verschil in zit dat je met het ene 1.8 8V blok 75 pk hebt en met het andere 1.8 8V blok 90 pk.
Beide zijn standaard motoren, is met het swoppen van onderdelen er meer uit te halen?
Geen spaghetti en open filters, gewoon met standaard onderdelen
en afgebroken schotjes in een uitlaat hebben er al helemaal niets mee van doen

correct me if Im wrong
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015
Reply With Quote
  #11  
Old 04-02-2010, 18:42
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Swoppen!?

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
volgens mij is gewoon de vraag wat het verschil is of waar het verschil in zit dat je met het ene 1.8 8V blok 75 pk hebt en met het andere 1.8 8V blok 90 pk.
Beide zijn standaard motoren, is met het swoppen van onderdelen er meer uit te halen?
Geen spaghetti en open filters, gewoon met standaard onderdelen
en afgebroken schotjes in een uitlaat hebben er al helemaal niets mee van doen

correct me if Im wrong

Die schotjes kan wel degelijk. Als deze afgebroken zijn en de doorgang blokkeren houd de motor gewoon in.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #12  
Old 04-02-2010, 19:39
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Swoppen!?


Die schotjes kan wel degelijk. Als deze afgebroken zijn en de doorgang blokkeren houd de motor gewoon in.


knul, die gozert heeft een 75 pk blok en wil weten wat er anders is aan het 90 pk blok. Omdat het toch beide 1.8 8Vtjes zijn.
DAT heeft totaal niets met weggerotte schotjes in het uitlaat systeem te maken.
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015
Reply With Quote
  #13  
Old 04-02-2010, 22:05
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Ja Jonguh, snap dat dan. Is DarkProjectYZ dan de enige die het begrijpt? Ook de enige (2) nuttige posts in heel dit topic.





@darkroomproject : de TS vraagt zich ook af of het normaal is dat zijn 75pk motor als 'traag' aanvoelt. Dan heeft het losse schotjes verhaal ineens wel nut.


@TS; De compressieverhouding van de 75pk versies is nog lager dan de 90pk 1.8 motoren, dan zal er een andere krukas in zitten/ of andere zuigers? Via Doppel-wobber.de is dat misschien wel te achterhalen.
Ik vrees dat het makkelijker/sneller/goedkoper/doeltreffender is om een andere motor te monteren dan het vervangen van onderdelen om de 75pk versie wat kwieker te maken.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #14  
Old 05-02-2010, 17:06
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

LOL @ Darkroomproject
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #15  
Old 05-02-2010, 17:18
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor..

succes!
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015
Reply With Quote
  #16  
Old 05-02-2010, 18:28
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor..

succes!


Jups maar dan niet in een golf...
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #17  
Old 05-02-2010, 18:42
ArjenE's Avatar
ArjenE ArjenE is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,393
Send a message via MSN to ArjenE
Default

mijn vriendin heeft een 66kw/90pk mk3 cabrio met een ABS blok erin,
toen we op zoek waren naar een cabrio hebben we heel wat cabrio's gezien en gereden, maar deze 90pk is beduidend vlotter dan sommige van de trage 75 pk'tjes waarmee we proef gereden hebben.
maar ja, dat moet je gewoon een beetje treffen qua blok, elke is weer anders...
__________________
Quote:
Originally Posted by Nas
16 inch vond ik nou eigenlijk net iets te groot... Al staat het bij ArjenE heel netjes
Reply With Quote
  #18  
Old 05-02-2010, 19:32
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
mja heb je weleens een snelle 75 pk gezien?

pff heb er de kracht niet meer voor..

succes!


Voor een 75PK is mijn Golf 1 best wel snel
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #19  
Old 06-02-2010, 19:13
stefanebg stefanebg is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 185
Default

was ff in n slaperige waas

Last edited by stefanebg : 06-02-2010 at 21:25.
Reply With Quote
  #20  
Old 07-02-2010, 14:18
Nasic Nasic is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 7
Default

Quote:
Originally Posted by dragracer
Je zo u mijn topic op het VWforum eens door kunnen lezen.....

Daar staat wat ik ooit aan mijn Golf IV Cabrio 1.8 75pk gedaan heb....
Golf IV Cabrio 75pk 1.8 AAM


Kun jij zo aangeven welke nokkenassen je moet hebben? Omdat je in het verslag ook al aangeeft dat er ook niet passende types in de omloop zijn.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum